Gå til hovedindhold

Affald i sommerhuset

Har du et sommerhus i Mariagerfjord Kommune kan du læse mere om affaldssortering, tømning af dine beholdere samt bestilling af ekstra eller større affaldsbeholdere.

Indhold

    Affaldsbeholdere ved sommerhuset

    Alle sommerhuse i Mariagerfjord Kommune er som minimum tilmeldt med to 240 liters beholdere til henholdsvis mad- og restaffald samt papir/pap og plast/metal/mad- og drikkekartoner.

    Anbefaling af beholderstørrelse

    De affaldsbeholdere som du har ved dit sommerhus, skal kunne rumme affaldet fra det antal personer, som opholder sig i sommerhuset. 

    Vi anbefaler:

    • 1 stk. 240 l. beholder - 4 til 8 personer
    • 2 stk. 240 l. beholder - 8 til 12 personer
    • 3 stk. 240 l. beholder - 13 til 16 personer

    Under selvbetjeningsløsningen "Dit affald" kan du selv tilmelde den beholderstørrelser, du ønsker at få tømt.

    Det koster et ekspeditionsgebyr at få ændret det tilmeldte på din adresse. Se mere under priser. 

    Miljøkasse

    Alle sommerhuse har desuden en miljøkasse til farligt affald. 

    Adgangsforhold

    Læs mere om adgangsforhold og hvordan du hjælper skraldemændene.

    Dit affald

    På "Dit affald" kan du se, hvilken affaldsordning der er registreret på din adresse, samt se hvilke dage du får tømt restaffald og genbrug. Du kan også skrive til os, hvis du ikke har fået tømt din beholder, eller hvis din beholder ikke er sat på plads efter tømning.

    Du har også mulighed for at bestille ekstra beholdere til mad- og restaffald og genbrug. 

    Det koster et ekspeditionsgebyr at få ændret det tilmeldte på din adresse. Taksten fremgår af takstbladet.

    Du kan på "Dit affald" tilmelde dig sms eller e-mail notifikation, så du får en sms eller e-mail før, vi henter dit affald. Du kan vælge at få besked op til seks dage inden vi henter dit restaffald, papir/pap og plast/metal/mad- og drikkekartoner. Du kan også frit vælge hvilket tidspunkt på dagen du ønsker at modtage beskeden. 

    Vi forsøger også at sende beskeder, hvis der er bilnedbrud og tidspunktet for tømningen ændre sig. 

    Skifter du adresse eller ønsker du ikke at modtage besked om tømning mere, så kan du på "Dit affald" afmelde sms og e-mail notifikationen. 

    Det er nemt, at komme af med dine brugte batterier, rester af maling, kemikalier samt småt elektronik. Du samler blot affaldet i din miljøkasse og stiller den ved din affaldsbeholder til restaffald, når du vil have den ombyttet.

    Lad ikke miljøkassen stå permanent ved din affaldsbeholder. Så skal skraldemanden nemlig tjekke den hver gang. Stil først miljøkassen ud dagen før, du ønsker at få den ombyttet. Miljøkassen bliver ombyttet samme dag, som du har tømning af restaffald.

    Husk at du højst må lægge 8 kg farligt affald i miljøkassen og at den skal lukkes helt til. 

    Du kan skrive til os på "Dit affald", hvis din miljøkasse ikke er ombyttet. 

    Læs mere om hvilket farlige affald du må lægge i din miljøkasse.

    Hvad med kanyleboksen?

    Kanylebokse kan du hente på genbrugspladsen. Her kan du også aflevere din fyldte boks eller du kan aflevere den på apoteket. 

    Læs mere om aflevering af kanyler og medicin på apoteket.

    Se adresser og åbningstider for genbrugspladserne. 

    På "Dit affald" kan du bestille afhentning af storskrald på din adresse. 

    Bestil storskrald.

    Har du i en kort periode ekstra affald, kan du købe sækkemærker til at sætte på egne sække. Du skal blot sætte sækken ud til skraldemanden, den dag du normalt får tømt.

    Du kan købe sækkemærker hos Borgerservice i Hadsund og Hobro, i Brugsen i Øster Hurup, Turistkontoret i Øster Hurup og Meny i Als.

    Priser

    Restaffald

    Renovationsafgift pr. år 2022 2023
    Sæk - 14 dags tømning - rest 824 kr. 762 kr.
    140 l. beholder - 14 dags tømning - mad 824 kr. 989 kr.
    140 l. beholder - 14 dags tømning - rest   804 kr.
    240 l. beholder - 14 dags tømning - mad og rest 1.316 kr. 1.096 kr.
    240 l. beholder - sommerhus m. nabotømning - mad og rest   631 kr.
    240 l. beholder - 14 dags tømning - rest   1.022 kr.
    400 l. beholder - 14 dags tømning - rest 2.101 kr. 1.667 kr.
    660 l. beholder - 14 dags tømning - rest 3.245 kr. 2.043 kr.
    770 l. beholder - 14 dags tømning - rest 3.786kr. 2.538 kr.
    240 l. beholder - kolonihave 1.215 kr. 1.096 kr.

    Genbrugsgebyr

    Gebyr pr. år 2022 2023
    Genbrugsgebyr - husholdninger 1.559 kr. 2.181 kr.
    Genbrugsgebyr - sommerhuse 783 kr. 1.538 kr.
    Genbrugsgebyr - institutioner 1.559 kr. 2.181 kr.
    Genbrugsgebyr - kolonihaver 334 kr. 937 kr.
      2022 2023
    Miljøkasse - helår 53 kr. 34 kr.
    Miljøkasse - sommerhuse 25 kr. 17 kr.
    Miljøkasse - kolonihave 19 kr. 13 kr.
      2022 2023
    Gebyr ved ændringer 194 kr. 199 kr.

    Der opkræves ekspeditionsgebyr ved følgende ændringer:

    • Ændring fra egen beholder til Mariagerfjord Kommune beholder
    • Ændring til en større eller mindre beholder
    • Ændring mellem sæk og beholder
    • Tilmelding og afmelding af ekstra beholder
    • Meddele dispensation
    • Tilmelding efter dispensation
    • Ændring til nedgravede løsninger
      2022 2023
    Sækkemærker i ark á 4 stk.  135 kr. 139 kr.
    Specialafhentning - 14 dags (tillæg) 364 kr. 374 kr.
    Specialafhentning - helårs (tillæg) 730 kr. 750 kr.
    Sidst opdateret: 15. april 2024