Gå til hovedindhold

Pasningstilbud

Her på siden kan du se de forskellige former for pasningstilbud.

Indhold

    Dagpleje

    Fokus på børnenes trivsel og udvikling

    I Dagplejen er der fokus på børnenes trivsel og udvikling i det hjemlige miljø. Dit barn er sammen med den samme voksne i hverdagen undtaget ferie, sygdom mm. 

    For at styrke den sociale udvikling mødes børn og voksne i heldagslegestue.

    Mit barn skal starte i Dagpleje

    Når jeres barn får tilbudt plads i Dagplejen er der mulighed for at aftale et besøg hos dagplejeren.
    Dagplejeren fortæller om hverdagen og om praktiske forhold i dagplejehjemmet herunder åbningstider.

    Vi vil meget gerne. at I fortæller om jeres barn og barnets vaner og rutiner, så dagplejeren er klædt bedst muligt på til at tage imod jeres barn.

    I aftaler sammen med dagplejeren, hvordan opstarten i Dagplejen skal være for jeres barn

    I særlige tilfælde vil dagplejepædagogen deltage i mødet, hvis jeres barn har behov for særlige hensyn, eller på møder, hvor der er brug for tolk.

    Alle dagplejere er en del af en legestuegruppe. I legestuen er man hele dagen sammen med de andre børn og voksne.

    De fleste steder har vi legestuelokaler, hvor man er afsted sammen en gang ugentligt og børnene afleveres og hentes i legestuen. Hør nærmere hos dit barns dagplejer.

    Samarbejde med forældrene

    Dagplejen vægter et tæt og ligeværdigt samarbejde med forældrene omkring barnets udvikling, trivsel, dannelse og læring. Forældrenes viden om barnet er fundamentet for dette samarbejde. Den daglige dialog er betydningsfuld for dit barns trivsel.

    Vi forventer, at I fortæller åbnet om jeres barns udvikling, vaner, trivsel og udfordringer.
    Som forældre har man ofte forskellige forventninger til Dagplejen. Hvis I har nogen specifikke, forventer vi, at I fortæller om det ved opstarten. Vi forventer, at I viser interesse for børnenes hverdag og den lille børnegruppe, jeres barn er en del af.

    I skal medbringe ren og godkendt barnevogn og godkendt sele, og sengetøj skal skiftes som minimum en gang ugentligt. Dertil kommer bleer, skiftetøj, der matcher årets gang bl.a. skal I medbringe solcreme om sommeren. Jeres dagplejer og I taler om de specifikke ting for netop jeres barn, så hverdagen bliver så god som mulig og jeres barn kan være med til at lege både ude og inde.

    Vi forventer, at Dagplejens åbningstid overholdes. Du bestemmer selv, hvornår du vil aflevere og hente dit barn inden for dagplejens åbningstid. Du skal være ude af dagplejens dør inden lukketid. Du fortæller dagplejeren om forventede mødetider samt fortæller om barnets morgen hjemme eller andre forhold, som kan have indflydelse på dit barns trivsel.
    Hvis der er sket noget derhjemme, er det vigtigt, at du fortæller det til dagplejeren, så hun kan forstå dit barns reaktioner og hjælpe det.

    Forældresamtaler

    Dagplejen holder forældresamtaler efter behov. Her snakker vi om jeres barns trivsel og udvikling. Hvis du i hverdagen har brug for en samtale, er du altid velkommen til at bede om et møde med dagplejeren og dagplejepædagogen.

    Det er vigtigt, at du følger med i, hvad der sker i dagplejen. Husk derfor at læse den information, der hænger på opslagstavlen og på AULA.

    AULA

    AULA bruges blandt andet til kommunikation med dagplejer - eksempelvis i forbindelse med barnets ferie og beskeder mellem dagplejer og forældre. Vi forventer at du holder dig opdateret på AULA.

    Hvis du får nyt telefonnummer, er det vigtigt at Dagplejekontoret tlf. 97113276 og dagplejeren får besked. Husk også at ændre stamdata i AULA.

    Udvikling og ressourcer

    Når dit barn er i Dagplejen er det vigtigt, at vi i fællesskab støtter barnets udvikling og ressourcer.

    I den daglige dialog er det naturligt, at man taler om mad, søvn, venskaber, sprog mm.

    Dagplejen anvender 2 typer digitale værktøjer til at understøtte de daglige observationer. Vi har en dialog med forældrene om barnets generelle udvikling på baggrund af:

    Dialogprofilen

    Udfyldes af forældre og dagplejer. Dialogprofilen har fokus på flere udviklingspunkter med relation til trivsel og læreplanen.

    Sprogtrappen

    Udfyldes af dagplejer 2 gange i barnets tid i Dagplejen.

    Hvis du har brug for en samtale, er du altid velkommen til at bede om et møde med dagplejeren og dagplejepædagogen.


    Hvis vi bliver bekymret for dit barn udvikling og trivsel vil vi hurtigst muligt i dialog med dig om det. Hvis der er behov, har du og Dagplejen mulighed for ekstern sparring af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. (PPR).

     

    Ingen overtid

    Det er ikke muligt at tilbyde overtid hos dagplejerne. Aflevering og afhentning skal ske inden for dagplejens åbningstid.

    Lukkedage i Dagplejen:

    Fredagen efter Kr. Himmelfartsdag
    Grundlovsdag d. 5. juni
    Den anden fredag i november
    24. og 31. december


    Mellem jul og nytår er der åbnet. Der er mulighed for pasning, hvis man har behov. Vi tilstræber at meget ferie og afspadsering afholdes i den periode. Derfor skal man påregne længere afstand til gæstepleje.

    Sygdom

    Hvis din dagplejer er syg, ringer vi til dig fra kl. 06.00. Dit barn vil få tilbudt gæstepleje.
    Hvis I ikke svarer på telefonen, indtaler vi en besked på telefonsvareren. Husk derfor at aflytte telefonsvareren og kontakte derefter kontoret på tlf. 97 11 32 76.

    Du vil få besked, når dagplejeren er rask igen.

    Når dagplejeren har ferie eller afspadserer tilbydes dit barn gæstedagpleje, såfremt du ønsker det.

    Hvad skal du huske, når dit barn skal i gæstepleje:

    • Oplys telefonnummer, så du kan blive kontaktet, hvis barnet bliver syg
    • Give relevante oplysninger om barnet, søvnrytmer, mad, allergier m.m. 
    • Melde afbud til gæsteplejeren, hvis barnet er syg eller holder fri.

    Stamdata

    Som forældre skal du logge på AULA, når dit barn starter i Dagplejen. Her er der stamoplysninger og diverse tilladelser.

    Hvis du får nyt telefonnummer, er det vigtigt at Dagplejekontoret og dagplejeren får besked. Husk også at ændre stamdata i AULA.

    Forældrebestyrelsen har vedtaget principper for gæsteplejen – læs mere herom på AULA.

    Kerneopgaven

    Dagplejen skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.

    Dagplejen har ansvaret for at etablere et udviklende læringsmiljø over hele dagen der omfatter b.la. leg, rutinesituationer, voksen- og børneinitierede aktiviteter. Vi skal gennem refleksioner og med afsæt i en stærk evalueringskultur, se nysgerigt og kritisk på vores praksis med kvalitetsudvikling for øje.

    Vi skal indrette vores læringsmiljøer så de særligt tager højde for børn i udsatte positioner.

    Dagplejens overordnede læreplan samt Dagplejens seneste kvalitets rapport finder du også på AULA.

    Sammensætning af bestyrelsen

    Forældrebestyrelsen består af repræsentanter valgt blandt forældre og medarbejdere i Dagplejen.

    Der er valg til forældrebestyrelsen en gang årligt i september måned. Alle forældre inviteres til valget og kan opstille som repræsentant.

    Bestyrelsen består af seks forældrevalgte og tre medarbejdervalgte.

    Sammensætningen af bestyrelsen gør, at debatten er levende og meningsgivende, da alle er optaget af at skabe en god dagpleje til gavn for børnene.

    Vi debatterer livligt og søger, at finde fælles løsninger og målsætninger. Bestyrelsens medlemmer har forskellige interesser - eksempelvis:

    • Børnenes ( at få et godt børneliv i en god stemning)
    • Borgernes ( behov for og ønske om god service)
    • Medarbejderne ( at skabe en udviklende arbejdsplads med høj trivsel)
    • Politikernes visioner, mål og økonomiske rammer
    • Dialogen om det gode barneliv sker i bestyrelsen. Det udmønter sig i politikker for blandt andet gæstedagpleje i Mariagerfjord Kommune.

    Dialogmøde

    Dagplejens forældrebestyrelse inviteres årligt til dialogmøde med Udvalget for Børn og Familie. Her drøftes relevante emner for rammerne for Dagplejens arbejde.

    Referater og bestyrelsen

    Referater fra bestyrelsesmøderne og den nuværende bestyrelse finder du på AULA

     

    Du vil møde dagplejepædagogen i forbindelse med tilsyn;

    • Hvis dit barn har brug for ekstra støtte og hjælp, f.eks. ved opstart i dagplejen, hvis der er brug for en fysioterapeut, talehørekonsulent eller lignende.
    • Hvis der er behov for en drøftelse om dit barns udvikling og trivsel. Det kan f.eks. være, når der laves Hjernen & Hjertet og sprogtrappe vurdering af dit barn og vi har brug for en fælles indsats for at støtte barnet.
    • I overgangen til børnehaven, hvis dit barn har brug for en særlig overlevering

    Du kan altid kontakte dagplejepædagogen, hvis du oplever tvivl om dit barns trivsel og udvikling eller du på anden vis ønsker at drøfte dit barns hverdag i dagplejen.

    Dagplejen skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.

    Dagplejepædagogens primære opgave er, at understøtte dette arbejde hos den enkelte dagplejer og i legestuen.

    Dette gøres gennem målrettede tilsyn, med fokus på:

    • Det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse
    • Børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse
    • Dagplejerens evne til at arbejde ud fra et børneperspektiv
    • Dagplejerens indretning af det fysiske, psykiske og æstetiske læringsmiljø
    • Dagplejerens forståelse af, hvad det vil sige at gå foran, ved siden af og bagved børnene
      Sikkerheden i hjemmet og legestuen, ude, såvel som inde
    • Dagplejerens inddragelse af forældre i hverdagen
    • Dagplejerens samarbejde med kolleger i legestuen, til gavn for hele børnegruppen
      Dagplejerens samarbejde med eksterne samarbejdspartere, fx PPR
    • Dagplejerens samarbejde med børnehaven i forbindelse med brobygning
    • Dagplejerens inddragelse af lokalsamfundet, fx biblioteket, plejehjemmet, kirken, den lokale sportsklub e.l.

    Tilsyn i hjemmet og i legestuen, kan være anmeldte og uanmeldte.

    Kommunale pasningstilbud

    Dagtilbud Rold Skov er beliggende i Arden Børne- og Familiedistrikt.

    Dagtilbud Trekløveret er beliggende i Valsgaard Børne- og Familiedistrikt

    Dagtilbud Mariager er beliggende i Mariager Børne- og Familiedistrikt

    Dagtilbuddet Smilehullet er beliggende i Assens Børne- og Familiedistrikt.

    Dagtilbud Hobro Syd er beliggende i Bymarken Børne- og Familiedistrikt.

    Dagtilbud Hobro Nord er beliggende i Rosendal Børne- og Familiedistrikt.

    Dagtilbud Hadsund er beliggende i Hadsund Børne- og Familiedistrikt.

    Børnehaven Krible-bo er beliggende i Havbakke Børne- og Familiedistrikt.

    Private pasningstilbud

    Navn

    Adresse

    Postnr./by

    Telefon

    Mail/hjemmeside

    Pernille Axelsen Bymarken 33 9510 Arden 40 73 20 03

    pernilleaxe77@gmail.com

    Mette Pedersen Hvarrevej 27  9510 Arden 27 16 76 96

    mettepedersen1980@gmail.com

    Trine Schrøder Østervang 46 9500 Hobro 20 84 21 34

    trineschroede23@hotmail.com
    https://www.babystepshobro.dk 

    Susanne R. Jensen Vester Allé 12 9500 Hobro  20 89 97 10

    susannerabjergjensen@gmail.com

    Anja Lindskov Haagen Jensen Rolighedsvej 28 9560 Hadsund 23 80 84 93

    familienlj4@gmail.com
    https://www.blomsterbørn-hadsund.dk 

    Charlotte Aasted

    Hans Kirks
    Allé 9 

    9560 Hadsund 42 44 06 37

    charlotteaa@city.dk
    økorødderne v/Charlotte Aasted   

    Helle Skov

    Stadionvej 8 9560 Hadsund 21 77 44 44  https.www.skovtroldene-hadsund.dk/ 
    Lisbeth Busk Ravnbjergvej  34, Als  9560 Hadsund 27 28 19 88 

    busklisbeth@gmail.com
    https://www.ibaghaven.dk 

    Mimi Chorn Christensen Kystvejen 190, Als 9560 Hadsund 23 45 66 06

    mimi@live.dk
    www.facebook.com
    mimissneglehus.dk

    Marianne Gertz Bech Fuglsanggade 18 9550 Mariager 28 15 69 43

    gertzbech@gmail.com 
    www.facebook.com
    BørnehusetSlowLiving
     

    Lise Lotte Billesø Villadsen Røjdrupvej 11, Røjdrup 9500 Hobro 20 25 03 56

    lottejimmi@it.dk
    https://www.lottebillesoe.dk  

    Jimmi Billesø Villadsen Røjdrupvej 11, Røjdrup 9500 Hobro 20 25 03 56

    lottejimmi@it.dk
    https://www.lottebillesoe.dk  

    Majbrit Vels Jensen Hannerupskovvej 29, Hannerup 9500 Hobro 22 45 74 55

    velsmaibrit@gmail.com
    https://www.majbritvels.dk  

    Ida Nørlem Vadgårdsvej 33, Hvornum 9500 Hobro 52 98 82 50 stutteribirkelund@live.dk 
    Helle Tinnesen Velling Plantagevej 7, Hørby 9500 Hobro 30 31 98 53 kenneth_velling@hotmail.com      
    Kennet Velling Plantagevej 7, Hørby 9500 Hobro 30 31 98 53  kenneth_velling@hotmail.com 
    Susanne Aagaard Jensen Doktorparken 16 9500 Hobro 28 91 60 22 t.run.te@live.dk 
    Hanne K. Thomsen Sdr. Truevej 22, Vebbestrup 9500 Hobro 22 92 31 36

    vildtsogaard@mail.dk 
    http://www.bondegaardsprivatpasning.dk 

    Jette Sørensen

    Nr. Redsøvej 7, Redsø

    9500 Hobro 24 19 66 03 redsoehovedgaard@hotmail.com 

    Sådan bliver du godkendt som privat pasningsordning

    Som privat pasningsordning kan du blive godkendt til at modtage 5 børn i pasning. Varetages pasningen af mere end én person, kan der gives tilladelse til pasning af op til 10 børn.

    Du er forpligtet til at arbejde ud fra dagtilbudslovens formålsbestemmelse.

    Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)
    LDK nr. 2 af 06/01/2020.

    Kapitel 1
    Formål, anvendelsesområde, ansvar, tilsyn m.v.

    Formål

    § 1. Formålet med denne lov er at

    1) fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring gennem dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud,

    2) give familien fleksibilitet og valgmuligheder med hensyn til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker,

    3) forebygge negativ social arv og eksklusion, ved at de pædagogiske tilbud er en integreret del af både kommunens samlede generelle tilbud til børn og unge og af den forebyggende og støttende indsats over for børn og unge med behov for en særlig indsats, herunder børn og unge med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne, og

    4) skabe sammenhæng og kontinuitet mellem tilbuddene og gøre overgange mellem tilbuddene sammenhængende og alderssvarende udfordrende for børnene.

    Ligeledes er du som privat pasningsordning forpligtet til at arbejde med læringsmiljøer som tager udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger jf. dagtilbudsloven:

    § 81 a. Den private pasningsordning skal tilrettelægges, så den fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer. Arbejdet med læringsmiljøer efter 1. pkt. skal indholdsmæssigt stå mål med kravene til læring og læringsmiljøer i dagtilbud, jf. § 8, ligesom arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte private pasningsordning skal tage udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

    Stk. 2. Den private pasningsordning skal endvidere tilrettelægges, så børn sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Den private pasning skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.

    Ansøgning

    Hvis du vil ansøge om at blive godkendt som børnepasser til Privat Pasningsordning, skal du sende en ansøgning.
    I ansøgningen skal du beskrive dine tanker og overvejelser om, hvordan du som børnepasser i en Privat Pasningsordning vil arbejde med børnenes trivsel, udvikling og læring, samt dit arbejde med læringsmiljøer, som tager udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

    For at kunne få en godkendelse af Privat Pasningsordning, kræves det, at hovedsproget i pasningsordningen er dansk.

    Godkendelse

    Godkendelsen af den Privat Pasningsordning gives ud fra en samlet vurdering, som laves på baggrund af:

    Din ansøgning om at blive godkendt som børnepasser til en Privat Pasningsordning.
    Godkendelsessamtale.
    Godkendelse af de fysiske rammer – alle de steder hvor børnene opholder sig, både ude og inde.
    Tilfredsstillende børne- og straffeattester på både dig og andre personer over 15 år i husstanden.
    Fra ansøgningen modtages til den endelige godkendelse kan gives, må der påregnes en behandlingstid på op til 2 måneder.

    Tilsyn med den private pasningsordning

    Der føres løbende tilsyn med den private pasningsordning og tilsynet skal sikre, at pasningsordningen fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer, sikre børns medbestemmelse, sikre medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati, samt at hovedsproget i pasningsordningen er dansk.

    Tilsynet skal stå mål med tilsynet i et alderssvarende dagtilbud i kommunen.

    Hvis du vil høre mere om at ansøgning/godkendelse som privat pasningsordning, kan du kontakte Pladsanvisningen.

    Pædagogisk tilsyn i Dagtilbud

    Mariagerfjord Kommune er forpligtet til at føre tilsyn med kommunens dagtilbud. På det enkelte dagtilbuds hjemmeside kan du finde dagtilbuddets tilsynsrapporter.

    Lovgrundlag

    Formålet med pædagogisk tilsyn er, at sikre de kommunale dagtilbud, de private institutioner og de private pasningsordninger understøtter børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Tilsynet understøtter en løbende udvikling af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbuddene og fører kontrol med, at dagtilbuddene efterlever de gældende lovkrav.

    Dette sker med udgangspunkt i dagtilbudslovens bestemmelser og Mariagerfjord Kommunes mål og rammer – herunder Børne- og Ungepolitikken. Rammen for de pædagogiske tilsyn følger Dagtilbudslovens § 5 samt Retssikkerhedslovens § 16.

    Det betyder, at det pædagogiske tilsyn indeholder tilsyn med:

    • Børnenes trivsel – herunder arbejdet med børnemiljøet og tidlig indsats
    • Læringsmiljøet – herunder arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan
    • Arbejdet med realisering af Børne- og Ungepolitikken og fagudvalgets vision på området
    • Arbejdet med sprogindsats og sprogvurderinger
    • Arbejdet med forældresamarbejdet
    • Arbejdet med trivsel og sundhed
    • Hygiejne og sikkerhed

    Tilsynets formål og former for tilsyn

    Tilsynet består af et anmeldt og et uanmeldt tilsyn, der tilsammen har til formål at vurdere og videreudvikle kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer. Det anmeldte tilsyn bliver ført i alle institutioner hvert andet år, og det uanmeldte tilsyn bliver ført hvert kvartal i et af dagtilbud- og skolechef udvalgt dagtilbud.

    Anmeldt tilsyn

    • I det anmeldte tilsyn har tilsynsførende og dagtilbuddet afstemt tidsplanen for tilsynet.
      Kommunen har udvalgt 2-3 temaer, som er tilsynets fokus i alle dagtilbud.
    • Det anmeldte tilsyn strejker sig over en periode på 3-4 måneder. I denne periode indsamler tilsynet data, som er grundlaget for en efterfølgende tilsynsdialog mellem dagtilbud og tilsynet. På baggrund af tilsynsdialogen udarbejder dagtilbuddet handleplaner, som det skal arbejde med fremadrettet for at sikre kvalitet i dagtilbuddet.
    • Det samlede resultat af tilsynet dokumenteres i en tilsynsrapport for det samlede dagtilbud.
    • Tilsynet inddrager både kvantitativ og kvalitativ data med henblik på at få et bredt perspektiv på kvalitet i tilsynet. Den kvantitative data indhentes fra Hjernen og Hjertet, hvor rapporter for dagtilbuddene er tilgængelige. Den Kvalitative data indsamles ved observationer i dagtilbuddet. Den samlede data skal give indsigt i det pædagogiske indhold – altså kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Tilsynsførende foretager altid observationer i det anmeldte tilsyn.
    • Tilsynet inddrager skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg og viden fra tidligere dialog med dagtilbuddet.
    • Tilsynsresultaterne fra det anmeldte tilsyn indgår i fælles kvalitetsrapport på dagtilbud-, skole og familie området.

    Uanmeldt tilsyn

    I det uanmeldte tilsyn ser tilsynsførende dagtilbuddets praksis, hvor tilsynet ikke er planlagt. Fokus i tilsynet er et øjebliksbillede af dagtilbuddets hverdag og en dialog om det, som viser sig på dagen for tilsynet. Dertil retter tilsynet sig mod de udviklingspunkter, som det anmeldte tilsyn har tilvejebragt.
    Tilsynsførende indgår en dialog med dagtilbudsleder om tilsynets resultater og deraf udviklingsmuligheder.
    Der foretages ofte observationer i det uanmeldte tilsyn, dette afhænger dog af tilsynets form.

    Skærpet tilsyn

    Tilsynet kan vælge at føre skærpet tilsyn i de tilfælde, hvor det på baggrund af det anmeldte tilsyn eller anden henvendelse konstateres, at kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i dagtilbuddet/dagplejen giver anledning til bekymring. Formen for skærpet tilsyn er et uanmeldt tilsyn, som ligger til grund for en efterfølgende dialog mellem dagtilbudsleder/dagplejeleder og dagtilbud- og skolechef med henblik på straks at handle på den konkrete bekymring. På baggrund heraf kan dagtilbud- og skolechef vælge at øge antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i en given periode. Dagtilbudsleder vil informere forældrebestyrelsen om skærpet tilsyn.


    Tilsynet kan igangsætte et skærpet tilsyn med handleplan i de tilfælde, hvor der konstateres en alvorlig bekymring om forhold i dagtilbuddet/dagplejen. I denne forbindelse skal der straks udarbejdes en handleplan og en tidsplan. Denne handleplan udarbejdes i dialog mellem dagtilbudsleder/dagplejeleder og dagtilbud- og skolechef. Dagtilbudsleder har ca. 3 uger til at lave en handleplan på baggrund af den konstaterede alvorlige bekymring, hvilken skal forelægges Dagtilbud- og skolechef. Forældrebestyrelsen orienteres om det konkrete forhold samt handleplan og har mulighed for at komme med bemærkninger. Sagen afsluttes, når det af kommunen og dagtilbudsleder vurderes, at der er rettet op på den alvorlige bekymring.

    I forbindelse med det anmeldte tilsyn vil relevant viden fra og om et skærpet tilsyn i dagtilbuddet indgå i tilsynsrapporten for dagtilbuddet og specifikt i tilsynsreferatet for den berørte daginstitution.

    Hvilke institutioner er omfattet af tilsynet, og hvem fører tilsyn

    Der føres tilsyn med alle kommunale og private institutioner, herunder også de private pasningsordninger.
    Tilsynet i de private institutioner har samme form for anmeldt tilsyn som i de kommunale institutioner.
    Tilsyn hos dagplejen udføres af dagplejens tilsynsførende pædagoger.
    Tilsynet hos kommunale og private institutioner samt private pasningsordninger udføres af centrale tilsynspersoner fra forvaltningen.

    Den centrale tilsynsenhed kan inddrage decentrale aktører i tilsynsopgaven.

    Uvildighed i tilsynet:

    Kommunen sikrer uvildighed i tilsynet ved, at tilsynet føres på baggrund af dialogredskabet KVALid (Kvalitet i dagtilbud), der som metode sikrer, at kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer vurderes ensartet på tværs af alle dagtilbud. KVALid anvendes både i det anmeldte og uanmeldte tilsyn.

    I dagplejen er det dagplejepædagogerne, som udfører anmeldte og uanmeldte tilsyn. For at sikre uvildighed i tilsynet, rokerer den tilsynsførende pædagog løbende distrikt.

    Datainformeret tilsyn

    I Mariagerfjord Kommune anvender vi forskellige former for data til at løfte kvaliteten i dagtilbuddene. Dette gælder også i tilsynet, hvor der indhentes både kvantitativ og kvalitativ data. Den samlede data skal kvalificere tilsynsdialogerne ved at informere om og give et indblik i dagtilbuddets arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan herunder kvaliteten i dagtilbuddets læringsmiljøer. Dette skaber et fælles afsæt for dialog og fremtidige udvikling af dagtilbuddets pædagogiske praksis.

    En fælles kvalitetsforståelse (KVALid)

    Kommunen fører tilsyn med det pædagogiske indhold, som indbefatter det pædagogiske læringsmiljø. For at sikre et fælles afsæt, arbejder Mariagerfjord Kommune ud fra en fælles forståelse af, hvordan pædagogiske læringsmiljøer af god og høj kvalitet ser ud.

    Denne fælles kvalitetsforståelse bygger på national og international forskning om kvalitet i dagtilbud. Det indebærer at:

    Tilsynets fokus er rettet mod de læringsmiljøer børnene er i og mod det i læringsmiljøet, der understøtter eller hæmmer børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
    Tilsynet har fokus på institutionens evalueringskultur og den systematik, der er i evalueringskulturen.
    Tilsynet vurderer kvaliteten ud fra fire kvalitetsniveauer for læringsmiljøet: Høj kvalitet, god kvalitet, minimal kvalitet, lav kvalitet:


    Lav kvalitet kendetegnes ved at have adskilte miljøer, hvor børnene ikke inddrages, og personalet syner uengagerede og ikke reflekterende.
    Minimal kvalitet kendetegnes ved at læringsmiljøet er overstyret af voksne.
    God kvalitet er børnecentrerede og inddrager et børneperspektiv.
    Høj kvalitet er, når de voksne møder alle børnene med pædagogisk bevidsthed og indsigt i børns intentioner, følelser, interesser og forholder sig nysgerrigt til børns spørgsmål og oplevelser.
    Tilsynet i et udviklingsperspektiv:
    I Mariagerfjord kommune har vi en ambition om et dagtilbudsområde af høj kvalitet, hvor et systematisk arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer bidrager til børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse. Tilsynet indgår som et vigtigt led i dagtilbuddenes kvalitetsudvikling, og derfor skal tilsynet ses i et udviklingsperspektiv.

    Tilsynet skal forstås som et led i kvalitetsudviklingen af dagtilbuddene både generelt og specifikt for det enkelte dagtilbud.
    Tilsynet skal støtte personalets refleksioner over egen praksis i overensstemmelse med det pædagogiske grundlag i den styrkede læreplan og de vedtagne kommunale indsatser.
    Tilsynet skal både anerkende og udfordre dagtilbuddet i de muligheder, der er for at skabe trivsel, læring, udvikling og dannelse for institutionens børn.
    Hvis tilsynet finder kritisable forhold, hjælper tilsynet med at udarbejde processer for at udbedre de kritisable forhold.
    Tilsynet har et dobbelt udviklingsperspektiv rettet mod både den enkelte institution og også overordnet mod den samlede indsats på dagtilbudsområdet.
    Tilsynet forgår ved en tilsynsdialog mellem fagforvaltning/tilsynsenhed, dagtilbudsleder, pædagogisk leder, medarbejdere og eventuelt forældre.
    Dialogerne vil tage udgangspunkt i observationer af den pædagogiske praksis, som dels er foretaget af institutionen selv og dels af tilsynsenheden.
    Tidsforbruget for tilsynet vil være forskellig, afstemt efter den enhed der skal føres tilsyn med.

    Tilsynsrapport

    Tilsynsrapporten er referatet fra tilsynsdialogen.

    Referatet indeholder:

    De konklusioner og anbefalinger tilsynet giver anledning til.
    En tids- og handleplan for det enkelte børnehus, som viser, hvordan der skal arbejdes med konklusionerne og anbefalingerne de næste to år.
    Tilsynsrapporten for det samlede dagtilbud med rapporter for hvert dagtilbud offentliggøres på dagtilbuddets hjemmeside.

    Afrapportering til Udvalget for Børn og Familie:

    Når samtlige tilsyn er gennemført, udarbejder fagforvaltningen en samlet afrapportering. Denne afrapportering orienteres Udvalget for Børn og Familie om.

    Afrapporteringen anvendes i den fælles kvalitetsrapport for dagtilbud, skole og familie. Tilsynsrapporten tilgår Kommunalbestyrelsen, via den fælles kvalitetsrapport med generelle tematikker og tendenser på dagtilbudsområdet.

    Sidst opdateret: 28. juni 2022

    Kontakt

    Dagplejen

    Telefon: 97 11 32 76

    Familie, Dagtilbud og Skole