Kontakt
Telefontider
Mandag-tirsdag-fredag: 10:00-12:00
Torsdag: 13:00-15:00
Telefon: 97 11 30 00
Her på siden kan du se de forskellige former for pasningstilbud.
I nedenstående FAQ' er kan du læse mere om dit barns opstart i dagpleje.
Og i boksen til højre, kan du blandt andet finde et link til en beskrivelse af den enkelte dagplejer - vælg område du ønsker at se - samt du finder et link til et oversigtskort over dagplejere.
Når jeres barn skal starte i dagpleje, er det en stor og vigtig milepæl - både for jer og jeres barn. For at give jeres barn den bedst mulige start, spiller I som forældre en helt central rolle.
Forskning i tryg tilknytning, blandt andet af Rikke Yde Tordrup, peger på, at børn spejler sig i forældres følelser. Derfor er det vigtigt, at I viser begejstring og tillid til dagplejeren. Når barnet mærker, at I er trygge og glade for det nye sted og den voksne, det skal passes af, skaber det en tryg ramme for at tilknytte sig til dagplejeren.
Når jeres barn får tilbudt plads i Dagplejen, er der mulighed for at aftale et besøg hos dagplejeren.
Dagplejeren fortæller om hverdagen og om praktiske forhold i dagplejehjemmet, herunder sine åbningstider indenfor 48 timer.
Vi vil meget gerne, at I fortæller om jeres barns vaner og rutiner, så dagplejeren er klædt bedst muligt på, til at tage imod jeres barn.
I aftaler med dagplejeren, hvordan opstarten i Dagplejen skal være for jeres barn.
Dagplejepædagogen deltager i opstartsmødet ved behov.
Alle dagplejere er en del af en legestuegruppe, hvor man er af sted sammen én gang ugentlig og børnene afleveres og hentes i legestuen. Hør nærmere hos dit barns dagplejer.
Dagplejen vægter et tæt og ligeværdigt samarbejde med forældrene omkring barnets udvikling, trivsel, dannelse og læring. Forældrenes viden om barnet er fundamentet for dette samarbejde. Den daglige dialog er betydningsfuld for dit barns trivsel, for det er her vi ammen aftaler, hvad der er bedst for barnet.
Barnets morgen hjemme eller andre forhold, som kan have indflydelse på dit barns trivsel, er en del af den daglige kommunikation.
Hvis der sker noget derhjemme, er det vigtigt, at du fortæller det til dagplejeren, så hun kan forstå dit barns reaktioner og hjælpe det.
Vi forventer, at I fortæller åbnet om jeres barns udvikling, vaner, trivsel og udfordringer samt viser interesse for dit barns hverdag og den lille børnegruppe, jeres barn er en del af.
I skal medbringe ren og godkendt barnevogn og godkendt sele, og sengetøj skal skiftes som minimum en gang ugentligt. Dertil kommer bleer, skiftetøj, der matcher årets gang bl.a. skal I medbringe solcreme om sommeren. Jeres dagplejer og I taler om de specifikke ting for netop jeres barn, så hverdagen bliver så god som mulig og jeres barn kan være med til at lege både ude og inde.
Dagplejens åbningstid skal overholdes. Du er i dialog med dagplejeren om hvornår du afleverer og henter dit barn af hensyn til dagplejerens arbejdstilrettelæggelse. Du skal være ude af dagplejerens dør inden lukketid.
For dagplejerne er transport til og fra legestue indeholdt i åbningstiden. Du skal derfor høre din dagplejer, hvornår du tidligst kan aflevere og senest hente i legestuen.
Dagplejen holder forældresamtaler efter behov. Her snakker vi om jeres barns trivsel og udvikling. Hvis du i hverdagen har brug for en samtale, er du altid velkommen til at bede om et møde med dagplejeren og dagplejepædagogen.
Hvis du har brug for en samtale, er du altid velkommen til at bede om et møde med dagplejeren og dagplejepædagogen.
Hvis vi bliver bekymret for dit barns udvikling og trivsel, vil vi hurtigst muligt i dialog med dig om det. Hvis der er behov, har du og Dagplejen mulighed for ekstern sparring med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. (PPR).
AULA er en kommunikationsplatform mellem Dagplejen, Forvaltningen, medarbejdere og forældre. Her finder du løbende informationer, som er relevant, mens dit barn er i Dagleje f.eks lukkedage, information fra Sundhedsplejen, Forældrebetyrelsen m.m.
Som forældre skal du logge på AULA, når dit barn starter i Dagplejen og indtaste stamoplysninger m.m.
Husk at læse og holde dig ajour på AULA – gør det let for dig selv, ved at slå AULA notifikationer til.
AULA bruges også i forbindelse med barnets og dagplejers ferie og beskeder mellem dagplejer og forældre. Sidst men ikke mindst, kan du finde billeder fra dit barns hverdag.
Hvis du får nyt telefonnummer, er det vigtigt at Dagplejekontoret tlf. 97113276 og dagplejeren får besked. Husk også at ændre stamdata i AULA.
I Dagplejen arbejdes der med børnenes trivsel og udvikling i det hjemlige miljø. Dit barn er sammen med den voksne i hverdagen.
Heldagslegestuen danner en ramme, der understøtter børnenes sociale udvikling gennem strukturerede legefællesskaber og nærværende voksne.
Vi samarbejder på tværs, så dit barn, oplever et sammenhængende forløb fra dagpleje, vuggestue til børnehave og skole.
Hos Dagtilbud og Skole tager vi hånd om dit barn, fra det tager det første spæde skridt, til det er klar til at springe ud i en ungdomsuddannelse eller arbejdslivet. Trygge og glade børnefællesskaber er den røde tråd fra dagplejen, vuggestuen, børnehaven og skolen. Hos os får dit barn rig mulighed for at udfolde sig og plads til at være præcis, som det er og blive til det, det vil.
Se videoen om dagtilbud og skole i Mariagerfjord - stedet hvor glade og nysgerrige børn gror.
Læs mere om vores værdier i arbejdet med dit barn i Mariagerfjord Kommune.
Når dit barn er i Dagplejen er det vigtigt, at vi i fællesskab støtter barnets udvikling og ressourcer.
I den daglige dialog er det naturligt, at man taler om mad, søvn, venskaber, sprog mm.
Dagplejen anvender digitale værktøjer til at understøtte de daglige observationer. Vi har en dialog med forældrene om barnets generelle udvikling på baggrund af:
Sprogtrappen udfyldes 2 gange i barnets tid i Dagplejen af dagplejeren, efterfulgt af en dialog om dit barns sproglige udvikling.
TOPI er et værktøj til Tidlig Opsporing af børn i mistrivsel. TOPI anvendes i legestuerne 2 gange årligt. Hvis der iagttages tegn på dårlig trivsel, vil der være en dialog med jer som forældre.
Dialogprofilen udfyldes af forældre og dagplejer ved behov. Dialogprofilen har fokus på flere udviklingspunkter med relation til trivsel og læreplanen.
I Dagplejen har vi en uddannet sprogvejleder, som har forskellige opgaver i forhold til at vejlede og støtte ved den enkelte dagplejer og i legestuen.
Sprogvejlederen vejleder bl.a. dagplejer om indretning af læringsmiljøet, så det understøtter barnets sproglige udvikling, samt rådgiver om hele børnegruppen eller om enkelte børn. Dette kan strække sig over en periode, med flere besøg. Denne vejledning kan også rette sig mod, hvad I kan gøre i hjemmet.
Som forældre vil man kunne møde sprogvejlederen. Det kan du f.eks, hvis vi oplever, at dit barn er sprogligt forsinket eller har andre sproglige udfordringer. Sprogvejlederen vil deltage i et møde ved dagplejer sammen med jer, hvor der aftales indsatser, der kan hjælpe barnet på vej i dets sproglige udvikling. Inden dette møde vil sprogvejlederen, hvis det er muligt, have set jeres barn hos dagplejeren.
Sprogvejlederen kommer også på hjemmebesøg, hvis man sammen vurderer, at det kan være et godt supplement til indsatsen i Dagplejen.
Det er ikke muligt at tilbyde overtid hos dagplejerne. Aflevering og afhentning skal ske inden for dagplejens åbningstid.
Lukkedage i Dagplejen:
Fredagen efter Kr. Himmelfartsdag
Grundlovsdag d. 5. juni
Den anden fredag i november - Kursusdag for Dagplejen. Se opslag på AULA.
24. og 31. december
Mellem jul og nytår er der åbnet. Der er mulighed for pasning, hvis man har behov. Vi tilstræber, at meget ferie og afspadsering afholdes i den periode. Det samme gør sig gældende de 3 dage op til påske. Se opslag på AULA for tilmelding.
Hvis din dagplejer er syg, modtager du en SMS fra kontoret. Du ringes derefter op for aftale om gæstepasning.
Hvis I ikke svarer på telefonen, indtaler vi en besked på telefonsvareren. Husk derfor at aflytte telefonsvareren og kontakt derefter kontoret på tlf. 97 11 32 76.
Du får besked på SMS, når dagplejeren er rask.
Når dagplejeren har ferie eller afspadserer tilbydes dit barn gæstedagpleje, såfremt du ønsker det.
Forældre har mulighed for at besøge gæstedagplejen indenfor dennes åbningstid nogle dage før gæsteplejen finder sted. Alternativt kan du som forældre kontakte gæstedagplejeren direkte for at informere om vigtige forhold vedrørende barnet, så som allergier. Læs mere her om i principper for gæstedagpleje på AULA.
Hvad skal du huske, når dit barn skal i gæstepleje:
I Dagplejen følger vi anvisningerne fra Sundhedsstyrelsen. Den siger:
”En hovedregel er, at syge børn og personale ikke må komme i institutionen, og at et barn med en smitsom sygdom først må komme igen, når det ikke længere smitter.
Barnet er rask, når det er feberfrit, og almentilstanden er upåvirket. Barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at kræve særlig omsorg og pasning. Barnet skal fx kunne lege ude og tage med på udflugt.
Et barn har feber, hvis temperaturen er 38,0° C eller højere.”
Dagplejens formål er fastsat gennem Dagtilbudsloven, der siger at vi skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer.
En anden ramme er de politiske fastsatte mål, hvor legen er grundlæggende og der tages udgangspunkt i et børneperspektiv med fokus på relationer og deltagelsesmuligheder for alle.
Dagplejen har ansvaret for at etablere et udviklende læringsmiljø over hele dagen, der b.la omfatter leg, rutinesituationer, voksen- og børneinitierede aktiviteter. Vi skal gennem refleksioner og med afsæt i en stærk evalueringskultur, se nysgerigt og kritisk på vores praksis med kvalitetsudvikling for øje.
Kvalitetsindikatorene i Dagtilbud er KVALid, hvorfra der også føres tilsyn.
Forældrebestyrelsen består af repræsentanter valgt blandt forældre og medarbejdere i Dagplejen.
Der er valg til forældrebestyrelsen én gang årligt. Alle forældre inviteres til valget og kan opstille som repræsentant.
Bestyrelsen består af seks forældrevalgte og tre medarbejdervalgte.
Dagplejens forældrebestyrelse 2024-2025
Formand
Lærke Pedersen lmp@nr87.dk tlf. 50877787
Næstformand
Annette Karlsen Annette_dk@hotmail.com tlf. 53635004
Menige medlemmer
Pernille Veise pernillevt@hotmail.com tlf. 28906689 (udtræder 1. maj 2025)
Maiken Pedersen m.mp1989@hotmail.com tlf. 28713603
Michelle Bohlbro michelle.bohlbro@gmail.com
Anne Marie Mariussen mariussen1990@gmail.com
Ikram Holst Andersen ikram9377@gmail.com
Personale i bestyrelsen
Mette Nielsen, dagplejepædagog, melni@mariagerfjord.dk tlf. 97113282
Tove Christensen, Hørby helle@mariagerfjord.dk
Betina Bendix, Hadsund bhols@mariagerfjord.dk
Suppleant til bestyrelsen
Tanja Helmer, Hadsund tajac@mariagerfjord.dk
Sekretær for bestyrelsen
Bente Aa. Fogh, befog@mariagerfjord.dk Tlf. 29231949
Sammensætningen af bestyrelsen gør, at debatten er levende og meningsgivende, da alle er optaget af at skabe en god dagpleje til gavn for børnene.
Vi debatterer livligt og søger at finde fælles løsninger og målsætninger. Bestyrelsens medlemmer har forskellige interesser - eksempelvis:
Dagplejens forældrebestyrelse inviteres årligt til dialogmøde med Udvalget for Børn og Familie.
Referater fra bestyrelsesmøderne og den nuværende bestyrelse finder du på AULA.
Der er hvert år i uge 38 fokus på madmod og madglæde. Vi udfordrer smagsløgene og prøver nyt.
Tilsyn i hjemmet og i legestuen, kan være anmeldte og uanmeldte. KVALid anvendes som ramme for tilsyn. KVALid angiver indikatorerne for kvalitet i Dagtilbud. Såfremt der iagttages lav kvalitet medfører det skærpet tilsyn ved pågældende dagplejer.
Tilsynet sætter fokus på børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse, børneperspektiv, sikkerhedstjek, forældresamarbejde, læringsmiljøet m.m.
Du kan møde dagplejepædagogen i forbindelse med sparringsmøder hos dagplejer.
· Hvis dit barn har brug for ekstra støtte og hjælp, f.eks. ved opstart i dagplejen.
· Hvis der er brug for en fysioterapeut, talehørekonsulent , sundhedsplejen eller samarbejdspartnere fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning)
· I overgangen til børnehaven, hvis dit barn har brug for en særlig overlevering.
Du kan altid kontakte dagplejepædagogen, hvis du oplever tvivl om dit barns trivsel og udvikling eller du på anden vis ønsker at drøfte dit barns hverdag i dagplejen.
Du kan kontakte den tilsynsførende pædagog på 97 11 32 76.
Dagplejekontoret tlf. 97 11 32 76
Dagtilbud Område Nord består af Rosendal Børne- og Familiedistrikt (Hobro Nord) og Arden Børne- og Familiedistrikt.
Dagtilbud Område Midt består af Bymarken Børne- og Familiedistrikt (Hobro Syd) og Valsgaard Børne- og Familiedistrikt.
Dagtilbud Område Øst består af Hadsund Børne- og Familiedistrikt og Mariager Børne- og Familiedistrikt.
Dagtilbuddet Smilehullet er beliggende i Assens Børne- og Familiedistrikt.
Børnehaven Krible-bo er beliggende i Havbakke Børne- og Familiedistrikt.
Navn |
Adresse |
Postnr./by |
Telefon |
Mail/hjemmeside |
Pernille Axelsen |
Bymarken 33 |
9510 Arden |
40 73 20 03 |
|
RotilatGro Mariager privat pasningsordning v/Birgitte Gertz Christensen | Rinddalen 5 | 9550 Mariager | 22 25 04 20 | rotilatgro-privatpasningsordning@outlook.dk |
Sanne' privat pasningsordning v/ Susanne Juul Steenfeldt | Vestergade 6 | 9550 Mariager | 51 22 57 92 | Sanne_mariager@icloud.com |
Mette's private pasningsordning v/ Anne-Mette Kyndorf | Rinddalen 38 | 9550 Mariager | 21 75 78 99 | |
Skarnbasserne Privat Pasning |
Grønnevej 2, Norup | 8970 Havndal | 53 56 65 20 28 73 41 79 |
|
Trine Schrøder |
Østervang 46 |
9500 Hobro |
20 84 21 34 |
|
Susanne R. Jensen |
Vester Allé 12 |
9500 Hobro |
20 89 97 10 |
|
Naturbørn Hobro v/ Dorthe Reiter og Merete O. Lynge |
Fyrkatvej 35 |
9500 Hobro |
20 25 62 36/ 51 88 53 41 |
|
June's Private Pasningsordning
|
Kærvangen 8 |
9500 Hobro |
29 91 52 38 |
|
Ea's Private Pasningsordning
|
Jernbanegade 36 |
9500 Hobro |
93 96 34 13 |
|
Charlotte's private pasningsordning |
9500 Hobro |
40 21 19 72 |
||
Lise Lotte & Jimmi Billesø Villadsen |
Røjdrupvej 11, Røjdrup |
9500 Hobro |
20 25 03 56 |
|
Majbrit Vels Jensen |
Hannerupskovvej 29, Hannerup |
9500 Hobro |
22 45 74 55 |
|
Ida Nørlem |
Vadgårdsvej 33, Hvornum |
9500 Hobro |
52 98 82 50 |
stutteribirkelund@live.dk |
Smilehullet v/
|
Plantagevej 7, Hørby |
9500 Hobro |
30 31 98 53 |
kenneth_velling@hotmail.com |
Ligusterbørn v/
|
Ligustervej 20, |
9500 Hobro |
24 63 77 46 |
|
Hørby Spirehus v/
|
Ribesvej 1, Hørby |
9500 Hobro |
30 35 98 80 |
|
Dorthe Clemensen's Firkløver V/
|
Truehøjvej 9, |
9500 Hobro |
51 22 57 17 |
dortheclemensen@icloud.com |
Hørby Spirehus v/
|
Ribesvej 1, Hørby |
9500 Hobro |
30 35 98 80 |
amvilladsen@gmail.com |
Dinoerne
|
Hyldebærvænget 10, Valsgaard | 9500 Hobro | 60 65 14 98/ 61 43 83 72 |
Privatboernepasningdinoerne@outlook.dk |
Susanne Aagaard Jensen |
Doktorparken 16 |
9500 Hobro |
28 91 60 22 |
t.run.te@live.dk |
Tumlebakken v/
|
Hegedalsvej 54 |
9500 Hobro |
er 28 91 46 10 |
|
Hanne K. Thomsen |
Sdr. Truevej 22, Vebbestrup |
9500 Hobro |
22 92 31 36 |
|
Troldeungerne v/
|
Nr. Redsøvej 7, Redsø |
9500 Hobro |
24 91 66 03 |
|
Anja Lindskov Haagen Jensen |
Rolighedsvej 28 |
9560 Hadsund |
23 80 84 93 |
|
Charlotte Aasted |
Hans Kirks |
9560 Hadsund |
42 44 06 37 |
|
Skovtroldene privatpasning v/
|
Stadionvej 8 |
9560 Hadsund |
21 77 44 44 |
|
Mimi Chorn Christensen |
Kystvejen 190, Als |
9560 Hadsund |
23 45 66 06 |
Som privat pasningsordning kan du blive godkendt til at modtage 5 børn i pasning. Varetages pasningen af mere end én person, kan der gives tilladelse til pasning af op til 10 børn.
Du er forpligtet til at arbejde ud fra dagtilbudslovens formålsbestemmelse.
Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)
LDK nr. 2 af 06/01/2020.
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde, ansvar, tilsyn m.v.
§ 1. Formålet med denne lov er at
1) fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring gennem dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud,
2) give familien fleksibilitet og valgmuligheder med hensyn til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker,
3) forebygge negativ social arv og eksklusion, ved at de pædagogiske tilbud er en integreret del af både kommunens samlede generelle tilbud til børn og unge og af den forebyggende og støttende indsats over for børn og unge med behov for en særlig indsats, herunder børn og unge med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne, og
4) skabe sammenhæng og kontinuitet mellem tilbuddene og gøre overgange mellem tilbuddene sammenhængende og alderssvarende udfordrende for børnene.
Ligeledes er du som privat pasningsordning forpligtet til at arbejde med læringsmiljøer som tager udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger jf. dagtilbudsloven:
§ 81 a. Den private pasningsordning skal tilrettelægges, så den fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer. Arbejdet med læringsmiljøer efter 1. pkt. skal indholdsmæssigt stå mål med kravene til læring og læringsmiljøer i dagtilbud, jf. § 8, ligesom arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte private pasningsordning skal tage udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.
Stk. 2. Den private pasningsordning skal endvidere tilrettelægges, så børn sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Den private pasning skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.
Hvis du vil ansøge om at blive godkendt som børnepasser til Privat Pasningsordning, skal du sende en ansøgning.
I ansøgningen skal du beskrive dine tanker og overvejelser om, hvordan du som børnepasser i en Privat Pasningsordning vil arbejde med børnenes trivsel, udvikling og læring, samt dit arbejde med læringsmiljøer, som tager udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.
For at kunne få en godkendelse af Privat Pasningsordning, kræves det, at hovedsproget i pasningsordningen er dansk.
Godkendelsen af den Privat Pasningsordning gives ud fra en samlet vurdering, som laves på baggrund af:
Din ansøgning om at blive godkendt som børnepasser til en Privat Pasningsordning.
Godkendelsessamtale.
Godkendelse af de fysiske rammer – alle de steder hvor børnene opholder sig, både ude og inde.
Tilfredsstillende børne- og straffeattester på både dig og andre personer over 15 år i husstanden.
Fra ansøgningen modtages til den endelige godkendelse kan gives, må der påregnes en behandlingstid på op til 2 måneder.
Der føres løbende tilsyn med den private pasningsordning og tilsynet skal sikre, at pasningsordningen fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer, sikre børns medbestemmelse, sikre medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati, samt at hovedsproget i pasningsordningen er dansk.
Tilsynet skal stå mål med tilsynet i et alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Hvis du vil høre mere om at ansøgning/godkendelse som privat pasningsordning, kan du kontakte Pladsanvisningen.
Byrådet har besluttet at stoppe ordningen om tilskud til pasning af egne børn.
Ordningen om tilskud til pasning af egne børn er en forsøgsordning, der I Mariagerfjord Kommune har kørt over 2 år med start 1. januar 2022. Byrådet har i efteråret i forbindelse med behandling af budget 2024 besluttet at ordningen stopper ved udløb af den 2 årige forsøgsperiode ultimo 2023.
Ordningen blev derfor sat i bero med virkning for nye ansøgninger modtaget efter 1. juli 2023.
Eksisterende bevillinger fortsætter indtil udløbsdato.
Tilskuddet udbetales månedligt bagud.
Mariagerfjord Kommune er forpligtet til at føre tilsyn med kommunens dagtilbud samt med private institutioner og -pasningsordninger i kommunen. På det enkelte dagtilbuds hjemmeside kan du finde dagtilbuddets tilsynsrapporter.
Formålet med pædagogisk tilsyn er, at sikre de kommunale dagtilbud, de private institutioner og de private pasningsordninger understøtter børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Tilsynet understøtter en løbende udvikling af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbuddene og fører kontrol med, at dagtilbuddene efterlever de gældende lovkrav.
Dette sker med udgangspunkt i dagtilbudslovens bestemmelser og Mariagerfjord Kommunes mål og rammer – herunder Børne- og Ungepolitikken. Rammen for de pædagogiske tilsyn følger Dagtilbudslovens § 5 samt Retssikkerhedslovens § 16.
Det betyder, at det pædagogiske tilsyn indeholder tilsyn med:
Tilsynet består af både anmeldte og uanmeldte tilsyn, der tilsammen har til formål at vurdere og videreudvikle kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer.
Kommunen sikrer uvildighed i tilsynet ved, at tilsynet føres på baggrund af dialogredskabet KVALid (Kvalitet i dagtilbud), der som metode sikrer, at kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer vurderes ensartet på tværs af alle dagtilbud. KVALid anvendes både i det anmeldte og uanmeldte tilsyn.
I dagplejen er det dagplejepædagogerne, som udfører anmeldte og uanmeldte tilsyn. For at sikre uvildighed i tilsynet, rokerer den tilsynsførende pædagog løbende distrikt.
I Mariagerfjord Kommune anvender vi forskellige former for data til at løfte kvaliteten i dagtilbuddene. Dette gælder også i tilsynet, hvor der indhentes både kvantitativ og kvalitativ data. Den samlede data skal kvalificere tilsynsdialogerne ved at informere om og give et indblik i dagtilbuddets arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan herunder kvaliteten i dagtilbuddets læringsmiljøer. Dette skaber et fælles afsæt for dialog og fremtidige udvikling af dagtilbuddets pædagogiske praksis.
Kommunen fører tilsyn med det pædagogiske indhold, som indbefatter det pædagogiske læringsmiljø. For at sikre et fælles afsæt, arbejder Mariagerfjord Kommune ud fra en fælles forståelse af, hvordan pædagogiske læringsmiljøer af god og høj kvalitet ser ud.
Denne fælles kvalitetsforståelse bygger på national og international forskning om kvalitet i dagtilbud. Det indebærer at:
I Mariagerfjord kommune har vi en ambition om et dagtilbudsområde af høj kvalitet, hvor et systematisk arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer bidrager til børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse. Tilsynet indgår som et vigtigt led i dagtilbuddenes kvalitetsudvikling, og derfor skal tilsynet ses i et udviklingsperspektiv.
Når samtlige tilsyn er gennemført, udarbejder fagforvaltningen en samlet afrapportering. Denne afrapportering orienteres Udvalget for Børn og Familie om.
Afrapporteringen anvendes i den fælles kvalitetsrapport for dagtilbud, skole og familie. Tilsynsrapporten tilgår Kommunalbestyrelsen, via den fælles kvalitetsrapport med generelle tematikker og tendenser på dagtilbudsområdet.
På dette kort kan du bl.a. se, hvor der findes en kommunal eller privat institution eller dagplejer i dit område og få vist en profil på dagplejeren. Fold den gule mappe ud under daginstitutioner og sæt et flueben eller vælg mappen dagplejere.
Her kan du finde en præsentation af dagplejere i dit område.
Telefontider
Mandag-tirsdag-fredag: 10:00-12:00
Torsdag: 13:00-15:00
Telefon: 97 11 30 00