Digital Post til virksomheder og foreninger


Det er lovpligtigt for alle med et CVR-nummer at have en postkasse til Digital Post fra det offentlige. Postkassen er gratis.

Digital Post

Digital Post er et resultat af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Postkassen til virksomheder, foreninger mv. vil spare samfundet for knap 400 mio. kr. om året – til glæde for både borgere og virksomheder.

Meddelelser om årsregnskab, sygedagpenge, straffeattester m.v. lande i den digitale postkasse. Du kan endda få en besked på email, når der er ny post i din digitale postkasse.

Den digitale postkasse på virk.dk svarer til den e-Boks du kender til din private post.

Digital Post til virksomheder og foreninger



Hotline for hjælp til medarbejdersignatur og Digital Post, tlf: 70 80 86 86, Man. - Fre. kl. 09:00 - 18:00
For at komme i gang med at oprette en digitale postkasse, skal du følge linket til virk.dk.
For at få adgang til den digitale postkasse på virk.dk, skal du have en medarbejdersignatur /NemID tilknyttet dit CVR-nummer. Du kan vælge at få signaturen som en fil, der installeres på din pc, eller du kan have et nøglekort, som du kender det fra dit private NemID.

Der kan udstedes alle de medarbejdersignaturer til et CVR-nummer, som der er brug for. Det vil sige at flere medarbejdere i virksomheden kan få adgang til den digitale postkasse.Administrerer du flere CVR-numre, skal du have en postkasse tilknyttet hvert CVR-nummer.
Mariagerfjord Bibliotekerne kan hjælpe med oprettelse af medarbejdersignatur og digital postkasse for de foreninger og virksomheder, der har brug for hjælp.

Du kan lave en aftale med:
Irma Rosenberg, telefon: 97 11 52 05, mail: irros@mariagerfjord.dk
Hans Ulrich Hansen, telefon: 97 11 52 00, mail: huhan@mariagerfjord.dk
En virksomhed kan kun blive fritaget, hvis det ikke er muligt at få etableret en internetforbindelse med en beregnet downstreamhastighed på mindst 512 kbit/s (0,5Mbit/s) via fastnet eller trådløst for max. 3.000 kr. på virksomhedens hjemstedsadresse. Det vurderes at mindre end 1000 virksomheder på landsplan opfylder dette krav, og disse vil typisk ligge i landområder.

Vi forventer, at det kun er ganske få virksomheder, der kan blive fritaget i Mariagerfjord Kommune.

Personligt fremmøde i Borgerservice

Hvis virksomheden alligevel ønsker at anmode om fritagelse, er det vigtigt at virksomhederne først læser vejledning om fritagelse af virksomheder, foreninger og andre med CVR-nummer fra Digital Post.

Virksomheder kan anmode om fritagelse efter den 1. september, i den kommune hvor virksomheden har adresse. Selve anmodningen skal ske ved personligt fremmøde i Borgerservice.

Det er altså ikke muligt at sende en ansøgning til kommunen.

Udfyld blanket på forhånd

Anmodning kan kun ske via en tegningsberettiget for virksomheden eller en fuldmagtshaver udpeget af en tegningsberettiget. For at anmodningen kan behandles skal følgende blanket udfyldes:

Du finder blanketten her.

Bemærk at hvis anmodningen sker via en fuldmagtshaver, skal en tegningsberettiget for virksomheden udfylde dele af blanketten til anmodning om fritagelse, før det personlige fremmøde.

Opdateret 30.01.17    Print    Læs op    Webmaster   Fandt du siden nyttig?