Gå til hovedindhold

Pasningstilbud

Her på siden kan du se de forskellige former for pasningstilbud.

Indhold

    Dagtilbud- og Skole i Mariagerfjord - stedet hvor glade og nysgerrige børn gror

    Dagpleje

    I nedenstående FAQ' er kan du læse mere om dit barns opstart i dagpleje.
    Og i boksen til højre, kan du blandt andet finde et link til en beskrivelse af den enkelte dagplejer - vælg område du ønsker at se - samt du finder et link til et oversigtskort over dagplejere.

    Mit barn skal starte i Dagpleje

    Når jeres barn skal starte i dagpleje, er det en stor og vigtig milepæl - både for jer og jeres barn. For at give jeres barn den bedst mulige start, spiller I som forældre en helt central rolle.

    Forskning i tryg tilknytning, blandt andet af Rikke Yde Tordrup, peger på, at børn spejler sig i forældres følelser. Derfor er det vigtigt, at I viser begejstring og tillid til dagplejeren. Når barnet mærker, at I er trygge og glade for det nye sted og den voksne, det skal passes af, skaber det en tryg ramme for at tilknytte sig til dagplejeren.

    • Vis jeres barn, at I har tillid til dagplejeren - jeres ro og begejstring smitter,
    • Giv barnet god tid til opstart og indkøring, så det kan danne relationer i sit eget tempo.
    • Tal positivt om dagplejeren både før og efter start - brug navnet og fortæl om de gode oplevelser barnet vil få.
    • Sørg for at skabe gode og forudsigelige rutiner i hjemmet - især omkring søvn. Hvis barnet f.eks skal sove i barnevogn i dagplejen, er det en stor hjælp, at vænne barnet til dette på forhånd.

    Når jeres barn får tilbudt plads i Dagplejen, er der mulighed for at aftale et besøg hos dagplejeren.

    Dagplejeren fortæller om hverdagen og om praktiske forhold i dagplejehjemmet, herunder sine åbningstider indenfor 48 timer.

    Vi vil meget gerne, at I fortæller om jeres barns vaner og rutiner, så dagplejeren er klædt bedst muligt på, til at tage imod jeres barn.

    I aftaler med dagplejeren, hvordan opstarten i Dagplejen skal være for jeres barn.

    Dagplejepædagogen deltager i opstartsmødet ved behov.

    Alle dagplejere er en del af en legestuegruppe, hvor man er af sted sammen én gang ugentlig og børnene afleveres og hentes i legestuen. Hør nærmere hos dit barns dagplejer.

    Samarbejde med forældrene

    Dagplejen vægter et tæt og ligeværdigt samarbejde med forældrene omkring barnets udvikling, trivsel, dannelse og læring. Forældrenes viden om barnet er fundamentet for dette samarbejde. Den daglige dialog er betydningsfuld for dit barns trivsel, for det er her vi ammen aftaler, hvad der er bedst for barnet. 
    Barnets morgen hjemme eller andre forhold, som kan have indflydelse på dit barns trivsel, er en del af den daglige kommunikation.
    Hvis der sker noget derhjemme, er det vigtigt, at du fortæller det til dagplejeren, så hun kan forstå dit barns reaktioner og hjælpe det.

    Vi forventer, at I fortæller åbnet om jeres barns udvikling, vaner, trivsel og udfordringer samt viser interesse for dit barns hverdag og den lille børnegruppe, jeres barn er en del af.

    I skal medbringe ren og godkendt barnevogn og godkendt sele, og sengetøj skal skiftes som minimum en gang ugentligt. Dertil kommer bleer, skiftetøj, der matcher årets gang bl.a. skal I medbringe solcreme om sommeren. Jeres dagplejer og I taler om de specifikke ting for netop jeres barn, så hverdagen bliver så god som mulig og jeres barn kan være med til at lege både ude og inde.

    Dagplejens åbningstid skal overholdes. Du er i dialog med dagplejeren om hvornår du afleverer og henter dit barn af hensyn til dagplejerens arbejdstilrettelæggelse. Du skal være ude af dagplejerens dør inden lukketid.

    For dagplejerne er transport til og fra legestue indeholdt i åbningstiden. Du skal derfor høre din dagplejer, hvornår du tidligst kan aflevere og senest hente i legestuen.

    Forældresamtaler

    Dagplejen holder forældresamtaler efter behov. Her snakker vi om jeres barns trivsel og udvikling. Hvis du i hverdagen har brug for en samtale, er du altid velkommen til at bede om et møde med dagplejeren og dagplejepædagogen.

    Hvis du har brug for en samtale, er du altid velkommen til at bede om et møde med dagplejeren og dagplejepædagogen.

    Hvis vi bliver bekymret for dit barns udvikling og trivsel, vil vi hurtigst muligt i dialog med dig om det. Hvis der er behov, har du og Dagplejen mulighed for ekstern sparring med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. (PPR).

    AULA

    AULA er en kommunikationsplatform mellem Dagplejen, Forvaltningen, medarbejdere og forældre. Her finder du løbende informationer, som er relevant, mens dit barn er i Dagleje f.eks lukkedage, information fra Sundhedsplejen, Forældrebetyrelsen m.m.

    Som forældre skal du logge på AULA, når dit barn starter i Dagplejen og indtaste stamoplysninger m.m.

    Husk at læse og holde dig ajour på AULA – gør det let for dig selv, ved at slå AULA notifikationer til.

    AULA bruges også i forbindelse med barnets og dagplejers ferie og beskeder mellem dagplejer og forældre. Sidst men ikke mindst, kan du finde billeder fra dit barns hverdag.

    Hvis du får nyt telefonnummer, er det vigtigt at Dagplejekontoret tlf. 97113276 og dagplejeren får besked. Husk også at ændre stamdata i AULA.

    Børnenes trivsel og udvikling

    I Dagplejen arbejdes der med børnenes trivsel og udvikling i det hjemlige miljø. Dit barn er sammen med den voksne i hverdagen.

    Heldagslegestuen danner en ramme, der understøtter børnenes sociale udvikling gennem strukturerede legefællesskaber og nærværende voksne.

    Vi samarbejder på tværs, så dit barn, oplever et sammenhængende forløb fra dagpleje, vuggestue til børnehave og skole.

    Hos Dagtilbud og Skole tager vi hånd om dit barn, fra det tager det første spæde skridt, til det er klar til at springe ud i en ungdomsuddannelse eller arbejdslivet. Trygge og glade børnefællesskaber er den røde tråd fra dagplejen, vuggestuen, børnehaven og skolen. Hos os får dit barn rig mulighed for at udfolde sig og plads til at være præcis, som det er og blive til det, det vil.

    Se videoen om dagtilbud og skole i Mariagerfjord - stedet hvor glade og nysgerrige børn gror.

    Læs mere om vores værdier i arbejdet med dit barn i Mariagerfjord Kommune.

    Udvikling og ressourcer

    Når dit barn er i Dagplejen er det vigtigt, at vi i fællesskab støtter barnets udvikling og ressourcer.

    I den daglige dialog er det naturligt, at man taler om mad, søvn, venskaber, sprog mm.

    Dagplejen anvender digitale værktøjer til at understøtte de daglige observationer. Vi har en dialog med forældrene om barnets generelle udvikling på baggrund af:

    Sprogtrappen, TOPI og Dialogprofil

    Sprogtrappen udfyldes 2 gange i barnets tid i Dagplejen af dagplejeren, efterfulgt af en dialog om dit barns sproglige udvikling.

    TOPI er et værktøj til Tidlig Opsporing af børn i mistrivsel. TOPI anvendes i legestuerne 2 gange årligt. Hvis der iagttages tegn på dårlig trivsel, vil der være en dialog med jer som forældre. 

    Dialogprofilen udfyldes af forældre og dagplejer ved behov. Dialogprofilen har fokus på flere udviklingspunkter med relation til trivsel og læreplanen.

    Sprogvejleder i Dagplejen

    I Dagplejen har vi en uddannet sprogvejleder, som har forskellige opgaver i forhold til at vejlede og støtte ved den enkelte dagplejer og i legestuen.

    Sprogvejlederen vejleder bl.a. dagplejer om indretning af læringsmiljøet, så det understøtter barnets sproglige udvikling, samt rådgiver om hele børnegruppen eller om enkelte børn. Dette kan strække sig over en periode, med flere besøg. Denne vejledning kan også rette sig mod, hvad I kan gøre i hjemmet. 

    Som forældre vil man kunne møde sprogvejlederen. Det kan du f.eks, hvis vi oplever, at dit barn er sprogligt forsinket eller har andre sproglige udfordringer. Sprogvejlederen vil deltage i et møde ved dagplejer sammen med jer, hvor der aftales indsatser, der kan hjælpe barnet på vej i dets sproglige udvikling. Inden dette møde vil sprogvejlederen, hvis det er muligt, have set jeres barn hos dagplejeren. 

    Sprogvejlederen kommer også på hjemmebesøg, hvis man sammen vurderer, at det kan være et godt supplement til indsatsen i Dagplejen.

    Åbningstider

    Ingen overtid

    Det er ikke muligt at tilbyde overtid hos dagplejerne. Aflevering og afhentning skal ske inden for dagplejens åbningstid.

    Lukkedage i Dagplejen:

    Fredagen efter Kr. Himmelfartsdag
    Grundlovsdag d. 5. juni
    Den anden fredag i november - Kursusdag for Dagplejen. Se opslag på AULA.
    24. og 31. december


    Mellem jul og nytår er der åbnet. Der er mulighed for pasning, hvis man har behov. Vi tilstræber, at meget ferie og afspadsering afholdes i den periode. Det samme gør sig gældende de 3 dage op til påske. Se opslag på AULA for tilmelding.

    Gæstedagpleje

    Sygdom

    Hvis din dagplejer er syg, modtager du en SMS fra kontoret. Du ringes derefter op for aftale om gæstepasning.
    Hvis I ikke svarer på telefonen, indtaler vi en besked på telefonsvareren. Husk derfor at aflytte telefonsvareren og kontakt derefter kontoret på tlf. 97 11 32 76.

    Du får besked på SMS, når dagplejeren er rask.

    Når dagplejeren har ferie eller afspadserer tilbydes dit barn gæstedagpleje, såfremt du ønsker det.

    Forældre har mulighed for at besøge gæstedagplejen indenfor dennes åbningstid nogle dage før gæsteplejen finder sted. Alternativt kan du som forældre kontakte gæstedagplejeren direkte for at informere om vigtige forhold vedrørende barnet, så som allergier. Læs mere her om i principper for gæstedagpleje på AULA.

    Hvad skal du huske, når dit barn skal i gæstepleje:

    • Oplys navn og telefonnummer, så I kan blive kontaktet, hvis barnet bliver syg
    • Informer gæsteplejer om barnet, søvnrytmer, mad, allergier m.m. 
    • Melde afbud til gæsteplejeren, hvis barnet er syg eller holder fri. Telefonnummeret finder du i den sms, du har modtaget med informationer om gæstepleje.

    Sygdom hos dit barn

    I Dagplejen følger vi anvisningerne fra Sundhedsstyrelsen. Den siger:

    ”En hovedregel er, at syge børn og personale ikke må komme i institutionen, og at et barn med en smitsom sygdom først må komme igen, når det ikke længere smitter.

    Barnet er rask, når det er feberfrit, og almentilstanden er upåvirket. Barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at kræve særlig omsorg og pasning. Barnet skal fx kunne lege ude og tage med på udflugt.

    Et barn har feber, hvis temperaturen er 38,0° C eller højere.”

    Det pædagogiske arbejde

    Dagplejens formål er fastsat gennem Dagtilbudsloven, der siger at vi skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer.

    En anden ramme er de politiske fastsatte mål, hvor legen er grundlæggende og der tages udgangspunkt i et børneperspektiv med fokus på relationer og deltagelsesmuligheder for alle.

    Dagplejen har ansvaret for at etablere et udviklende læringsmiljø over hele dagen, der b.la omfatter leg, rutinesituationer, voksen- og børneinitierede aktiviteter. Vi skal gennem refleksioner og med afsæt i en stærk evalueringskultur, se nysgerigt og kritisk på vores praksis med kvalitetsudvikling for øje.

    Kvalitetsindikatorene  i Dagtilbud er KVALid, hvorfra der også føres tilsyn.

    Sammensætning af bestyrelsen

    Forældrebestyrelsen består af repræsentanter valgt blandt forældre og medarbejdere i Dagplejen.

    Der er valg til forældrebestyrelsen én gang årligt. Alle forældre inviteres til valget og kan opstille som repræsentant.

    Bestyrelsen består af seks forældrevalgte og tre medarbejdervalgte.

    Dagplejens forældrebestyrelse 2024-2025

    Forældrerepræsentanter

    Formand
    Lærke Pedersen lmp@nr87.dk tlf. 50877787
    Næstformand
    Annette Karlsen Annette_dk@hotmail.com tlf. 53635004
    Menige medlemmer
    Pernille Veise pernillevt@hotmail.com tlf. 28906689 (udtræder 1. maj 2025)
    Maiken Pedersen m.mp1989@hotmail.com tlf. 28713603
    Michelle Bohlbro michelle.bohlbro@gmail.com 
    Anne Marie Mariussen mariussen1990@gmail.com   
    Ikram Holst Andersen ikram9377@gmail.com 
    Personale i bestyrelsen
    Mette Nielsen, dagplejepædagog, melni@mariagerfjord.dk  tlf. 97113282
    Tove Christensen, Hørby helle@mariagerfjord.dk 
    Betina Bendix, Hadsund bhols@mariagerfjord.dk
    Suppleant til bestyrelsen
    Tanja Helmer, Hadsund tajac@mariagerfjord.dk 
    Sekretær for bestyrelsen
    Bente Aa. Fogh, befog@mariagerfjord.dk  Tlf. 29231949

    Sammensætningen af bestyrelsen gør, at debatten er levende og meningsgivende, da alle er optaget af at skabe en god dagpleje til gavn for børnene.

    Vi debatterer livligt og søger at finde fælles løsninger og målsætninger. Bestyrelsens medlemmer har forskellige interesser - eksempelvis:

    • Børnenes (at få et godt børneliv i en god stemning).
    • Borgernes (behov for og ønske om god service).
    • Medarbejderne (at skabe en udviklende arbejdsplads med høj trivsel).
    • Politikernes visioner, mål og økonomiske rammer.
    • Dialogen om det gode barneliv sker i bestyrelsen. Det udmønter sig i politikker for blandt andet gæstedagpleje i Mariagerfjord Kommune.

    Dialogmøder

    Dagplejens forældrebestyrelse inviteres årligt til dialogmøde med Udvalget for Børn og Familie.

    Referater og bestyrelsen

    Referater fra bestyrelsesmøderne og den nuværende bestyrelse finder du på AULA

    Lokal handleplan for mad og måltider i Mariagerfjord Dagpleje

    Der er hvert år i uge 38 fokus på madmod og madglæde. Vi udfordrer smagsløgene og prøver nyt.

    De officielle anbefalinger

    • Mad og drikke, der serveres i Dagplejen, lever op til de officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen for mad til børn 0-3 år.
    • Officielle anbefalinger findes på AULA

    Gode råvarer

    • Råvarer som mælk, frugt og grønt prioriteres, så det så vidt muligt er lokalt, dansk produceret og/eller økologisk. Brug sæsonens udvalg af frugt og grønt.
    • Det børnene spiser skal være af en god kvalitet, så børnene får sund, varieret og velsmagende mad baseret på gode råvarer.

    Særlige madhensyn

    • Særlige allergene madhensyn findes der løsninger på i et tæt samarbejde med forældre og hensynet skal være lægelig begrundet. Der tages andre hensyn, så vidt det er muligt. Det kan betyde, at forældrene selv skal medbringe en del af kosten. Dog serveres ikke udelukkende vegansk kost grundet, at myndighederne fraråder det i alderen 0-3 år.

    Søde sager

    • I Dagplejen begrænses barnets indtag af søde sager.
    • Når/hvis der serveres søde sager i Dagplejen, udspringer det af et pædagogisk formål eksempelvis pebernøddebagning eller en særlig lejlighed, så som højtider eller fødselsdage.

    Børn inddrages

    • Børnene inddrages i forhold til deres alder og udviklingstrin i eksempelvis smør selv, forberedelse af måltiderne - før under og efter.
    • Børnene får valgmuligheder og medbestemmelse på, hvad de spiser eks. pålæg, pynten på og i hvilken rækkefølge.

    Rammer om måltidet

    • Børn og voksne vasker hænder før og efter måltidet. Der er generelt god hygiejne omkring måltidet.
    • Der er tid, ro og hyggelig stemning ved bordet, hvor der bl.a. snakkes om maden.
    • Maden indrettes indbydende og ved særlige lejligheder kan man pynte med flag eller lignende.

    Vi er alle rollemodeller

    • Det er vigtigt, at dagplejeren er en god rollemodel ved at spise sammen med børnene, når det er muligt.
    • Vi viser madmod og madglæde ved at introducere forskellige madvarer.
    • Vi udstråler ro og tid og plads til, at man spiser i forskelligt tempo.
    • Vi viser vores værdier ved selv at efterleve de gode madvaner og bordskik.

    Mad og mangfoldighed

    • Vi er åbne og nysgerrige over for andre kulturer og madtraditioner. Vi fremmer fællesskaber og taler om forskellighed.
    • Vi smager forskellige ting - madmod  - og byder det velkommen, hvis forældre vil tilbyde et supplement, fx æbler fra haven, en ret eller lignende.

    Forældreinddragelse

    • Dagplejer og forældre samarbejder om, at barnet i løbet af dagen får de ernæringsmæssigt rigtige byggeklodser. Det er en del af den gode dialog, at forældre og dagplejer gensidigt informerer om, hvad barnet spiser og drikker.
    • Man kan også samarbejde om jord til bord, madspild, dannelse/bordskik, rammer om måltidet m.m.

    Tilsyn

    Tilsyn i hjemmet og i legestuen, kan være anmeldte og uanmeldte. KVALid anvendes som ramme for tilsyn. KVALid angiver indikatorerne for kvalitet i Dagtilbud. Såfremt der iagttages lav kvalitet medfører det skærpet tilsyn ved pågældende dagplejer. 

    Tilsynet sætter fokus på børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse, børneperspektiv, sikkerhedstjek, forældresamarbejde, læringsmiljøet m.m.

    Du kan møde dagplejepædagogen i forbindelse med sparringsmøder hos dagplejer.

    ·         Hvis dit barn har brug for ekstra støtte og hjælp, f.eks. ved opstart i dagplejen.

    ·         Hvis der er brug for en fysioterapeut, talehørekonsulent , sundhedsplejen eller samarbejdspartnere fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning)

    ·         I overgangen til børnehaven, hvis dit barn har brug for en særlig overlevering.

    Du kan altid kontakte dagplejepædagogen, hvis du oplever tvivl om dit barns trivsel og udvikling eller du på anden vis ønsker at drøfte dit barns hverdag i dagplejen.

    Du kan kontakte den tilsynsførende pædagog på 97 11 32 76. 

    Dagplejekontoret  tlf. 97 11 32 76

    Kommunale pasningstilbud

    Dagtilbud Område Nord består af Rosendal Børne- og Familiedistrikt (Hobro Nord) og Arden Børne- og Familiedistrikt.

    Dagtilbud Område Midt består af Bymarken Børne- og Familiedistrikt (Hobro Syd) og Valsgaard Børne- og Familiedistrikt.

    Dagtilbud Område Øst består af Hadsund Børne- og Familiedistrikt og Mariager Børne- og Familiedistrikt.

    Dagtilbuddet Smilehullet er beliggende i Assens Børne- og Familiedistrikt.

    Børnehaven Krible-bo er beliggende i Havbakke Børne- og Familiedistrikt.

    Private pasningstilbud

    Navn

    Adresse

    Postnr./by

    Telefon

    Mail/hjemmeside

    Pernille Axelsen

    Bymarken 33

    9510 Arden

    40 73 20 03

    pernilleaxe77@gmail.com

    RotilatGro Mariager privat pasningsordning v/Birgitte Gertz Christensen Rinddalen 5 9550 Mariager 22 25 04 20 rotilatgro-privatpasningsordning@outlook.dk 
    Sanne' privat pasningsordning v/ Susanne Juul Steenfeldt Vestergade 6 9550 Mariager 51 22 57 92 Sanne_mariager@icloud.com 
    Mette's private pasningsordning v/ Anne-Mette Kyndorf Rinddalen 38 9550 Mariager 21 75 78 99

    mettekyndorf@hotmail.com 

    Skarnbasserne Privat Pasning
    v/Ditte Ankerstjerne og Søs Ramsing

    Grønnevej 2, Norup 8970 Havndal 53 56 65 20
    28 73 41 79

    ditteankerstar333@hotmail.com 
    kondrup1990@hotmail.com 

    www.skarnbasserne.dk 

    Trine Schrøder

    Østervang 46

    9500 Hobro

    20 84 21 34

    trineschroede23@hotmail.com
    www.babystepshobro.dk 

    Susanne R. Jensen

    Vester Allé 12

    9500 Hobro 

    20 89 97 10

    susannerabjergjensen@gmail.com

    Naturbørn Hobro v/ Dorthe Reiter og Merete O. Lynge

    Fyrkatvej 35

    9500 Hobro

    20 25 62 36/ 51 88 53 41

    dorthereiter@gmail.com

    June's Private Pasningsordning
    v/June Wraae Poulsen

    Kærvangen 8

    9500 Hobro

    29 91 52 38

    wraaehansen@gmail.com 

    Ea's Private Pasningsordning
    v/Ea Ovesen

    Jernbanegade 36

    9500 Hobro

    93 96 34 13

    eaovesen@icloud.com 

    Charlotte's private pasningsordning
    v/ Charlotte Marchall

    9500 Hobro

    40 21 19 72

    charlottemarchall@gmail.com 

    Lise Lotte & Jimmi Billesø Villadsen

    Røjdrupvej 11, Røjdrup

    9500 Hobro

    20 25 03 56

    /lottejimmi@it.dk
    www.lottebillesoe.dk  

    Majbrit Vels Jensen

    Hannerupskovvej 29, Hannerup

    9500 Hobro

    22 45 74 55

    velsmaibrit@gmail.com

    Ida Nørlem

    Vadgårdsvej 33, Hvornum

    9500 Hobro

    52 98 82 50

    stutteribirkelund@live.dk 

    Smilehullet v/
    Helle T. Velling og Kenneth Velling

    Plantagevej 7, Hørby

    9500 Hobro

    30 31 98 53

    kenneth_velling@hotmail.com      

    Ligusterbørn v/
    Lona Norup Jørgensen

    Ligustervej 20,
    Hørby

    9500 Hobro

    24 63 77 46

     

    lonanj@yahoo.dk 

     

    Hørby Spirehus v/
    Anne-Mette og Ricki Villadsen

    Ribesvej 1,
    Hørby
    9500 Hobro

    30 35 98 80

    amvilladsen@gmail.com 

    Dorthe Clemensen's Firkløver V/
    Dorthe Karina Clemensen

    Truehøjvej 9,
    Døstrup

    9500 Hobro

    51 22 57 17

    dortheclemensen@icloud.com 

    Hørby Spirehus v/
    Anne-Mette Weirauch Villadsen

    Ribesvej 1, Hørby

    9500 Hobro

    30 35 98 80

    amvilladsen@gmail.com 

    Dinoerne
    v/Marianne Bach J. og Henning Jochumsen

    Hyldebærvænget 10, Valsgaard 9500 Hobro 60 65 14 98/
    61 43 83 72
    Privatboernepasningdinoerne@outlook.dk

    Susanne Aagaard Jensen

    Doktorparken 16

    9500 Hobro

    28 91 60 22

    t.run.te@live.dk 

    Tumlebakken v/ 
    Ingelise Hansen og Lonnie Bøgh Pedersen

    Hegedalsvej 54

    9500 Hobro

    er 28 91 46 10

    lihasen@hotmail.com 

    Hanne K. Thomsen

    Sdr. Truevej 22, Vebbestrup

    9500 Hobro

    22 92 31 36

    vildtsogaard@mail.dk 
    www.bondegaardsprivatpasning.dk 

    Troldeungerne v/
    Jette og Morten Sørensen

    Nr. Redsøvej 7, Redsø

    9500 Hobro

    24 91 66 03

    mortenogjette@outlook.dk 

    Anja Lindskov Haagen Jensen

    Rolighedsvej 28

    9560 Hadsund

    23 80 84 93

    familienlj4@gmail.com
    www.blomsterbørn-hadsund.dk 

    Charlotte Aasted

    Hans Kirks
    Allé 9 

    9560 Hadsund

    42 44 06 37

    charlotteaasted68@○gmail.com 
    økorødderne v/Charlotte Aasted   

    Skovtroldene privatpasning v/
    Helle Skov

    Stadionvej 8

    9560 Hadsund

    21 77 44 44 

    helleskov79@gmail.com 

    Mimi Chorn Christensen

    Kystvejen 190, Als

    9560 Hadsund

    23 45 66 06

    mimi@live.dk
    www.facebook.com
    www.mimissneglehus.dk

     

    Sådan bliver du godkendt som privat pasningsordning

    Som privat pasningsordning kan du blive godkendt til at modtage 5 børn i pasning. Varetages pasningen af mere end én person, kan der gives tilladelse til pasning af op til 10 børn.

    Du er forpligtet til at arbejde ud fra dagtilbudslovens formålsbestemmelse.

    Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)
    LDK nr. 2 af 06/01/2020.

    Kapitel 1
    Formål, anvendelsesområde, ansvar, tilsyn m.v.

    Formål

    § 1. Formålet med denne lov er at

    1) fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring gennem dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud,

    2) give familien fleksibilitet og valgmuligheder med hensyn til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker,

    3) forebygge negativ social arv og eksklusion, ved at de pædagogiske tilbud er en integreret del af både kommunens samlede generelle tilbud til børn og unge og af den forebyggende og støttende indsats over for børn og unge med behov for en særlig indsats, herunder børn og unge med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne, og

    4) skabe sammenhæng og kontinuitet mellem tilbuddene og gøre overgange mellem tilbuddene sammenhængende og alderssvarende udfordrende for børnene.

    Ligeledes er du som privat pasningsordning forpligtet til at arbejde med læringsmiljøer som tager udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger jf. dagtilbudsloven:

    § 81 a. Den private pasningsordning skal tilrettelægges, så den fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer. Arbejdet med læringsmiljøer efter 1. pkt. skal indholdsmæssigt stå mål med kravene til læring og læringsmiljøer i dagtilbud, jf. § 8, ligesom arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte private pasningsordning skal tage udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

    Stk. 2. Den private pasningsordning skal endvidere tilrettelægges, så børn sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Den private pasning skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.

    Ansøgning

    Hvis du vil ansøge om at blive godkendt som børnepasser til Privat Pasningsordning, skal du sende en ansøgning.
    I ansøgningen skal du beskrive dine tanker og overvejelser om, hvordan du som børnepasser i en Privat Pasningsordning vil arbejde med børnenes trivsel, udvikling og læring, samt dit arbejde med læringsmiljøer, som tager udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

    For at kunne få en godkendelse af Privat Pasningsordning, kræves det, at hovedsproget i pasningsordningen er dansk.

    Godkendelse

    Godkendelsen af den Privat Pasningsordning gives ud fra en samlet vurdering, som laves på baggrund af:

    Din ansøgning om at blive godkendt som børnepasser til en Privat Pasningsordning.
    Godkendelsessamtale.
    Godkendelse af de fysiske rammer – alle de steder hvor børnene opholder sig, både ude og inde.
    Tilfredsstillende børne- og straffeattester på både dig og andre personer over 15 år i husstanden.
    Fra ansøgningen modtages til den endelige godkendelse kan gives, må der påregnes en behandlingstid på op til 2 måneder.

    Tilsyn med den private pasningsordning

    Der føres løbende tilsyn med den private pasningsordning og tilsynet skal sikre, at pasningsordningen fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer, sikre børns medbestemmelse, sikre medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati, samt at hovedsproget i pasningsordningen er dansk.

    Tilsynet skal stå mål med tilsynet i et alderssvarende dagtilbud i kommunen.

    Hvis du vil høre mere om at ansøgning/godkendelse som privat pasningsordning, kan du kontakte Pladsanvisningen.

    Tilskud til pasning af eget barn

    Byrådet har besluttet at stoppe ordningen om tilskud til pasning af egne børn.

    Ordningen om tilskud til pasning af egne børn er en forsøgsordning, der I Mariagerfjord Kommune har kørt over 2 år med start 1. januar 2022. Byrådet har i efteråret i forbindelse med behandling af budget 2024 besluttet at ordningen stopper ved udløb af den 2 årige forsøgsperiode ultimo 2023.

    Ordningen blev derfor sat i bero med virkning for nye ansøgninger modtaget efter 1. juli 2023.

    Eksisterende bevillinger fortsætter indtil udløbsdato. 

    Tilskuddet udbetales månedligt bagud.

     

    Pædagogisk tilsyn i Dagtilbud

    Mariagerfjord Kommune er forpligtet til at føre tilsyn med kommunens dagtilbud samt med private institutioner og  -pasningsordninger i kommunen. På det enkelte dagtilbuds hjemmeside kan du finde dagtilbuddets tilsynsrapporter.  

    Lovgrundlag

    Formålet med pædagogisk tilsyn er, at sikre de kommunale dagtilbud, de private institutioner og de private pasningsordninger understøtter børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Tilsynet understøtter en løbende udvikling af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbuddene og fører kontrol med, at dagtilbuddene efterlever de gældende lovkrav.

    Dette sker med udgangspunkt i dagtilbudslovens bestemmelser og Mariagerfjord Kommunes mål og rammer – herunder Børne- og Ungepolitikken. Rammen for de pædagogiske tilsyn følger Dagtilbudslovens § 5 samt Retssikkerhedslovens § 16.

    Det betyder, at det pædagogiske tilsyn indeholder tilsyn med:

    • Børnenes trivsel – herunder arbejdet med børnemiljøet og tidlig indsats
    • Læringsmiljøet – herunder arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan
    • Arbejdet med realisering af Børne- og Ungepolitikken og fagudvalgets vision på området
    • Arbejdet med sprogindsats og sprogvurderinger
    • Arbejdet med forældresamarbejdet
    • Arbejdet med trivsel og sundhed
    • Hygiejne og sikkerhed

    Tilsynets formål og former for tilsyn

    Tilsynet består af både anmeldte og uanmeldte tilsyn, der tilsammen har til formål at vurdere og videreudvikle kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer.

    Anmeldt tilsyn

    • Det anmeldte tilsyn inddrager både kvantitativ og kvalitativ data med henblik på at få et bredt perspektiv på kvalitet i tilsynet. Den kvantitative data indhentes fra Hjernen og Hjertet, hvor rapporter for dagtilbuddene er tilgængelige. Den Kvalitative data indsamles ved observationer i dagtilbuddet. Den samlede data skal give indsigt i det pædagogiske indhold – altså kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Tilsynsførende foretager altid observationer i det anmeldte tilsyn.
    • Det samlede resultat af tilsynet dokumenteres i en tilsynsrapport. 

    Uanmeldt tilsyn

    • I det uanmeldte tilsyn ser tilsynsførende dagtilbuddets praksis, hvor tilsynet ikke er planlagt. Fokus i tilsynet er et øjebliksbillede af dagtilbuddets hverdag og en dialog om det, som viser sig på dagen for tilsynet. Dertil retter tilsynet sig mod de udviklingspunkter, som det anmeldte tilsyn har tilvejebragt.
    • Tilsynsførende indgår en dialog med dagtilbudsleder om tilsynets resultater og deraf udviklingsmuligheder.
    • Der foretages ofte observationer i det uanmeldte tilsyn, dette afhænger dog af tilsynets form.

    Skærpet tilsyn

    • Tilsynet kan vælge at føre skærpet tilsyn i de tilfælde, hvor det på baggrund af det anmeldte tilsyn eller anden henvendelse konstateres, at kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i dagtilbuddet/dagplejen giver anledning til bekymring. Formen for skærpet tilsyn er et uanmeldt tilsyn, som ligger til grund for en efterfølgende dialog mellem dagtilbudsleder/dagplejeleder og dagtilbud- og skolechef med henblik på straks at handle på den konkrete bekymring. På baggrund heraf kan dagtilbud- og skolechef vælge at øge antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i en given periode. Dagtilbudsleder vil informere forældrebestyrelsen om skærpet tilsyn.

    • Tilsynet kan igangsætte et skærpet tilsyn med handleplan i de tilfælde, hvor der konstateres en alvorlig bekymring om forhold i dagtilbuddet/dagplejen. I denne forbindelse skal der straks udarbejdes en handleplan og en tidsplan. Denne handleplan udarbejdes i dialog mellem dagtilbudsleder/dagplejeleder og dagtilbud- og skolechef. Dagtilbudsleder har ca. 3 uger til at lave en handleplan på baggrund af den konstaterede alvorlige bekymring, hvilken skal forelægges Dagtilbud- og skolechef. Forældrebestyrelsen orienteres om det konkrete forhold samt handleplan og har mulighed for at komme med bemærkninger. Sagen afsluttes, når det af kommunen og dagtilbudsleder vurderes, at der er rettet op på den alvorlige bekymring.

    Hvilke institutioner er omfattet af tilsynet, og hvem fører tilsyn

    • Der føres tilsyn med alle kommunale og private institutioner, herunder også de private pasningsordninger.
    • Tilsynet i de private institutioner har samme form for anmeldt tilsyn som i de kommunale institutioner.
    • Tilsyn hos dagplejen samt tilsynet i de private pasningsordninger udføres af dagplejens tilsynsførende pædagoger.
    • Tilsynet hos kommunale og private institutioner udføres af centrale tilsynspersoner fra forvaltningen.
      Den centrale tilsynsenhed kan inddrage decentrale aktører i tilsynsopgaven.

    Uvildighed i tilsynet

    Kommunen sikrer uvildighed i tilsynet ved, at tilsynet føres på baggrund af dialogredskabet KVALid (Kvalitet i dagtilbud), der som metode sikrer, at kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer vurderes ensartet på tværs af alle dagtilbud. KVALid anvendes både i det anmeldte og uanmeldte tilsyn.

    I dagplejen er det dagplejepædagogerne, som udfører anmeldte og uanmeldte tilsyn. For at sikre uvildighed i tilsynet, rokerer den tilsynsførende pædagog løbende distrikt.

    Datainformeret tilsyn

    I Mariagerfjord Kommune anvender vi forskellige former for data til at løfte kvaliteten i dagtilbuddene. Dette gælder også i tilsynet, hvor der indhentes både kvantitativ og kvalitativ data. Den samlede data skal kvalificere tilsynsdialogerne ved at informere om og give et indblik i dagtilbuddets arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan herunder kvaliteten i dagtilbuddets læringsmiljøer. Dette skaber et fælles afsæt for dialog og fremtidige udvikling af dagtilbuddets pædagogiske praksis.

    En fælles kvalitetsforståelse (KVALid)

    Kommunen fører tilsyn med det pædagogiske indhold, som indbefatter det pædagogiske læringsmiljø. For at sikre et fælles afsæt, arbejder Mariagerfjord Kommune ud fra en fælles forståelse af, hvordan pædagogiske læringsmiljøer af god og høj kvalitet ser ud.

    Denne fælles kvalitetsforståelse bygger på national og international forskning om kvalitet i dagtilbud. Det indebærer at:

    • Tilsynets fokus er rettet mod de læringsmiljøer børnene er i og mod det i læringsmiljøet, der understøtter eller hæmmer børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
    • Tilsynet har fokus på institutionens evalueringskultur og den systematik, der er i evalueringskulturen.
    • Tilsynet vurderer kvaliteten ud fra fire kvalitetsniveauer for læringsmiljøet: Høj kvalitet, god kvalitet, minimal kvalitet, lav kvalitet:
    • Lav kvalitet kendetegnes ved at have adskilte miljøer, hvor børnene ikke inddrages, og personalet syner uengagerede og ikke reflekterende.
    • Minimal kvalitet kendetegnes ved at læringsmiljøet er overstyret af voksne.
    • God kvalitet er børnecentrerede og inddrager et børneperspektiv.
    • Høj kvalitet er, når de voksne møder alle børnene med pædagogisk bevidsthed og indsigt i børns intentioner, følelser, interesser og forholder sig nysgerrigt til børns spørgsmål og oplevelser.

    Tilsynet i et udviklingsperspektiv

    I Mariagerfjord kommune har vi en ambition om et dagtilbudsområde af høj kvalitet, hvor et systematisk arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer bidrager til børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse. Tilsynet indgår som et vigtigt led i dagtilbuddenes kvalitetsudvikling, og derfor skal tilsynet ses i et udviklingsperspektiv.

    • Tilsynet skal forstås som et led i kvalitetsudviklingen af dagtilbuddene både generelt og specifikt for det enkelte dagtilbud.
    • Tilsynet skal støtte personalets refleksioner over egen praksis i overensstemmelse med det pædagogiske grundlag i den styrkede læreplan og de vedtagne kommunale indsatser.
    • Tilsynet skal både anerkende og udfordre dagtilbuddet i de muligheder, der er for at skabe trivsel, læring, udvikling og dannelse for institutionens børn.
    • Hvis tilsynet finder kritisable forhold, hjælper tilsynet med at udarbejde processer for at udbedre de kritisable forhold.
    • Tilsynet har et dobbelt udviklingsperspektiv rettet mod både den enkelte institution og også overordnet mod den samlede indsats på dagtilbudsområdet.
    • Tilsynet forgår ved en tilsynsdialog mellem fagforvaltning/tilsynsenhed, dagtilbudsleder, pædagogisk leder, medarbejdere og eventuelt forældre.
    • Dialogerne vil tage udgangspunkt i observationer af den pædagogiske praksis, som dels er foretaget af institutionen selv og dels af tilsynsenheden.
    • Tidsforbruget for tilsynet vil være forskellig, afstemt efter den enhed der skal føres tilsyn med.

    Tilsynsrapport

    Tilsynsrapporten indeholder:

    • De konklusioner og anbefalinger tilsynet giver anledning til.
    • En tids- og handleplan for det enkelte børnehus, som viser, hvordan der skal arbejdes med konklusionerne og anbefalingerne de næste to år.
    • Tilsynsrapporten for det samlede dagtilbud med rapporter for hvert dagtilbud offentliggøres på dagtilbuddets hjemmeside.

    Afrapportering til Udvalget for Børn og Familie

    Når samtlige tilsyn er gennemført, udarbejder fagforvaltningen en samlet afrapportering. Denne afrapportering orienteres Udvalget for Børn og Familie om.

    Afrapporteringen anvendes i den fælles kvalitetsrapport for dagtilbud, skole og familie. Tilsynsrapporten tilgår Kommunalbestyrelsen, via den fælles kvalitetsrapport med generelle tematikker og tendenser på dagtilbudsområdet.

    Oversigtskort kommunale institutioner/dagplejere og privat institutioner

    På dette kort kan du bl.a. se, hvor der findes en kommunal eller privat institution eller dagplejer i dit område og få vist en profil på dagplejeren. Fold den gule mappe ud under daginstitutioner og sæt et flueben eller vælg mappen dagplejere. 

    Sidst opdateret: 10. juni 2025

    Kontakt

    Pladsanvisningen

    Telefontider

    Mandag-tirsdag-fredag: 10:00-12:00

    Torsdag: 13:00-15:00

     

    Telefon: 97 11 30 00

    E-mail: pladsanvisningen@mariagerfjord.dk