Gå til hovedindhold

Styrelsesvedtægt

I styrelsesvedtægten kan du læse om kommunens styreform, borgmesterens opgaver, antal af medlemmer i byrådet samt kommunalbestyrelsen og om de stående udvalg. Kommunalbestyrelsen vedtager styrelsesvedtægten.

Indhold

    Byrådet 

    § 1 Mariagerfjord Kommunes Byråd består af 29 medlemmer.

    Stk. 2 Byrådet vælger en borgmester og en første og anden viceborgmester, jf. § 6, stk. 5 i Lov om kommunernes styrelse (herefter benævnt styrelsesloven).

    § 2 De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af Byrådets møder fastsættes i Byrådets forretningsorden (herefter benævnt forretningsordenen), jf. styrelseslovens § 2.

    Borgmesteren 

    § 3 De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med Byrådets møder, jf. styrelseslovens §§ 8 og 30 fastsættes i forretningsordenen.

    § 4 Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglige leder af kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kapitel 4.

    Stk. 2 Borgmesteren drager omsorg for, at der om sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden Byrådet træffer beslutning i sagen.

    § 5 Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af Indenrigsministeriet og Byrådet fastsatte regler. Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for Byrådet

    Nedsættelse af udvalg og almindelige regler for deres virksomhed

    § 6 Der nedsættes følgende udvalg: 

    1. Økonomiudvalg
    2. Udvalget for Børn og Familie
    3. Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse
    4. Udvalget for Sundhed og Omsorg
    5. Udvalget for Kultur og Fritid
    6. Udvalget for Teknik og Miljø
    7. Udvalget for Klima og Landdistrikter.

    Stk. 2 Endvidere er der mulighed for nedsættelse af særlige udvalg til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for Byrådet, Økonomiudvalget eller de stående udvalg, jf. styrelseslovens § 17, stk. 4.

    § 7 For hvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de 
    medlemmer, der har deltaget i mødet.

    Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der af udvalget skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. 

    Det pågældende medlem kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.

    § 8 Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der inden iværksættelsen forhandles med dette udvalg, i fornødent omfang med inddragelse af Økonomiudvalget og borgmesteren, jf. 
    styrelseslovens §§ 18 og 31a.

    § 9 De stående udvalg drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til Byrådet gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.

    Økonomiudvalget

    § 10 Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget, samt 8 af Byrådets øvrige medlemmer.

    Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de anliggender, der er underlagt det i medfør af styrelseslovens §§ 18, 21 og kapitel 5.

    Stk. 3 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af løn- og personaleforhold inden for ethvert af kommunens administrationsområder. Udvalget fastsætter regler for borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.

    Stk. 4 Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse. Udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensvurderinger af de udarbejdede planforslag og 
    foretager indstilling til Byrådet om planforslagene. Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges Byrådet til beslutning.

    Stk. 5 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedrørende den udvendige vedligeholdelse af samtlige kommunale bygninger samt administration og drift af kommunale ejendomme, bygninger og anlæg, som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt under noget andet udvalgs område.

    Stk. 6 Udvalget forestår den umiddelbare forvaltning af køb og salg af fast ejendom i samarbejde med administrationen, og der gælder følgende retningslinjer:

    1. Økonomiudvalget træffer beslutning om: salg af parcelhusgrunde, erhvervsarealer m.v., som beror på priser fastsat af Byrådet, hvis administrationen anbefaler salg til afvigende pris.
    2. Byrådet træffer beslutning om: salg af større arealer over 5000 kvm, dog større end 2000 kvm ved strategisk vigtige bynære arealer, og salg 
      af kommunale ejendomme der har strategisk og politisk betydning. 

    Stk. 7 Udvalget har det politiske ansvar og det formelle ejerskab af de kommunale ejendomme.

    Stk. 8 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de til enhver tid særligt henlagte opgaver, jf. Byrådets beslutninger herom.

    Stk. 9 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om kommunens kasse- og regnskabsregulativ, jf. styrelseslovens § 42.

    Stk. 10 Udvalget forhandler i fornødent omfang med et stående udvalg inden iværksættelsen af foranstaltninger af væsentlig betydning for det pågældende udvalg.

    § 11 Økonomiudvalget fastsætter regler om:

    • indberetninger fra den kommunale administration med henblik på udvalgets udøvelse af budget- og bevillingskontrol, jf. § 12.
    • i hvilket omfang kommunens værdier skal forsikres.
    • samordning af kommunens indkøbsfunktioner.

    § 12 Økonomiudvalget fører tilsyn med: 

    • at forvaltningen af økonomiske midler sker i overensstemmelse med Byrådets beslutninger og i øvrigt på forsvarlig måde.
    •  at forvaltningen af kommunens kasser og kommunens regnskabsføring er forsvarlig
    • at de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb samt de ved særlig beslutning bevilgede beløb ikke overskrides uden Byrådets samtykke
    • at kommunens arkivalier opbevares på betryggende måde, jf. arkivlovgivningen
    • løn- og ansættelsesforhold for personale i selvejende 
      institutioner, jf. styrelseslovens § 67. 

    De stående udvalg

    Udvalget for Børn og Familie

    § 13 Udvalget for Børn og Familie består af 7 medlemmer. 

    Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver inden for 0 - 18 års området samt udfærdiger politik og administrationsgrundlag for området.

    Af væsentlige områder kan nævnes opgaver i tilknytning til dagtilbud for 0 - 6 år i form af dagpleje og daginstitutioner samt dagtilbud til børn med særlige behov, undervisning af børn i folkeskolen, herunder specialundervisning af børn med særlige behov samt skolefritidsordninger. Endvidere diverse foranstaltninger og tilbud i tilknytning til børn og familier, herunder pædagogisk psykologisk rådgivning, sundhedspleje, tandpleje, børn og ungelæge og samarbejde mellem skole, det sociale område og politi.Udvalget varetager i øvrigt den umiddelbare forvaltning af de til enhver tid særligt henlagte opgaver til udvalget, jf. Byrådets beslutninger herom. 

    Stk. 3 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om udbygningsplaner, sektorplaner m.v. inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10 samt planer vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.

    Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse

    § 14 Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens arbejdsmarkeds- og beskæftigelsesmæssige opgaver samt udfærdiger politik og administrationsgrundlag for området. Af væsentlige områder kan nævnes opgaver i relation til aktivering og støttet beskæftigelse, herunder tilkendelse af kontanthjælp, enkeltydelser, førtidspension, revalidering, fleksjob, skånejob, sygedagpenge, aktivering, arbejdsprøvning, sprogcenter og jobformidling. Med hensyn til jobformidling varetages opgaver i relation til jobcenterfunktionen.

    Af yderligere opgaver kan nævnes integrationsområdet, herunder modtagelse, boliganvisning, udbetaling af 
    integrationsydelse, tolkeanvisning samt opgaver i relation til Integrationsrådet. Udvalget varetager endvidere samarbejdet med ungdomsuddannelser, herunder FGU og ungeindsatsen.

    Udvalget varetager i øvrigt den umiddelbare forvaltning af de til enhver tid særligt henlagte opgaver til udvalget, jf. Byrådets beslutninger herom.

    Stk. 3 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om udbygningsplaner, sektorplaner m.v. inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10 samt planer vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.

    Udvalget for Sundhed og Omsorg

    § 15 Udvalget for Sundhed og Omsorg består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver inden for sundhed og omsorg samt udfærdiger politik og administrationsgrundlag for området. Af væsentlige opgaver kan på sundhedsområdet nævnes forebyggelse i almindelighed, forebyggende hjemmebesøg, genoptræning, hjælpemidler, og madservice. 

    Inden for omsorgsområdet kan nævnes ældrepleje, ældrecentre, pleje- og aktivitetscentre, ældreboliger, hjemmepleje og hjemmesygepleje. Inden for handicapområdet kan nævnes forebyggelse i almindelighed, genoptræning, førtidspensioner, hjælpemidler, botilbud, psykiatri, særlig støtte i øvrigt, væresteder 
    samt misbrug.

    Udvalget varetager i øvrigt den umiddelbare forvaltning af de til enhver tid særligt henlagte opgaver til udvalget, jf. Byrådets beslutninger herom.

    Stk. 3 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om udbygningsplaner, sundhedsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10 samt planer vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.

    Udvalget for Kultur og Fritid

    § 16 Udvalget for Kultur og Fritid består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens kulturelle og fritidsmæssige opgaver samt udfærdiger politik og administrationsgrundlag for området. 

    Af væsentlige opgaver inden for fritidsområdet kan nævnes folkeoplysningsområdet, ungdomsskoler, idrætsanlæg, kulturskolen og andre fritidsmæssige aktiviteter. Inden for kulturområdet kan nævnes teatre, museumsforhold og andre kulturelle aktiviteter, biblioteksvæsenet samt samarbejde med private og selvejende institutioner og lokale foreninger. I forlængelse af dette varetages den umiddelbare 
    forvaltning af turismeområdet.

    Drift og vedligeholdelse af idrætsanlæg og andre fritidsfaciliteter samt eventuelle andre bygninger, anlæg og arealer henhører endvidere under udvalget. Opgaver vedrørende udvendig vedligeholdelse varetages dog af 
    Økonomiudvalget, jf. § 10, stk. 5.

    Udvalget varetager i øvrigt den umiddelbare forvaltning af de til enhver tid særligt henlagte opgaver til udvalget, jf. Byrådets beslutninger herom.

    Stk. 3 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10 samt planer vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.

    Udvalget for Teknik og Miljø

    § 17 Udvalget for Teknik og Miljø består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver inden for teknik, miljø, arealanvendelse, vandforsyning og spildevand samt udfærdiger politik og administrationsgrundlag for områderne. 

    Af væsentlige opgaver inden for plan og byggeri kan nævnes lokalplanlægning, bygningsinspektion, 
    byggesagsbehandling, byfornyelse, redningsberedskab og civilt beredskab. Inden for park og trafikområdet kan nævnes offentlige veje, kollektiv trafik, arealer, stier og havne. 

    Inden for miljø- og naturområdet kan nævnes miljøbeskyttelse, naturbeskyttelse samt vandløb.

    Udvalget varetager i øvrigt den umiddelbare forvaltning af de til enhver tid særligt henlagte opgaver til udvalget, jf. Byrådets beslutninger herom.

    Stk. 3 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:

    • lokalplaner og sektorplaner for de i stk. 2 omtalte og eventuelle andre tekniske og miljømæssige områder, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
    • takster for forsyningsvirksomheder
    • samt anlægsplaner vedrørende institutioner, forsyningsvirksomheder og andre anlæg under udvalgets område.

    Stk. 4 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de kommunale havnes anliggender i overensstemmelse med lovgivningen for trafikhavne.

    Udvalget for Klima og Landdistrikter

    § 18 Udvalget for Klima og Landdistrikter består af 7 medlemmer.

    Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver inden for klima, el- og varmeforsyning, det affalds- og energimæssige område samt de hermed direkte forbundne opgaver i relation til natur- og miljøområdet.

    Udvalget varetager herudover administrationen af og samarbejdet med kommunens landdistrikter. Af væsentlige opgaver inden for klima kan nævnes opgaver vedrørende grøn omstilling, bæredygtig drift af kommunale ejendomme og indkøb, CO2-reduktion, klimasikring samt klimahandlingsplaner. Inden for landdistriktsområdet kan nævnes planer for og koordinering med landdistrikterne samt tildeling af puljemidler herunder kommunale tilskud til bredbånd. 

    Udvalget varetager i øvrigt den umiddelbare forvaltning af de til enhver tid særligt henlagte opgaver til udvalget, jf. Byrådets beslutninger herom.

    Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om: 

    • politikker, udviklingsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med 
      Økonomiudvalget, jf. § 10
    • takster for forsyningsvirksomheder
    • samt anlægsplaner vedrørende institutioner, forsyningsvirksomheder og andre anlæg under udvalgets område.

    Vederlag 

    § 19 Formanden for Udvalget for Børn og Familie oppebærer et vederlag, som udgør 23 pct. af borgmesterens vederlag.

    Stk. 2 Formanden for Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse oppebærer et vederlag, som udgør 23 pct. af borgmesterens vederlag.

    Stk. 3 Formanden for Udvalget for Sundhed og Omsorg oppebærer et vederlag, som udgør 23 pct. af borgmesterens vederlag.

    Stk. 4 Formanden for Udvalget for Kultur og Fritid oppebærer et vederlag, som udgør 23 pct. af borgmesterens vederlag.

    Stk. 5 Formanden for Udvalget for Teknik og Miljø oppebærer et vederlag, som udgør 23 pct. af borgmesterens vederlag.

    Stk. 6 Formanden for Udvalget for Klima og Landdistrikter oppebærer et vederlag, som udgør 23 pct. af borgmesterens vederlag.

    Stk. 7 Formanden for Børn og Ungeudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 8 pct. af borgmesterens vederlag.

    Stk. 8 Næstformanden for Børn og Ungeudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 2,3 pct. af borgmesterens vederlag. 

    Stk. 9 Den i stk. 1-8 nævnte vederlæggelse ophører med udgangen af den kalendermåned, hvor den pågældende fratræder hvervet.

    Vederlæggelsen ophører endvidere med udgangen af den kalendermåned, hvor den pågældende i en uafbrudt periode på 1 måned ikke har varetaget hvervet, og indtil medlemmet igen varetager det.

    § 20 Når et medlem af et stående udvalg på grund af formandens sygdom, ferie eller fravær af anden årsag af udvalget er konstitueret som formand i en periode på mindst 2 uger, oppebærer vedkommende i funktionsperioden vederlag efter samme regler som formanden.

    Stk. 2 Funktionsvederlag kan højst oppebæres i en uafbrudt periode på 9 måneder.

    Borgerrådgiverfunktion

    § 21 Der nedsættes en borgerrådgiverfunktion, som administreres under Byrådet.

    Stk. 2 Borgerrådgiveren skal yde vejledning og rådgivning til borgere inden for de af Byrådet fastsatte rammer og skal bistå Byrådet med dettes tilsyn med kommunens administration. 

    Stk. 3 Byrådet ansætter og afskediger lederen af borgerrådgiverfunktionen og fastsætter nærmere regler for dennes virksomhed.

    Ikrafttræden

    § 22 Denne vedtægt træder i kraft den 29. februar 2024.Samtidig ophæves styrelsesvedtægt for Mariagerfjord Kommune af 22. september 2022.

    Stk. 2 Forslag til ændringer i vedtægten skal undergives to behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum.

    Således vedtaget i Byrådet den 25. januar og den 29. februar 2024. Underskrevet af Anne Velling Christensen, kommunaldirektør og Mogens Jespersen, formand. 

    Sidst opdateret: 21. oktober 2025

    Links