Gå til hovedindhold

Brugbar viden og kontakt til os

Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du har det dårligt? Så kan du få hjælp. Læs mere om dine muligheder nedenfor.

Indhold

    Har du brug for hjælp? Vi står klar til at hjælpe dig!

    Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du har det dårligt? Er du ked af det eller bange meget af tiden? Drikker de voksne derhjemme fx for meget alkohol? Eller bliver du, eller nogen tæt på dig, slået? Så kan du få hjælp. 

    Hvis du ikke føler, du kan få hjælp fra de voksne, der er tæt på dig, er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært. Voksne, der skal lytte til dig, og som du kan ringe eller skrive til.  Alle børn og unge har rettigheder – og ret til hjælp, hvis de har brug for det. 

    Ring til os - Vi står klar til at hjælpe dig!

    Vi er et professionelt team, som står klar til at tage imod dit opkald. Intet er for småt eller for stort til at tage fat på os. Så tøv endelig ikke med at ringe til os!

    Du kommer i direkte kontakt med os på tlf. 51287523. Vi træffes i følgende tidsrum:

    • Mandag kl. 8-15.30
    • Tirsdag kl. 8-16
    • Onsdag kl. 8-16
    • Torsdag kl. 8-17
    • Fredag kl. 8-12

    Spørgsmål og svar om hjælp fra kommunen

    Kommunerne er de 98 områder, Danmark er delt op i. I hver kommune er vi medarbejdere, der arbejder med, at der er styr på for eksempel skoler, veje og affald, men også med at hjælpe børn og unge, der har det svært. I Danmark er det sådan, at det kun er dem, der arbejder i lige præcis i den kommune, hvor du bor, der kan og må hjælpe dig. Derfor er det vigtigt, at du taler med dem, der sidder i din kommune.

    Hvis din familie, de voksne i skolen eller andre voksne, du kender, ikke kan eller vil hjælpe dig, er vi nogle voksne i din kommune, som arbejder med at finde ud af, hvad du har brug for. Der kan være mange grunde til, at du kan have brug for hjælp. Det kan være, hvis du føler dig utryg hjemme, hvis du er ked af det meget af tiden, eller hvis du eller nogen tæt på dig oplever vold eller mange voldsomme skænderier.

    Måske drikker de voksne hjemme hos dig meget alkohol. Det kan også være, at de voksne har svært ved at passe på dig. Måske føler du dig meget alene med alting? Men det kan også være andre slags problemer, der er for svære til, at du kan klare det selv.

    Det er vores arbejde at finde ud af, om du og din familie har brug for hjælp og støtte, for at du får det bedre. Hvis du har brug for at få ændret noget i din hverdag, kan du snakke med os. Du har ikke ret til at bestemme det helt selv, men du har ret til at sige, hvordan du ønsker, det skal være.

    Alle familier er forskellige, og derfor kan hjælpen også være meget forskellig. Måske skal du og din familie have noget hjælp til at klare hverdagen. Det kan være en kontaktperson, som hjælper dig eller jer med det, der er svært. Det kan også være, at du har brug for at tale med en psykolog, hvis du ikke har det godt. Eller at hele familien skal have hjælp. Så kan I få besøg af en, der er uddannet til at hjælpe familier – en familiebehandler.

    Mange børn er i tvivl om, hvad forskellen er på vores hjælp og hjælp fra fx BørneTelefonen. BørneTelefonen – og andre som dem – kan give dig gode råd, trøst og en voksen, der lytter til dine problemer. Hvis du har brug for tale med nogle voksne, der lytter til dig og forstår dig, kan du fx snakke med BørneTelefonen. BørneTelefonen kan også hjælpe dig videre til kommunen, hvis I sammen beslutter, at det er det bedste for dig.

    Der findes en lov om børn og unge i Danmark. Den hedder barnets lov. I den står der, at de voksne fra kommunen SKAL undersøge, om de kan hjælpe dig, hvis du beder om det, eller hvis nogen er bekymrede for, hvordan du har det.

    Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det. Du har for eksempel ret til at bo i et trygt hjem og gå i en skole, hvor du ikke oplever mobning eller forskelsbehandling. Og du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid kan bestemme – men din mening skal tælle med.

    Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder, eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym. Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide. Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre.

    Når du kontakter os, vil det for det meste være en børne- og ungerådgiver, du taler med – en person, der giver råd og ved en masse om, hvordan man løser problemer som dine. De arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier, der ikke har det godt. Nogle gange kaldes de også for sagsbehandlere eller socialrådgivere.

    Ligesom butikker har vi åbent på nogle tidspunkter og lukket på andre tidspunkter. Men vi ved godt, at problemer ikke følger åbningstider. Hvis du har så meget brug for hjælp, at det ikke kan vente til næste dag, fx hvis du bliver slået, skal du stadig ringe.

    Udenfor vores telefontid er det politiet, du skal tage kontakt til på telefonnummer 114, hvor du automatisk kommer i kontakt med nærmeste politistation. Herfra vil de finde ud af, om de kan hjælpe dig.

    Og husk hvis du er i fare eller har tanker om at gøre skade på dig selv, skal du altid ringe til Alarmcentralen på 112 med det samme.

    Hvis du har talt eller skrevet med en børne- og ungerådgiver hos os, vil han eller hun prøve at finde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen. Måske fortæller rådgiveren dig, at vi vil undersøge, hvordan du får den bedste hjælp. Det betyder, hun ringer til dig igen, så I sammen kan aftale, hvad der skal ske. Det kan også være, rådgiveren foreslår, at du skal tale med en god ven, dine forældre, BørneTelefonen eller en anden telefonrådgivning, der passer til dine problemer.

    Der er også andre, der kan hjælpe dig

    headspace Mariagerfjord - ring til os på 92 92 04 09   

    Har du brug for nogen at tale med – eller kender du én, der har?

    • Book en gratis og anonym samtale hos headspace Mariagerfjord.
    • Kig forbi centret i åbningstiden, ring til os eller send en SMS. Vi kan også sende dig et link til en Video-samtale.

    Du kan være anonym, hvis du ønsker det. Vi kan ikke se hverken dit telefonnummer eller din e-mail.

    Læs mere om headspace Mariagerfjord. 

    Hvordan foregår dit møde med headspace Mariagerfjord?

    • Vi taler om netop det, du ønsker, og i det tempo, som du finder naturligt. Intet er for stort eller småt. Det vigtigste er, at du føler dig tilpas og tryg ved at tale med os. Intet er forkert i headspace.
    • Måske har du bare brug for nogen at tale med og få lettet hjertet og sige nogle ting højt. Lige meget hvad, så er vi her for at hjælpe dig.
    • Du bestemmer selv, om du vil sige dit fulde navn og andre oplysninger. Vi har tavshedspligt og videregiver ikke din historie til andre.
    • Du må komme i headspace lige så meget, som du har behov for! Vi er dit frirum, hvor du altid er velkommen.
    • Rådgivningen i headspace er gratis og uforpligtende, og der er ingen ventetid.
    • Vi er både fastansatte og frivillige rådgivere. Du vil også kunne møde vores kolleger fra kommunen i centret.

    BørneTelefonen er din linje til rådgivning

    Ring eller skriv til BørneTelefonen på tlf. 116111. Det er gratis, og du er 100% anonym. Du kan også chatte eller skrive til brevkassen.

    Hver dag, året rundt sidder vores frivillige rådgivere på BørneTelefonen klar til at lytte og rådgive børn og unge i Danmark om deres problemer, store som små.

    Her kan du få mere information om Børnetelefonen.

    Hvad er sexlinien for unge??

    Sexlinien for Unge er Danmarks ældste og største informations- og rådgivningsportal om sex, køn og krop for unge mellem 15-25 år. Vi rådgiver tusindvis af unge hvert år, mens der er flere hundredetusinder som klikker ind på vores hjemmeside.

    Du kan ringe til os på tlf. 70202266 og læse meget mere om sexlinien for unge her

    Åbningstid

    Telefonrådgivning og chat er åben:

    • Mandag til fredag kl. 15.00 – 19.00.
    • Der er lukket i weekender og i helligdage.
    • Vi lukker kl. 17.30 på rådgivernes uddannelsesdage - det er seks gange om året. 

    Brevkassen er åben alle dage - svartiden er 7-10 dage. 

    70 201 201 - Livsliniens telefonrådgivning

    Du kan kontakte Livsliniens telefonrådgivning, 70 201 201, alle årets dage fra kl. 11-05.

    Find mere information om Livslinien på deres hjemmeside. 

    En rådgivende samtale

    Når du ringer til Livslinien er du anonym. Rådgiveren præsenterer sig ved fornavn.

    Rådgiveren hjælper dig med at få sat ord på din problematik og med at give dig nogle konstruktive redskaber til, hvordan du kan håndtere den. Det kan være tanker om selvmord eller andre svære omstændigheder i dit liv.

    Rådgiverne

    Fælles for alle Livsliniens frivillige rådgivere er, at de har tid og lyst til at hjælpe andre. Vi prioriterer kvalitet i rådgivning højt, og derfor modtager alle frivillige et uddannelsesforløb, inden de begynder at rådgive.

    Viderehenvisning eller behandling

    Livslinien yder rådgivning og ikke behandling. Hvis du har så alvorlige selvmordstanker, at rådgivning ikke er tilstrækkeligt eller andre problematikker, der er behandlingskrævende, vil vi tale med dig om, hvilke andre tilbud der bedst muligt kan hjælpe dig i den situation, du er i.

    Sidst opdateret: 2. april 2024