Råd, udvalg og nævn


De forskellige råd, udvalg og nævn er nogle af de vigtigste kanaler for borgerne for at blive hørt og blive inddraget i det daglige politiske arbejde.

Råd

Foreningsrådet er et høringsorgan på folkeoplysningsområdet. De repræsenterer forenings- og fritidslivet i Mariagerfjord Kommune.

Foreningsrådet indstiller ansøgninger til Udviklings- og Talentpuljen til behandling i Udvalget for Kultur og Fritid.

Rådet består af:

  • 2 byrådsmedlemmer  
  • 3 repræsentanter for Idrætsrådet
  • 1 repræsentant for Øvrige aktive
  • 1 repræsentant for BUS (Børne- og Ungdomsorg. Samråd)
  • 1 repræsentant for voksenundervisningsområdet
  • 1 repræsentant for Handicaprådet
  • 1 repræsentant for Integrationsrådet
  • 1 repræsentant for selvorganiserede

Formand for Foreningsrådet: Alexander Laumann, laumann@KFUMscout.dk

Se rådets medlemmer og kontaktoplysninger.

Læs vedtægter for Foreningsrådet.

Udviklings- og Talentpuljen.

Det grønne råd har til formål at være dialogforum og samarbejdsorgan mellem borgere, interessegrupper, politikere og administration i Mariagerfjord Kommune for at fremme en bæredygtig og miljøansvarlig udvikling. Hovedfokus for det grønne råd er natur og miljø. Andre emner kan omfattes, hvis der er et natur- eller miljøindhold.

Hvad laver det grønne råd?

  • Rådgivende forum for overordnede politikker, programmer, principper og planer, der vedrører en bæredygtig, miljøansvarlig udvikling i Mariagerfjord Kommune med særlig fokus på natur og miljø.
  • Initiativtager til miljøarrangementer, kampagner, projekter, møder mv.
  • Bidragsyder til at udarbejde planer og politikker på miljøområdet, herunder borgerinddragelse.
  • Evt. udgiver af et nyhedsbrev.
  • Evt. støtteorgan for ildsjæle med aktivitets- og projektideer indenfor natur, miljø og bæredygtig, miljøansvarlig udvikling.

Læs mere om det grønne råd på www.grontraad.dk.

Handicaprådet rådgiver Byrådet i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap.

Der kan ikke behandles spørgsmål om enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager i handicaprådet.

Byrådet hører Handicaprådet om alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.

Handicaprådet holder normalt møde én gang om måneden. I juli måned holder Handicaprådet fri.

Mariagerfjord Kommune handicapråd har 10 medlemmer, hvoraf 4 repræsenterer Danske Handicaporganisationer (DH), 1 er valgt af forældre til børn med handicap, 3 byrådsmedlemmer og 2 fra administrationen.

Medlemmer i handicaprådet

Bent Manø Karlsen Formand
Bent Manø Karlsen
Adresse:
Skolebakken 39, Handest, 8990 Fårup
Telefon:  51 42 18 14
Mail: mabuka@hotmail.dk 
 Helle Mølgaard Næstformand
Helle Mølgaard
Adresse:
Ouevej 11, Redsø, 9500 Hobro
Telefon: 98 55 81 19 / 21 26 81 19
Mail: hemo1@mariagerfjord.dk
Henrik Sloth Henrik Sloth
Adresse:
Mågevej 26, Øster Hurup, 9560 Hadsund
Telefon: 98 58 95 76 / 30 16 43 60
Mail: heslo@mariagerfjord.dk
Peter Muhl Nielsen Peter Muhl Nielsen
Adresse:
Nordtoften 3, Skelund, 9560 Hadsund
Telefon: 98 58 51 44 / 20 22 38 10
Mail: penie@mariagerfjord.dk
Torben A. Jensen Torben A. Jensen
Adresse:
Ølsvej 30, 9500 Hobro
Telefon: 98 52 15 05 / 60 73 15 05
Mail: torben@avjensen.dk
Lene Nielsen Lene Nielsen
Adresse:
Aalborgvej 42, 9560 Hadsund
Telefon: 98 58 57 32 / 24 82 51 12
Mail: lnie1@mariagerfjord.dk
Svend Allan Jensen Svend Allan Jensen
Adresse:
Adelgade 67, 2., -14, 9500 Hobro
Telefon: 40 92 49 36
Mail: svendjensen9500@gmail.com
Anne Katrine Buck Anne Katrine Buck
Adresse:
Aalborgvej 23, 9560 Hadsund
Telefon: 22 26 15 56
Mail: livstykke@hotmail.com
Kit Borup Kit Borup
Familiechef og Handicapchef
Hadsund Rådhus, Himmerlandsgade 9, 9560 Hadsund
Telefon: 29 23 79 38
Mail: kibor@mariagerfjord.dk

Læs mere om Danske Handicaporganisationer.

Idrætsrådet er bindeled mellem idrætslivet og Kommunalbestyrelsen i Mariagerfjord Kommune samt rådgiver om idrætten i kommunen.

Idrætsrådet har en lang række funktioner som:

  • formidle kontakt mellem foreningerne i kommunen.
  • skabe traditioner, der kan formidle kontakt mellem idrætsudøvere i kommunen.
  • støtte op om aktiviteter og traditioner.
  • arrangere kurser og andre arrangementer, der kan styrke idrætslivet i kommunen.
  • støtte op om bestående aktiviteter i kommunen.
  • yde støtte til nye initiativer.

Læs mere om Idrætsrådet på rådets Facebook side.

Læs vedtægterne for Idrætsrådet i Mariagerfjord Kommune.

Idrætsrådets bestyrelse.

Integrationsrådets formål er at tage vare på etniske minoriteters interesser i Mariagerfjord Kommune. Det kan Integrationsrådet gøre ved at medvirke til, at kommunens integrationsindsats er effektiv og sammenhængende og egnet til etnisk ligestilling.

Byrådet har ansvaret for at inddrage Integrationsrådet, når de finder det nødvendigt. Integrationsrådet kan også på eget initiativ tage emner op, som rådet mener, der er behov for at sætte fokus på.

Læs mere om Mariagerfjord Kommunes integrationspolitik.

Read more about Mariagerfjord Kommunes migrant integration policy - Let´s Say Welcome.

La política de integración de Mariagerfjord Kommune.

Medlemmer

Integrationsrådet består af 10 medlemmer:

  • 6 repræsentanter med tilknytning til integrationsforeninger og netværk:  Piratheep Krishnapalan, Suzan Khaled, Sawsan Ejo, Altayyeb D.A Abazid, Janne Jensen og Faketa Leto
  • 2 politikere fra Byrådet: Jørgen Pontoppidan og Peter Muhl
  • 1 repræsentant fra Frivilligcentret: Tommy Sørensen
  • 1 repræsentant fra koordineringsgruppen for Integration: Margrethe Svenstrup Thomassen

Opgaver

Integrationsrådet kan varetage forskellige typer af opgaver:

  • Rådgive forvaltninger og byråd om kommunale integrationsindsatser
  • Sætte fokus på emner, som rådet finder relevante
  • Fungere som sparringspartner for andre integrationsaktører i kommunen

De kommunale integrationsråd vælger medlemmer til Repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter, der igen vælger medlemmer til Rådet for Etniske Minoriteter. Rådet for Etniske Minoriteter rådgiver Integrationsministeren i spørgsmål om integration.

Spørgsmål og dialog

Du er velkommen til at kontakte Integrationsrådet, hvis du har spørgsmål til/om Integrationsrådet.

Integrationsrådets formand og næstformand:

Formand, Faketa Leto
faketa.leto@gmail.com
Tlf. 51 54 98 74

Næstformand, Piratheep Krishnapalan
kpiratheep@gmail.com
Tlf. 40 47 13 89

Integrationsrådets sekretær:

Katrine Rytter
kaje3@mariagerfjord.dk
Tlf. 97 11 35 18

Kulturelt Samråd i Mariagerfjord Kommune er en paraplyorganisation for kommunens kulturelle aktører. Alle foreninger, institutioner m.v. kan blive medlem af Samrådet, og deltage i det årlige repræsentantskabsmøde, hvor bestyrelsen vælges.

Kulturelt Samråds formål

  • At fremme samarbejde vedr. igangværende og nye kulturelle aktiviteter.
  • At koordinere kulturelle aktiviteter i kommunen.
  • At fungere som informations- og kontaktled for samrådets medlemmer, andre kulturelle organisationer, kommunale og statslige myndigheder, kulturaftalen Nordjylland og andre kulturelle aktører.
  • At synliggøre kulturelle aktiviteter i kommunen.
  • At være igangsætter for nye kulturelle aktiviteter i Mariagerfjord Kommune, evt. samarbejde med nabokommunerne.
  • At være medspiller i forhold til igangsætning af aktiviteter, som ikke kan løftes af en enkelt forening, institution m.v.
  • At yde støtte til kulturelle aktiviteter i henhold til nærmere fastlagte retningslinjer.
  • At være kontaktorgan mellem de kulturelle aktører og den kommunale forvaltning og det politiske niveau.
  • At medvirke til forbedring af de fysiske rammer for kulturlivets udfoldelse i Mariagerfjord Kommune.

Læs mere på Kulturelt Samråds hjemmeside.

Rådet består af ti medlemmer. Otte medlemmer er udpeget fra de fire områderåd (Vest, Nord, Øst, Syd), der stort set svarer til de gamle kommuneområder. Desuden er der udpeget to repræsentanter fra Byrådet. Fagenheden for Kultur og Fritid varetager sekretariatsopgaven. Landdistriktsrådet mødes ca. 6 gange om året og afholder et årsmøde i januar måned.

Formålet med Landdistriktsrådet:

  • At medvirke til at skabe en tættere dialog mellem landsbyerne og byområderne i Mariagerfjord Kommune, til fælles gavn for kommunens forsatte vækst.
  • At medvirke til at igangsætte projekter mhp. udvikling af landdistrikterne i kommunen.
  • At skabe et forum, således at landsbyen og dens foreninger igennem det lokalråd kan kanalisere ønsker og forslag til de kommunale beslutningstagere.
  • At understøtte landsbyernes fortsatte udvikling og derved medvirke til en øget tilflytning til såvel landsbyen som kommunen generelt
  • At være katalysator for og at medvirke til et tættere samarbejde mellem Landsbyerne og Kommunen på tværs af de forskellige foreninger og interesseorganisationer i de enkelte landsbyer
  • At træffe beslutning om anvendelse af den kommunale bevilling til landdistrikterne.

Læs mere om Mariagerfjords Landdistrikter.

Seniorrådet er et lovbefæstet, folkevalgt råd, som rådgiver byråd og forvaltning i sager, der er relevante for ældre borgere.

Rådet er valgt for samme periode som byrådet og består af 11 medlemmer.

Alle borgere over 60 år og deres pårørende er meget velkomne til at henvende sig til Seniorrådet, hvis de har ideer, forslag eller en sag, som de ønsker, at Seniorrådet skal tage op.

 Jens Peter Ellefsen Formand Formand
Jens Peter Ellefsen

Adresse:
Nordmarken 7, 9510 Arden

Telefon: 30 74 81 71
Mail: jp@ellefsen.dk 
 Lene Lundsgaard Næstformand Næstformand
Lene Lundsgaard

Adresse:
Havnegade 1 A, 9550 Mariager

Telefon: 40 45 96 51
Mail: buggeskovgaard@mail.tele.dk 
 Jytte Frederiksen Jytte Frederiksen

Adresse:
Udsigten 26, 9500 Hobro

Telefon: 23 30 03 08
Mail: jytte-f@privat.dk 
 Birthe Jørgensen  Birthe Jørgensen

Adresse:
Himmerlandsgade 29, 9560 Hadsund

Telefon: 29 82 35 26
Mail: birthe_47@yahoo.dk
 John Bastrup  John Bastrup

Adresse:
Skrænten 27, 2. tv., 9560 Hadsund

Telefon: 21 66 77 66
Mail: johnbastrup@mail.dk
 Mariane Enevoldsen  Mariane Enevoldsen

Adresse:
Solbjergvej 18, Øster Hurup, 9560 Hadsund

Telefon: 21 69 26 15
Mail: mgenevoldsen@outlook.dk
 Lisbeth Roth  Lisbeth Roth

Adresse:
Sv. Schous Allé 9, 9560 Hadsund

Telefon: 53 80 34 78
Mail: lisbeth@roth-hadsund.dk
 Finn Frandsen  Finn Frandsen

Adresse:
Haslevgårdebakker 36, Als, 9560 Hadsund

Telefon: 21 42 36 37
Mail: finn@frandsennet.dk
 Jens J. Jensen Jens J. Jensen

Adresse:
Finlandsvej 11, 9500 Hobro

Telefon: 20 88 79 21
Mail: jensjjensen@hotmail.com 
 Ole Knudsen Ole Knudsen

Adresse:
Fjordparken 15, 9500 Hobro

Telefon: 30 50 56 28
Mail: ole@ole-kirsten.dk 
 Erik Jensen  Erik Jensen

Adresse:
H.I. Biesplads 121, 9500 Hobro

Telefon: 26 25 16 76
Mail: erik@sapper.dk
 Thorkild Løkke Suppleant
Thorkild Løkke

Om Seniorrådet

Seniorrådet beskæftiger sig ikke med konkrete personsager eller personalespørgsmål.

Seniorrådet beskæftiger sig fx med hjemmehjælp, madservice, omsorgsarbejde, dagtilbud, plejeboliger, boligforhold, lokale trafikforhold, kultur og aktiviteter for ældre.

Seniorrådet holder normalt møde én gang om måneden. I juli måned holder Seniorrådet fri.

Læs vedtægterne for Seniorrådet i Mariagerfjord Kommune.

Mariagerfjord Ungdomsråd har til opgave at være talerør for de unge overfor Byrådet og de kommunale udvalg, samt at styrke og støtte samarbejdet mellem unge i Mariagerfjord Kommune, og igangsætte projekter og aktiviteter for unge.

Alle unge mellem 14 og 25 år, som er tilmeldt folkeregistret i Mariagerfjord Kommune, har valg- og stemmeret til Mariagerfjord Ungdomsråd. Der er valg til Ungdomsrådet i oktober hvert år.

Ungdomsrådet er organisatorisk forankret under Fagenheden for Kultur og Fritid og en medarbejder fra Mariagerfjord Ungdomsskole er tilknyttet som tovholder.

Udvalg

I Børn og Unge udvalg træffes afgørelser i sager vedrørende børn og unge, herunder anbringelser af børn uden for hjemmet uden forældremyndighedsindehaverens samtykke med videre.

Børn og unge udvalget består af fem medlemmer

To medlemmer udpeget af Byrådet:

  • Henrik Sloth - Formand (V)
  • Svend Skifter Andersen (A)

Herudover:

  • Byretsdommeren i retskredsen
  • To pædagogisk-psykologisk sagkyndige udpeget af statsforvaltningen

Fjordudvalget tager sig af forvaltningen af sejlløbet i Mariager Fjord, herunder belysning, afmærkning og isbrydning i sejlløbet mellem Hobro og Kattegat.

Udvalget består af:

  • Borgmester Mogens Jespersen - Formand (V)
  • Jørgen Hammer Sørensen (O)
  • Thomas Høj (A)
  • 2 medlemmer af Foreningen af private havne og broer i Mariager Fjord.

Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget samt 8 af byrådets øvrige medlemmer.

Økonomiudvalgets opgaver er beskrevet i styrelsesvedtægtens § 10-12, og omfatter blandt andet følgende:

  • Økonomiske forhold - herunder budget og regnskab
  • Administrative forhold for alle kommunens områder
  • Kommuneplanlægning
  • Køb og salg af fast ejendom
  • Administration og drift af kommunale ejendomme

Udvalgsmedlemmer

  • Mogens Jespersen - Formand (V)
  • Leif Skaarup - Næstformand (A)
  • Helle Mølgaard (V)
  • Casper Hedegaard (B)
  • Jan Thorbøll Andersen (O)
  • Jens Riise Dalgaard (A)
  • Peder Larsen (F)
  • Karen Østergaard (A)
  • Jens-Henrik Kirk (C)
Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse består af 7 medlemmer.

Udvalgets opgaver er beskrevet i styrelsesvedtægtens § 14, og omfatter bl.a. følgende:
  • Arbejdsmarkeds- og beskæftigelsesopgaver
  • Aktivering og støttet beskæftigelse
  • Kontanthjælp, førtidspension, revalidering, sygedagpenge
  • Jobcenterfunktion
  • Integrationsområde

Udvalgsmedlemmer

  • Edin Hajder - Formand (A)
  • Niels Peter Christoffersen - Næstformand (A)
  • Danny Juul Jensen (V)
  • Lene Nielsen (A)
  • Casper Hedegaard (B)
  • Søren Greve (V)
  • Pia Adelsteen (O)
Udvalget for Børn og Familie består af 7 medlemmer.

Udvalgets opgaver er beskrevet i styrelsesvedtægtens § 13, og omfatter bl.a. følgende:

  • Dagtilbud (dagpleje, daginstitutioner)
  • Folkeskoler og specialundervisning
  • Skolefritidsordninger
  • Foranstaltninger og tilbud til børn og familier
  • Pædagogisk psykologisk rådgivning, sundhedspleje, tandpleje

Udvalgsmedlemmer

  • Svend Madsen - Formand (V)
  • Jens-Henrik Kirk - Næstformand (C)
  • Søren Greve (V)
  • Peter Krogh Olsen (V)
  • Karen Østergaard (A)
  • Thomas Høj (A)
  • Mette Binderup (A)
Udvalget for Kultur og Fritid består af 7 medlemmer.

Udvalgets opgaver er beskrevet i styrelsesvedtægtens § 16, og omfatter bl.a. følgende:
  •     Folkeoplysningsområdet
  •     Ungdomsskoler
  •     Idrætsanlæg
  •     Musikskoler
  •     Biblioteker
  •     Teatre, museer, turisme

Udvalgsmedlemmer

  • Jane Grøn - Formand (A)
  • Jørgen Pontoppidan - Næstformand (V)
  • Danny Juul Jensen (V)
  • Per Laursen (V)
  • Svend Skifter Andersen (A)
  • Thomas Høj (A)
  • Peder Larsen (F)
Udvalget for Sundhed og Omsorg består af 7 medlemmer.

Udvalgets opgaver er beskrevet i styrelsesvedtægtens § 15, og omfatter bl.a. følgende:
  •     Genoptræning, hjælpemidler, madservice
  •     Ældrepleje, ældrecentre, ældreboliger
  •     Hjemmepleje og hjemmesygepleje
  •     Botilbud, psykiatri, væresteder og misbrug

Udvalgsmedlemmer

  • Jan Thorbøll Andersen - Formand (O)
  • Mette Riis Binderup - Næstformand (A)
  • Helle Mølgaard (V)
  • Henrik Sloth (V)
  • Per Laursen (V)
  • Peter Muhl Nielsen (A)
  • Lene Nielsen (A)
Udvalget for Teknik og Miljø består af 7 medlemmer.

Udvalgets opgaver er beskrevet i styrelsesvedtægtens § 16, og omfatter bl.a. følgende:
  • Fysisk planlægning
  • Bygge- og boligforhold, herunder byfornyelse
  • Natur- og miljøbeskyttelse
  • Vandløb
  • Vejvæsen
  • Renovation
  • Taxikørsel

Udvalgsmedlemmer

  • Jørgen Hammer Sørensen - Formand (O)
  • Jens Riise Dalgaard - Næstformand (A)
  • Per Kragelund (V)
  • Niels Erik Poulsen (V)
  • Erik Kirkegaard Mikkelsen (V)
  • Niels Peter Christoffersen (A)
  • Peter Muhl (A)

Nævn

Beboerklagenævnet  i Mariagerfjord Kommune kan træffe afgørelse ved uenighed mellem lejer og udlejer, når lejemålet er beliggende i den almene boligsektor.

Hvilke sager kan indbringes for Beboerklagenævnet?

Beboerklagenævnet kan behandle sager vedrørende:

  • Vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning
  • Vand- og varmeregnskaber
  • Formalia i forbindelse med varsling af huslejeforhøjelser
  • Tilbagebetaling af beboerindskud
  • Retten til at fremleje, fortsættelse eller bytte af lejemål
  • Husordensager, herunder pålæggelse af retsfølger, bla. advarsler, lejemålet kan gøres betinget og lejemålet kan opsiges/ophæves

Beboerklagenævent træffer også afgørelse i andre typer sager. Du kan kontakte Beboerklagenævnets sekretariat, hvis du vil vide, om nævnet kan behandle en sag. Beboerklagenævnet kan kun træffe afgørelse om de spørgsmål, der ifølge lov om leje af almene boliger hører under nævnet.

Hvordan indbringes en sag og hvad koster det?

Når du indbringer en sag for Beboerklagenævnet, skal det ske skriftligt med en præcisering af, hvad nævnet skal tage stilling til. Husk at vedlægge det nødvendige materiale, f.eks. lejekontrakt, korrespondance i sagen, vedligeholdelsesreglement  m.v.

Det koster 144 kr.at få en sag behandlet. Beløbet reguleres den 1. januar hvert år. Gebyret tilbagebetales ikke.

Sagsgebyret skal indbetales på konto reg.nr. 9337 konto 2071978586 (Jutlander Bank) med tydelig angivelse af navn og adresse og mrk. ”Beboerklagenævn”.

Klagen skal sendes eller afleveres til Beboerklagenævnets sekretariat.

Beboerklagenævnets sammensætning

Beboerklagenævnet består af en formand og to andre medlemmer. Formanden er udpeget af Statsforvaltningen og skal være jurist. De to andre medlemmer vælges af Byrådet efter indstilling fra de almene boligorganisationer og lejerforeninger i kommunen. 

  • Formand: Jurist Sanne Kyndi Skovmose
  • Ronny Thomsen, Hybenvej 21, Als, 9560  Hadsund – (indstillet af Boligselskabet Lejerbo).
  • Stefan Heilskov-Rousing, Kirkebakken 3, 8940 Randers SV – (indstillet af Lejernes LO).

I sager vedrørende husordensovertrædelser suppleres Beboerklagenævnet af en person, der er sagkyndig med hensyn til sociale forhold. Fagchef Kit Borup er udpeget af Byrådet som social sagkyndig. Hun har ingen stemmeret.

Nævnet træder kun i funktion, hvis en lejer eller udlejer indbringer en sag. Nævnet tager aldrig sager op af sig selv.

Sagsforløb

Når den skriftlige klage og gebyret er modtaget forbereder sekretariatet sagen for nævnet.

Klagen bliver inden 1 uge sendt til modparten til udtalelse. Fristen for svar er som udgangspunkt 2 uger. Modparten kan dog i nogle tilfælde få fristforlængelse.

Efter modtagelse af svar fra modparten, vil sekretariatet vurdere, om udtalelsen skal forelægges klageren, og om der skal indhentes yderligere oplysninger i sagen.

Hvis det er nødvendigt at besigtige lejligheden/ejendommen, vil lejer og udlejer – og deres eventuelle repræsentanter få besked med mindst en uges varsel. I sager om husovertrædelser kan der også blive indkaldt vidner.

Når sagen er tilstrækkeligt belyst, vil nævnet træffe afgørelse i sagen. Nævnet holder møder efter behov.

Afgørelsen bliver sendt til udlejer og lejer samt deres eventuelle repræsentanter.

Klage over nævnets afgørelse

Hvis en af parterne er utilfreds med nævnets afgørelse, kan afgørelsen inden fire uger indbringes for boligretten. Indbringelsen sker ved udfærdigelse af stævning, som indleveres til:

Retten i Aalborg
Badehusvej 17
9000 Aalborg

Bevillingsnævnet er den myndighed, der udsteder alkoholbevillinger, tilladelser til udvidet åbningstid samt godkender bestyrere til restaurationerne.

Ansøgning om alkoholbevilling, bestyrergodkendelse og udvidet åbningstid skal sendes til Nordjyllands Politi, Bevillingsafdelingen, Jyllandsgade 27, 9000 Aalborg, som behandler ansøgningen og sender indstillingen til Mariagerfjord Kommunes bevillingsnævn.

Medlemmer indtil 31. december 2021

  • Mogens Jespersen - Formand
  • Politimesteren
  • Erik Kirkegaard Mikkelsen
  • Helle Mølgaard
  • Jens Riise Dalgaard
  • Leif Skaarup
  • Bent Klit Christensen (valgt efter indstilling fra brancheorganisationerne)

Hent blanketter til ansøgning om alkoholbevilling, fornyelse af alkoholbevilling og bestyrergodkendelse på www.politi.dk.


Huslejenævnet i Mariagerfjord Kommune kan træffe afgørelse ved uenighed mellem lejer og udlejer, når det lejede anvendes helt eller delvis til beboelse, og lejemålet er beliggende i privat udlejningsbyggeri.

Mariagerfjord Kommune er en ureguleret kommune som be betyder at visse bestemmelser i boligreguleringsloven ikke gælder for Mariagerfjord Kommune. Det drejer sig om bestemmelserne i lov om midlertidig regulering af boligforholdene kapitel II-V om lejefastsættelse, vedligeholdelse m.v.

Hvilke sager kan indbringes for Huslejenævnet?

Huslejenævnet kan behandle sager vedrørende:

  • Lejens størrelse og regulering af lejen
  • Tvister om betaling af forbrug
  • Parternes pligt til renholdelse, vedligeholdelse og fornyelse
  • Lejerens pligt til istandsættelse ved fraflytning
  • Tilbagebetaling af depositum ved lejerens fraflytning, og størrelsen af istandsættelsesbeløbene ved tvist herom
  • Manglende overholdelse af husorden (kan dog kun indbringes af udlejer)
  • Tvister om hvorvidt det lejede er mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse.

Huslejenævnet træffer også afgørelse i andre typer sager. Du kan kontakte Huslejenævnets sekretariat, hvis du vil vide, om nævnet kan behandle en sag. Huslejenævnet kan kun træffe afgørelse om de spørgsmål, der ifølge lejeloven og boligreguleringsloven hører under nævnet. Bemærk, at Huslejenævnet ikke må rådgive lejere eller udlejere. Der henvises til de relevante lejer/udlejer foreninger, retshjælp eller advokat

Hvordan indbringes en sag og hvad koster det?

Når du indbringer en sag for Huslejenævnet, skal det ske skriftligt med en præcisering af, hvad nævnet skal tage stilling til. Husk at vedlægge det nødvendige materiale, f.eks. lejekontrakt, korrespondance i sagen m.v.

Det koster 308 kr. at få en sag behandlet. Beløbet reguleres den 1. januar hvert år. Gebyret tilbagebetales ikke.

Sagsgebyret skal indbetales på konto reg.nr. 9337 konto 2071978586 (Jutlander Bank) med tydelig angivelse af navn og adresse og mrk. ”Huslejenævn”.

Såfremt lejer får fuldt medhold i nævnet, skal udlejer betale kr. 2.139 til Huslejenævnet. Dette beløb reguleres den 1. januar hvert år.

Sager om fastsættelse af leje efter Lejelovens § 59a, stk. 4, koster kr. 514.

Klagen skal sendes til sekretær for Huslejenævnet Sanne Kyndi Skovmose, email: sajen@mariagerfjord.dk, eller afleveres til Huslejenævnets sekretariat..

Huslejenævnets sammensætning

Huslejenævnet består af en formand og to andre medlemmer. Formanden er udpeget af Statsforvaltningen og skal være jurist. De to andre medlemmer vælges af Byrådet efter indstilling fra grundejerforeninger og lejerforeninger i kommunen.

 Nævnet består af:

Formand: Jurist Sanne Kyndi Skovmose

Lejerrepræsentatn:

Udlejerrepræsentant:

I sager vedrørende husordensovertrædelser suppleres Huslejenævnet af en person, der er sagkyndig med hensyn til sociale forhold. Fagchef Kit Borup er udpeget af Byrådet som social sagkyndig. Hun har ingen stemmeret.

Huslejenævnet træder kun i funktion, hvis en lejer eller udlejer indbringer en sag. Nævnet tager aldrig sager op af sig selv.

Sagsforløb

Når den skriftlige klage og gebyret er modtaget forbereder sekretariatet sagen for nævnet.

Klagen bliver inden en uge sendt til modparten til udtalelse. Fristen for svar er som udgangspunkt to uger. Modparten kan dog i nogle tilfælde få fristforlængelse.

Efter modtagelse af svar fra modparten, vil sekretariatet vurdere, om udtalelsen skal forelægges klageren, og om der skal indhentes yderligere oplysninger i sagen.

Hvis det er nødvendigt at besigtige lejligheden/ejendommen, vil lejer og udlejer – og deres eventuelle repræsentanter få besked med mindst en uges varsel. I sager om husovertrædelser kan der også blive indkaldt vidner.

Når sagen er tilstrækkeligt belyst, vil nævnet træffe afgørelse i sagen. Nævnet holder møde en gang om måneden med undtagelse af juli måned.

Afgørelsen bliver sendt til udlejer og lejer samt deres eventuelle repræsentanter.

Klage over nævnets afgørelse

Hvis en af parterne er utilfreds med nævnets afgørelse, kan afgørelsen inden 4 uger indbringes for boligretten. Indbringelsen sker ved udfærdigelse af stævning, som indleveres til:

Retten i Aalborg
Badehusvej 17
9000  Aalborg

Opdateret 19.04.18    Print    Læs op    Webmaster   Fandt du siden nyttig?