Mental sundhed


Hvordan vi har det til daglig, har stor betydning for vores livskvalitet og risikoen for at udvikle sygdom.

Mental sundhed og stress

Mental sundhed handler om:

  • at trives i det daglig
  • at kunne håndtere dagligdagens udfordringer og stress
  • at kunne udfolde sine evner
  • at indgå i fællesskaber med andre mennesker


Stress betegnes som en persons reaktion på en belastning, som eventuelt kan få konsekvenser for helbredet. Langvarig stress er en tilstand af anspændthed og ulyst gennem længere tid, som kan føre til alvorlig sygdom. Eksempelvis kan langvarig stress føre til svækkelse af immunforsvaret, hjertekarsygdomme, depression og meget mere. Derudover kan langvarig stress også påvirke søvnkvaliteten og medføre generel psykisk træthed.

Psykiske symptomer eller gener er en form for belastning, som ofte er vanskelige at håndtere for personen selv og for de pårørende. Årsagen til at en person har psykiske symptomer eller gener kan både være familiære, sociale og genetiske.

Nyttige hjemmesider

Fortæl andre anonymt om dine tanker Livslinien
Få rådgivning på Headspace
Få viden og vejledning om psykisk sundhed og kriser på Psykiatrifonden
Få viden og vejledning om angst og kriser på Angstforeningen
Du kan også læse mere om kommunens tilbud til voksne med sindslidelser

ABC for mental sundhed

Gør noget aktivt, gør noget sammen og gør noget meningsfuldt. 

ABC for mental sundhed er den første forskningsbaserede indsats, der retter sig mod hele befolkningen, fordi mental sundhed er essentielt for os alle. Med ABC for mental sundhed får du konkrete råd til, hvad du selv kan gøre for at styrke din mentale sundhed:

A. Gøre noget aktivt
For at styrke vores mentale sundhed er det vigtigt, at vi holder os fysisk, socialt, mentalt og spirituelt aktive. Når vi holder os aktive fysisk, mentalt, socialt og spirituelt, føler vi os gladere og vi får lettere ved at håndtere dagligdagens udfordringer. 

For at holde os fysisk, socialt, mentalt og spirituelt aktive kan vi:

  • bevæge os fx fodbold, gå en tur, danse eller rydde op
  • være sammen med familie og venner eller deltage i sociale aktiviteter
  • læse en bog eller spille spil, der kræver vores koncentration
  • give os tid til ro og fordybelse. 


B. Gør noget sammen
Vores sociale relationer med fx venner og familie er med til at give os en følelse af at høre til. Det bidrager til vores identitet og selvfølgelse. For at styrke vores mentale sundhed er det derfor vigtigt, at vi er sammen med andre, hvilket kan ske gennem fx:

  • madklubber
  • et band
  • en gruppe venner eller familie
  • idrætsforeninger
  • et online fællesskab


C. Gør noget meningsfuldt
At gøre noget meningsfuld er, når vi gør noget, der giver os en følelse af mening og formål i livet. Dette er med til at opbygge vores selvtillid og selvværd, som er vigtig for vores mentale sundhed. At gøre noget meningsfuldt kan være fx:

  • at fikse et stykke legetøj eller reparere en stol
  • at gøre det godt på jobbet eller i skolen
  • at lære noget nyt
  • at gøre noget godt for andre eller hjælpe mennesker, der har det svært

Læs mere om ABC for mental sundhed

Opdateret 28.02.18    Print    Læs op    Webmaster   Fandt du siden nyttig?