Hjælpemidler
Du kan få godkendt hjælpemidler, hvis dine fysiske eller psykiske funktionsevner er nedsat.
Indhold
Bevilling af hjælpemidler
Kommunen kan bevilge et varigt hjælpemiddel, hvis det:
- i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af en nedsat funktionsevne
- i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse
- eller er nødvendigt i forbindelse med udøvelsen af et erhverv
Hvem kan få et hjælpemiddel?
Kommunen yder støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Ansøgning om hjælpemiddel kan sendes via selvbetjening, eller ved telefonisk kontakt til Myndighed og Visitation.
KVIK-Service
Et tilbud om hurtig sagsbehandling af ansøgninger på et standardhjælpemiddel. Har du spørgsmål til KVIK-Service så ring til Myndighed og Visitation.
Nye regler for bevilling af støttestrømper/ærmer/anden kompressionsbandage
Et kompressionsprodukt kan være både et hjælpemiddel, som bevilliges af kommunen, og have karakter af behandlingsredskab, der kan udleveres af Sundhedssektoren.
Mariagerfjord Kommune sagsbehandler ansøgninger om kompressionsprodukter efter gældende regler, Servicelovens § 112, Ankestyrelsens principafgørelser og ombudsmandens udtalelser omkring skildring mellem hjælpemidler og behandlingsredskaber.
Der vil være situationer, hvor du som borger også anbefales selv at købe kompressionsproduktet.
Ankestyrelsen offentliggjorde en ny principmeddelelse den 28. juni 2022 om kompressionsstrømper/ærmer/anden kompressionsbandage, som Mariagerfjord Kommune skal følge.
Den nye principafgørelse fastslår, at kompressionsstrømper m.v. både kan anses som et behandlingsredskab og som et hjælpemiddel til at afhjælpe den nedsatte funktionsevne. Såfremt brugen af kompressionsstrømper/ærmer/anden kompressionsbandage har karakter af behandlingsredskab, kan det ikke bevilges efter reglerne om hjælpemidler (Servicelovens §112).
Det betyder, at Myndighed og Visitation skal se på formålet ved brugen af kompressionen, før det kan vurderes, hvorvidt der er tale om et hjælpemiddel og væsentligheden af behovet for kompressionsstrømperne/ærmer/anden kompressionsbandage i din situation.
Hvis du tidligere har fået bevilget noget af ovenstående fra os, kan du nu efter ovenstående ændring opleve, at du ikke længere opfylder betingelserne for bevilling af samme produkt som et hjælpemiddel som følge af praksisændringen. Under alle omstændigheder får du besked, og du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til afgørelsen.
Du kan opleve længere ventetid end tidligere ved genvurderingen, da vi typisk kan være nødt til at indhente nye lægelige oplysninger.
Helt konkret kan det betyde, at du ikke er berettiget til bevilling af kompressionsstrømper/ærmer/anden kompressionsbandage efter servicelovens bestemmelser, hvis formålet er at forbedre, vedligeholde eller forhindre forringelse af dit aktuelle funktionsniveau.
Du kan komme ud for, at hverken kommunen eller sundhedssektoren kan dække udgiften, hvilket betyder, at du selv skal købe dem.
Den ændrede sagsbehandling vil kunne give længere sagsbehandlingstid end vanligt.
Ved evt. afslag, vil vi anbefale, at du tager kontakt til din egen læge eller den afdeling på hospitalet, der har anbefalet dig at bruge kompressionsstrømper/ærmer/anden kompressionsbandage, for yderligere vejledning om andre muligheder.
Du velkommen til at kontakte Myndighed og Visitation på tlf. 97113457, hvor der er daglig telefonisk træffetid mellem kl. 8.30-9.30.
Brystproteser og ortopædisk fodtøj/indlæg
Borgerens ansøgning og bevilling
Leverandører af hjælpemidler efter servicelovens § 112, stk. 3 skal i nødvendigt omfang samarbejde med kommunen for at understøtte borgernes rette bestilling, modtagelse og brug af hjælpemidler.
Leverandøren skal have tilknyttet en, for det pågældende hjælpemiddel, relevant fagperson, der kan kontaktes og hurtigt respondere angående spørgsmål og problematikker omkring hjælpemidlerne.
Leverandører forventes i øvrigt at ville deltage konstruktivt i udredning og løsning af eventuelle konkrete eller generelle problemstillinger, der måtte opstå.
Al kommunikation mellem leverandør og kommune samt mellem leverandør og borger, skal kunne foregå på dansk og via sikker mail. Sikker mail bør kontrolleres og videreformidles dagligt.
Hjælpemiddel må alene udleveres til borger, når der foreligger en skriftlig bevilling fra kommunen.
Statistik
Leverandøren skal på forespørgsel fra kommunen inden for 30 dage fremsende en leveringsstatistik i Excel til brug for opgørelse af forbruget af de enkelte hjælpemidler. Statistikken leveres på kommuneniveau i henhold til kommunens anvisninger.
Fakturering
I henhold til § 6, stk. 3 i BEK nr. 1466 af 05/12/2023 af om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven skal en leverandør af bevilgede hjælpemidler sende sin faktura for hjælpemidlet til den bevilgende kommune.
Fakturering skal ske i henhold til de til enhver tid gældende regler om elektronisk afregning med offentlige myndigheder. Yderligere oplysninger om elektronisk faktura findes på virk.dk.
- CPR-nummer, navn og adresse på borger.
- Beskrivelse af det leverede produkt (varenavn, varenummer, antal varer og totalpris).
- Udleveringsdato for produktet (oplysning kan fremgå af vedhæftede dokumenter)
- Udstedelsesdato (fakturadato).
- Fakturanummer.
- Leverandørens CVR/SE-nummer, navn og adresse.
- Kommunens navn og adresse.
- Fratrækning af borgers eventuelle egenbetaling
- Oplysning om producentens varenummer skal kunne udledes af oplysningerne (gældende for brystproteser)
- Fratrækning af borgers eventuelle lovmæssige egenbetaling (gældende for ortopædisk fodtøj)
- Identifikationsnummer for fodtøj (gældende for ortopædisk fodtøj).
Betalingsbetingelser
Betaling forfalder 30 dage efter fremsendelse af fyldestgørende elektroniske faktura.
Falder sidste rettidige betalingsdato ikke på en bankdag, udskydes betalingsdatoen til førstkommende bankdag.
Fejl og mangler
I tilfælde af mangler ved det leverede hjælpemiddel, er borger beskyttet af bestemmelserne i Købeloven (LBK nr. 1853 af 24/09/2021).
Tavshedspligt og klager
Leverandøren, disses personale og eventuelle underleverandører samt deres personale skal iagttage ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger vedrørende kommunens eller andres forhold, som de får kendskab til i forbindelse med levering af hjælpemidler, jf. Forvaltningslovens § 27 stk. 6.
Leverandøren skal uden ugrundet ophold videresende samtlige klager, som de modtager fra borgere, til kommunen.
Leverandøren må ikke anvende kommunen i reklamemæssig sammenhæng uden samtykke.
Persondata
Leverandøren er ansvarlige for overholdelse af persondataforordningen (forordning nr. 679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF) og de til enhver tid gældende regler om persondata, herunder databeskyttelsesloven med senere ændringer.
Modtager leverandøren personoplysninger vedrørende borger, er leverandøren selvstændige dataansvarlige herfor.
Forsikring
Leverandøren er forpligtet til at have tegnet erhvervs- og produktansvarsforsikring og til at opretholde en sådan forsikring, imens der leveres hjælpemidler til borger. Kommunen kan anmode om dokumentation for leverandørens tegning og betaling for forsikringen. Forsikringens årlige dækningssum skal være på minimum 10 mio. danske kroner.
Produktblade
Leverandøren skal – på anmodning – give uddybende oplysninger om, og fremsende dokumentation vedrørende det hjælpemiddel kommunen har ydet støtte til, herunder fremsende eventuelle produktdatablade.
Det er som udgangspunkt en betingelse for, at kommunen kan yde støtte til hjælpemidlet, at kravene opfyldes. Borger kan dog vælge at fravige enkelte krav, hvis kravene ikke har betydning for kommunens sagsbehandling eller for hjælpemidlets kvalitet, effekt, holdbarhed eller på anden måde påvirker hjælpemidlets egnethed.
Ansøgning
Borger kan – som udgangspunkt – ansøge om brystprotese hver 12. måned, hvis protesen er slidt. Indsendelse af ansøgning om brystproteser skal ske på borgers initiativ.
Ansøgning til kommunen udfærdiges i samarbejde med borgeren, således at borgeren har godkendt det konkrete hjælpemiddel, der ansøges om.
Hvis borger selv sender elektronisk ansøgning direkte til kommunen, skal leverandøren være behjælpelig med oplysning om varenavn og producentens varenummer samt specificere og kvalificere ansøgningen samt en evt. redegørelse, sådan som kommunen anmoder om det.
Konstaterer kommunen fejl eller mangler i ansøgningen, eller har kommunen sagligt behov for uddybning i forhold hertil, skal leverandøren understøtte effektiv sagsbehandling af borgers sag. Leverandøren skal snarest muligt efter kommunens henvendelse herom, udbedre fejl og mangler i ansøgningen eller indgå i afklarende uddybning.
Redegørelse
For at sikre at borgers sag bliver tilstrækkeligt oplyst, skal leverandøren sammen med ansøgningen fremsende en skriftlig redegørelse, herunder at der ansøges om det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, hvis:
- der er tale om borgerens førstegangsansøgning om brystprotese.
- der ansøges om udskiftning af brystprotese tidligere end 12 måneder fra sidste bevilling.
- borger vurderes at have behov for en anden brystprotese (producentens varenummer) end den, kommunen tidligere har bevilget støtte til.
- der er tale om genansøgning om en brystprotese, som er fuldstændigt identisk med den, borgeren sidst har fået bevilget af kommunen.
Bevilling
Kommunen kan operere med løbende bevillinger eller nye bevillinger fra gang til gang.
Kontakt til leverandøren
Nedenstående service for tidsbestilling og konsultation er som udgangspunkt gældende:
- Borger skal kunne komme i telefonisk kontakt med leverandøren alle ugens arbejdsdage.
- Borger skal tilbydes en konsultationstid inden for 5 arbejdsdage på den til kommunen tilknyttede forretningsadresse.
- Borger skal kunne modtages i konsultationen på konsultationsdagen, som minimum mellem kl. 10.00 og 15.00. Hvis borger er erhvervsaktiv skal det dog være muligt inden for 5 arbejdsdage at få en konsultationstid tidligere eller senere på dagen.
- Spørgsmål til leverandøren forventes besvaret senest 3 arbejdsdage efter henvendelse, med mindre andet aftales ved henvendelsen.
Forretningsadresse
Leverandøren skal have forretningsadresse inden for 50 km fra nedenstående adresse:
- Adelgade 30B, 9500 Hobro
Medarbejdere, herunder faglige kvalifikationer
Leverandøren skal leve op til kravene i det medicinske direktiv, jf. BEK nr. 837 af 20/06/2023, med eventuelt senere ændringer.
De medarbejdere, som foretager faglig vurdering, rådgivning og vejledning af borgeren og kommunen, skal have det fornødne produktkendskab og faglige viden om produkterne.
Leverandøren skal, på forlangende i prisindhentningsperiodens løbetid, dokumentere en medarbejders kvalifikationer.
Borgeren skal på forretningsadressen kunne tilbydes konsultation af en kvindelig medarbejder.
Kvalitet
Det hjælpemiddel borger får udleveret, skal leve op til alle lovkrav og reguleringer.
Brystprotesen skal være CE-mærkede og dermed i fornødent omfang opfylde betingelserne i BEK nr. 837 af 20/06/2023, med eventuelt senere ændringer, om medicinsk udstyr.
Brystprotesen skal have varedeklaration og må ikke indeholde stoffer, der er kendt allergifremkaldende eller på anden måde kan være sundhedsskadelige for borgeren ved den på produktet anviste korrekte brug.
Holdbarhed og brugervejledning
Ved almindeligt brug og korrekt vedligeholdelse skal brystprotesen være af en kvalitet, så den (herunder klæberen i en selvsiddende brystprotese) har en holdbarhed på minimum 12 måneder.
Leverandøren skal i forbindelse med udlevering af brystprotese vejlede borger i forhold til anvendelsesmuligheder, begrænsninger, vedligeholdelse og rengøring mv. Alle brugervejledninger m.v. skal være på dansk.
Levering
Levering af brystprotese skal ske personligt eller pr. post efter borgers ønske.
Ansøgning
For at sikre effektiv og korrekt sagsbehandling af hjælpemidler skal sagen belyses tilstrækkeligt. Leverandøren skal understøtte denne proces.
Vurdering af det "bedst egnede og billigste" hjælpemiddel skal ske i følgende rækkefølge; 1) Ortopædisk tilretning af fodtøj eller ortopædiske fodindlæg, 2) Semiortopædisk fodtøj, 3) Individuelt fremstillet ortopædisk fodtøj.
Indsendelse af ansøgning om ortopædisk fodtøj m.v. skal ske på borgers initiativ.
Ansøgning til kommunen udfærdiges i samarbejde med borgeren, således at borgeren har godkendt det konkrete hjælpemiddel, der ansøges om.
Hvis borger selv sender elektronisk ansøgning direkte til kommunen, skal leverandøren efterfølgende specificere og kvalificere ansøgning og fremsende positionsskema samt evt. redegørelse, sådan som kommunen anmoder om det.
Konstaterer kommunen fejl eller mangler i ansøgningen, eller har Kommunen sagligt behov for uddybning, skal leverandøren understøtte effektiv sagsbehandling af borgers sag og snarest muligt efter Kommunens henvendelse herom udbedre fejl og mangler i ansøgningen eller indgå i afklarende uddybning.
Ved akutte reparationer af ortopædisk fodtøj skal der forud for reparationen indhentes mundtlig forhåndsgodkendelse hos Kommunen. Efterfølgende skal skriftlig ansøgning fremsendes til Kommunen, der herefter udfærdiger skriftlig bevilling på den akutte reparation. Såfremt der ikke kan opnås kontakt til Kommunen kan akut reparation, der ikke kan afvente, igangsættes på baggrund af et dokumenteret forgæves forsøg. Der gives ikke tilskud til reparation af fodtøj, som er erstattet af nyt fodtøj.
Positionsskema
Kommunens positionsnumre på varelinjeniveau, jf. positionsskema, skal fremgå af ansøgningen. Alternativt skal kommunens varelinjetekst, jf. positionsskema, fremgå af ansøgningen. Leverandøren kan sammen med ansøgningen fremsende et udfyldt positionsskema (udarbejdes på baggrund af Bilag 4 – Prisliste). Leverandøren udfylder egne varenumre i kommunens positionsskema.
Redegørelse
For at sikre at borgers sag bliver tilstrækkeligt oplyst, skal leverandøren sammen med ansøgningen i nedenstående tilfælde fremsende en skriftlig redegørelse, herunder at der ansøges om det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, hvis der er tale om:
- førstegangsansøgning om ortopædiske fodindlæg/fodtøj (gælder for hver type fodtøj, der ansøges om – eks. vinterstøvler og indesko).
- første gang en leverandør skal fremstille ortopædisk fodtøj/indlæg, herunder tilretninger og reparationer, til borgeren.
- genansøgning af fodtøj/fodindlæg, som er udformet anderledes end det, borgeren sidst har fået bevilget.
- genansøgning af fodtøj/fodindlæg tidligere end forventet (tidligere end 18 måneder efter tilsvarende fodtøj eller 12 måneder efter fodindlæg).
Listen er ikke udtømmende. Kommunen kan anmode om en redegørelse, hvis særlige forhold taler herfor.
Redegørelsen skal indeholde en beskrivelse af samt en begrundelse for det fodtøj/indlæg, der ansøges om. Redegørelsen skal henvise til hvilken indikation, jf. hjælpemiddelbekendtgørelsen (BEK nr. 1466 af 05/12/2023, bilag 1), der danner grundlag for ansøgning om ortopædisk fodtøj eller fodindlæg.
Hvis den valgte løsning ikke er den billigste, skal det fremgå, hvorfor den billigste løsning ikke fagligt skønnes tilstrækkelig (eksempelvis hvorfor skal der bevilliges individuelt fremstillet fodtøj i stedet for semiortopædisk fodtøj). Dette krav gælder også i forhold til de enkelte positioner, hvor der både eksisterer billigere og dyrere løsninger.
Hvis den bedst egnede og billigste løsning er fravalgt pga. borgers ønske, skal dette fremgå af redegørelsen.
Ved ansøgning om ordinær reparation af ortopædisk fodtøj skal Leverandøren anføre årsagen til behovet for reparation. Der ydes ikke tilskud til reparation af "gammelt” fodtøj, dvs. fodtøj, som borger har fået erstattet af nyt.
Skriftlig redegørelse skal ikke foreligge, når
- der er tale om genansøgning af ortopædisk fodtøj/fodindlæg, der i funktionalitet og opbygning er fuldstændigt identisk med det, borgeren sidst har fået bevilget og fremstillet hos samme leverandør.
Bevilling
Kommunen kan operere med løbende bevillinger eller nye bevillinger fra gang til gang. Løbende bevilling gives som udgangspunkt kun til indlæg og tilretninger.
Identifikation
Det skal af alle ansøgninger vedrørende fodtøj, herunder også tilretning og reparation, fremgå hvilket fodtøj, ansøgningen omhandler. Der skal ske beskrivelse af eksempelvis:
(eks. sandal, støvlet eller sko) og
årstid/anvendelse, (f.eks. vinterstøvler, sommersko eller indesandal).
Andre beskrivelser kan benyttes, såfremt årstid/anvendelse ikke er egnet, men fodtøjet bør kunne ”identificeres” på baggrund heraf. Beskrivelsen skal bidrage til, at kommunen kan følge det enkelte fodtøj i forhold til de ansøgninger, der måtte komme i fodtøjets levetid og ved dets udskiftning.
Ved fakturering opfordres leverandøren til at fremsendes foto af det færdige fodtøj til fremtidig identifikation.
Alt individuelt fremstillet og semiortopædisk fodtøj skal påføres unikke identifikationsnumre. Disse identifikationsnumre skal, hvis muligt fremgå af ansøgning, og altid fremgå af faktura eller bilag til faktura. Identifikationsnummeret bruges blandt andet til at identificere fodtøjet ved en ansøgning om reparation eller ved en genbevilling.
Kontakt til leverandørerne
Nedenstående service for tidsbestilling og konsultation er som udgangspunkt gældende:
- Borger skal kunne komme i telefonisk kontakt med leverandøren alle ugens arbejdsdage
- Borger skal tilbydes en konsultationstid inden for 10 arbejdsdage på den til kommunen tilknyttede forretningsadresse.
- Borger skal ved den første konsultation have information om forventet tidsplan for processen (regnet fra det tidspunkt, hvor leverandøren har modtaget bevilling). Herunder forventet antal afprøvninger og forventet cirka-tidspunkt for udlevering af det færdige produkt. Så snart en leverandør har modtaget bevilling, skal der hvis muligt aftales mødedatoer og -tidspunkter for hele forløbet.
- Leverandøren skal tilstræbe, at borger følges af samme personale gennem hele processen.
- Borger skal kunne modtages i konsultationen på konsultationsdagen, som minimum mellem kl. 10.00 og 15.00. Hvis borger er erhvervsaktiv skal det dog være muligt inden for 10 arbejdsdage at få en konsultationstid tidligere eller senere på dagen.
Forretningsadresse
- Adelgade 30B, 9500 Hobro
Afstanden kan beregnes ved at lave en ruteplanlægning på krak eller google.
Såfremt leverandøren har flere forretningsadresser må leverandøren ikke afvise betjening af en borger på en given forretningsadresse.
Hvis borger vælger en leverandør, som ligger længere væk end ovenstående, vil borger højest kunne få befordringsgodtgørelse svarende hertil.
På forretningsadressen skal borger kunne få lavet alle måltagninger og afprøvninger, og leverandøren skal kunne lave mindre tilpasninger på adressen.
Forretningsadressen skal være handicapvenlig med adgang til handicaptoilet og handicapparkeringsplads og borger skal sikres den nødvendige diskretion i forbindelse med opmåling og afprøvning.
Hjemmebesøg
Undtagelsesvist og mod et pristillæg skal leverandøren kunne konsultere borger i eget hjem (herunder institution/hospital). Hjemmebesøg kan kun ske efter forudgående aftale mellem borger, leverandøren og kommunens visitation i helt særlige tilfælde.
Hvis en leverandør kommer på hjemmebesøg skal personalet bære tydeligt ID og på anmodning kunne fremvise yderligere legitimation.
Faglige kvaliifikationer
Leverandøren skal leve op til kravene i det medicinske direktiv, jf. BEK nr. 837 af 20/06/2023, med eventuelt senere ændringer.
Personalet, der betjener borger i forbindelse med individuelt fodtøj, semiortopædisk fodtøj eller indlæg, skal have følgende eller tilsvarende kvalifikationer:
- skomagermesteruddannelse under FOH eller udenlandsk, tilsvarende uddannelse,
eller
- anden relevant sundhedsfaglig grunduddannelse, suppleret med tilstrækkelig oplæring ved ortopædskomager samt med uddannelse indenfor fodanatomi, -patologi og biodynamisk svarende til niveauet på fodterapeutuddannelsen,
eller
- bandagister eller personer med anden fagrelevant uddannelse og evt. efteruddannelse med speciale i fremstilling af ortopædiske fodindlæg.
Personalet skal til enhver tid have den nødvendige uddannelse og kompetence, så borger sikres det rette hjælpemiddel, samt rette behandling, tilpasning, vejledning mv.
Sortiment
Leverandøren skal tilbyde et designmæssigt tidssvarende og bredt sortiment af fodtøj, herunder forskellige typer af fodtøj, såsom sandaler, lukkede sko, sneakers og støvler. Fodtøjet skal endvidere kunne leveres med forskellige typer af lukninger, såsom lynlås, snørebånd, velcro etc. Leverandøren skal tilbyde sortimentet i et bredt og tidssvarende udvalg af farver.
Det ortopædiske fodtøj skal kunne leveres i forskellige skindtyper, så fodtøjet til enhver tid fremstilles i en kvalitet, der på bedste måde tilgodeser borgers foddeformitet.
Borger skal i forbindelse med konsultation, tilbydes at se Leverandørens sortiment, enten i digitalt eller fysisk katalog
Kvalitet
De hjælpemidler, borger får udleveret, skal leve op til alle lovkrav og reguleringer.
Fodtøj/fodindlæg må aldrig indeholde stoffer, der er allergifremkaldende eller på anden måde sundhedsskadelige. Såfremt borger viser sig allergisk over for de anvendte materialer, skal det være muligt at anvende andre processer og materialer.
Holdbarhed og produktvejledning
Ved almindeligt brug skal ortopædisk fodtøj være af en kvalitet, så det har en holdbarhed på minimum 18 måneder, og fodindlæg skal være af en kvalitet, så de har en holdbarhed på minimum 12 måneder.
Leverandøren skal i forbindelse med udlevering af fodtøj/fodindlæg vejlede i forhold til anvendelsesmuligheder, begrænsninger, vedligeholdelse og rengøring mv. Alle brugervejledninger m.v. skal være på dansk.
Leveringstid
Efter borger har modtaget bevilling og fået foretaget første måltagning/aftryk, skal borger som udgangspunkt modtage sit hjælpemiddel indenfor nedenstående frister:
- Individuelt fremstillet ortopædisk fodtøj udleveres senest efter 12 uger, hvis der skal fremstilles ny læst. Hvis en allerede fremstillet læst kan anvendes er leveringstiden 8 uger. Ved meget komplicerede tilfælde kan længere leveringstider accepteres.
- Semiortopædisk fodtøj inkl. tilretninger udleveres efter senest 8 uger.
- Ortopædisk tilretning af borgers eget fodtøj udføres, så borger får fodtøjet senest 3 uger efter indlevering.
- Ordinær reparation af ortopædisk fodtøj udføres, så borger får fodtøjet senest 3 uger efter indlevering. Ved særligt omstændige reparationer kan længere reparationstider accepteres.
- Ortopædiske fodindlæg udleveres efter senest 3 uger.
- Ortopædiske fodindlæg i forbindelse med fremstilling af ortopædisk fodtøj følger fodtøjet.
Udlevering af fodtøj/indlæg
Leverandører skal omkostningsfrit tilrette/tilpasse fodtøj/fodindlæg, såfremt der er behov for dette.
Tilpasningsgarantien skal gælde i mindst 12 uger fra udlevering. Tilpasningsgarantien dækker de tilfælde, hvor der ikke er tale om fejl eller mangler, men hvor der alligevel er behov for tilpasning. Tilpasning skal i så fald ske inden for
- 2 uger fra de ortopædiske fodindlæg er tilbageleveret til leverandøren
- 4 uger fra det ortopædiske fodtøj er tilbageleveret til leverandøren
Servicehund
Du skal have en varigt nedsat psykisk funktionsevne.
For at funktionsevnen anses for varigt nedsat skal alle behandlingsmuligheder være udtømt, og følgerne af den nedsatte funktionsevne skal være af indgribende karakter i den daglige tilværelse.
Afgørelsen heraf beror på en konkret vurdering af, om borger profiterer tilstrækkeligt af medicinske, ikke-medicinske og/eller andre pædagogiske tiltag.
Hvis kommunen har iværksat andre former for hjælp eller støtte, skal virkningen heraf vurderes inden der træffes afgørelse om bevilling af servicehund. Hvis alle behandlingsmuligheder er udtømt, og andre former for hjælp ikke er tilstrækkelige til at afhjælpe følgerne af borgers nedsatte funktionsevne, er borger omfattet af den personkreds, der kan have ret til bevilling af hjælpemidler.
Hvis du vurderes i målgruppen, foretages der en konkret, individuel vurdering af, om en servicehund i væsentlig grad kan hjælpe dig i din hverdag. VÆSENTLIGHED betyder, at du skal have et væsentligt behov, som ikke kan afhjælpes på anden måde end af en servicehund - heller ikke af en almindelig, veltrænet familiehund.
I vurderingen kan kommunen inddrage oplysninger om:
- Dine helbredsmæssige forhold.
- Dine sociale forhold.
- Din mulighed for at leve et liv som andre på samme alder og i samme livssituation.
- Din mulighed for at undgå isolation i hjemmet eller fra sociale arrangementer.
- Din evne til at opholde sig og sove alene i hjemmet.
- Din mulighed for at færdes selvstændigt til daglige aktiviteter fx indkøb, på arbejde eller uddannelse, til læge og andre behandlinger mv.
- Din mulighed for at få eller fastholde et arbejde eller en uddannelse.
- Din evne til at være ejer af en servicehund.
- Din evne til at indgå i træning med hunden.
- Din evne til at varetage omsorgen for hunden i forhold til økonomi.
- Din evne til at passe hunden og om du har et netværk, hvis du i en periode ikke er i stand til at passe hunden.
Ved en ansøgning om en servicehund til et barn eller ung, vil der ofte være iværksat andre behandlingstiltag eller anden støtte, fx familiebehandling, kontaktpersonordning, særlige skoletilbud eller andre pædagogiske tiltag, hvor virkningen heraf først skal vurderes.
I vurderingen kan kommunen inddrage oplysninger om barnets eller den unges helbredsmæssige forhold, sociale forhold og evne til selvstændigt at udføre aktiviteter som andre børn eller unge på samme alder.
For børn og unges vedkommende skal familiens samlede forhold indgå i vurderingen, fx om familien kan indgå i træning af en servicehund, og om familien har tid, kræfter og økonomi til at have en hund.
Nødkald
Hvis du har behov for at tilkalde akut hjælp fra Mariagerfjord Kommunes hjemmepleje, kan du få installeret nødkald hvis flere af nedenstående betingelser er opfyldt:
- Du har varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som gør, at du har behov for at kalde på personale i nødsituationer
- Din funktionsnedsættelse kan ikke afhjælpes ved brug af hjælpemidler, indkøb af forbrugsgoder, rehabilitering, træning, råd og vejledning eller ved en mere hensigtsmæssig indretning af hjemmet
- Du har oplevet at falde med fortsat stærkt øget risiko for at falde enten på grund af fysisk eller psykisk svækkelse (f.eks. demens, nedsat kraft eller lammelse efter en blodprop/blødning i hjernen)
- Du lider af en kronisk lidelse, der er så alvorlig (f.eks. åndedrætsbesvær eller hjertelidelse), at du i akut opståede situationer skal have hjælp hurtigt
- Nødkald kan være afgørende for, hvorvidt du kan blive i dit eget hjem og selvstændigt varetage opgaver i hverdagen som eksempelvis bad
- Du kan forstå samt betjene et nødkald og er i stand til kun at anvende et nødkald i rette situationer (nødsituationer).
Ensomhed og utryghed alene er som hovedregel ikke begrundelse for tildeling af nødkald.
Nødkald tildeles efter Lov om social service § 112.
Formålet med nødkald er, at du kan blive boende i eget hjem og have mulighed for at tilkalde akut hjælp i nødssituationer.
Opsætning af nødkald i hjemmet, så du kan komme i forbindelse med Mariagerfjord Kommunes hjemmepleje eller den private leverandør døgnet rundt.
Det er nødvendigt, at der etableres adgang for plejepersonalet i tilfælde af nødkald. Derfor skal der opsættes en nøgleboks ved din bolig - du kan læse omkring nøgleboks øverst på denne side.
Nødkaldet kan ikke bruges til som kommunikationsredskab i forhold til allerede planlagte indsatser.
Der udføres ikke opgaver i forbindelse med kald på nødkaldet, som ikke kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt i henhold til lov om arbejdsmiljø.
Yderligere skal du være særlig opmærksom på, at et nødkald ikke erstatter et alarmopkald til 112, 1813 eller vagtlæge. Ved akut opståede hændelser som hjertesmerter, brand eller svær åndenød, skal du ringe 112.
En ansøgning om nødkald behandles snarest muligt efter modtagelse. Det er visitatoren, der bevilger nødkald efter individuel konkret vurdering.
Der bevilges mobilt nødkald. I forbindelse med bevillingen af nødkaldet bevilges du samtidig etablering af elektronisk lås. Dette er en forudsætning, så plejepersonalet kan få adgang til din bolig i forbindelse med brugen af nødkaldet.
Nødkald installeres i dit hjem af en tekniker fra Mariagerfjord Kommunes Hjælpemiddeldepot. Nødkald installeres senest fem hverdage efter bevilling. Hvis der opstår tekniske fejl på nødkaldet, repareres det af Hjælpemiddeldepotet, eller der leveres et nyt.
Du kan kontakte Myndighed og Visitation (se kontaktoplysninger nederst på siden).
Service/reparation
Du, eller eventuelt dine pårørende, kan bestille service/reparation af nødkald og elektronisk lås ved henvendelse til Hjælpemiddeldepotet på tlf. 97 11 34 04 inden for Hjælpemiddeldepotets telefoniske træffetid kl. 9.00- 11.30. Batterier udskiftes af Hjælpemiddeldepotet efter behov.
Nødkaldet afprøves hvert kvartal af det plejepersonale, der kommer i dit hjem.
Klage over manglende besvarelse af nødkald
Hvis dette måtte ske, skal klage over manglende besvarelse af nødkald rettes til hjemmeplejen eller den private leverandør på området.
Typiske spørgsmål om hjælpemidler
Hvis du eller en pårørende har behov for et hjælpemiddel, er der her en række ting, der er gode at vide.
Værd at vide om hjælpemidler
Hjælpemiddeldepotet står for levering og afhentning af hjælpemidler samt reparation og service på hjælpemidler. Desuden står de for lagerstyring, vask og klargøring af hjælpemidler.
Vi genbruger i vid udstrækning hjælpemidler. Når borgerne ikke mere har behov for de udlånte hjælpemidler, bringes de tilbage til Hjælpemiddeldepotet. Hjælpemidlerne sættes i stand, og gøres klar til genudlån.
Borgere eller pårørende der kan og har mulighed for det, må gerne selv aflevere/afhente hjælpemidler på hjælpemiddeldepotet på Tempovej 3 i Hadsund. Det kan næsten altid aftales på et tidspunkt der passer borger/pårørende.
Hjælpemiddeldepotet kan kontaktes på tlf. 97 11 34 04 alle hverdage ml. 9 og 11.30 eller på mail - link i bunden af siden.
Kropsbårne/Personlige hjælpemidler:
- Ortopædisk fodtøj / ortopædisk fodindlæg
- Arm – og benproteser
- Støttekorset / bandager
- Kompressionsstrømper
- Parykker
- Brystproteser
- Stomihjælpemidler
- Inkontinenshjælpemidler
- Synshjælpemidler
- Diabeteshjælpemidler
Genbrugshjælpemidler
- Rollatorer
- Kørestole
- El-senge
- Hjælpemidler til brug i badeværelset
- Kommunikationshjælpemidler
- Særlige IT – hjælpemidler
- Almindelige IT hjælpemidler
Målgruppen er personer med et varigt kommunikationshandicap i form af væsentligt nedsat høre-, tale-, syns - eller skrivefunktion, og hvor hjælpemidlet i væsentlig grad kan afhjælpe følgerne af den nedsatte kommunikationsevne.
Forbrugsgoder
Et forbrugsgode kan have en specifik funktion til at kompensere for en nedsat eller tabt funktionsevne og kan dermed fungere som et hjælpemiddel. Forbrugsgoder er f.eks. husholdningsredskaber, køkkenmaskiner og handicapbiler.
Vi kan ikke tilbyde KVIK-Service på ansøgninger om:
- boligændringer
- handicapbiler
- børnehjælpemidler
- teknologiske hjælpemidler
- kommunikationshjælpemidler
- synshjælpemidler
- kropsbårne hjælpemidler
- eller andre særlige eller specialiserede hjælpemidler.
Hjælpemidler som loftlifte, forflytningsplatforme, vendesystemer m.m., der er stillet til rådighed af Mariagerfjord Kommune, anvendes som led i arbejdsmiljøindsatsen og kaldes derfor arbejdsmiljø-hjælpemidler. Disse hjælpemidler er udelukkende bevilliget med det formål at forebygge arbejdsulykker og nedslidning blandt de ansatte, i henhold til arbejdsmiljølovgivningen.
Brugen af arbejdsmiljø-hjælpemidler indgår samtidig som en del af den fagligt forsvarlige og skånsomme pleje og omsorg for borgerne. For at kunne anvende hjælpemidlerne korrekt og sikkert, kræver det derfor grundig oplæring og instruktion.
Af disse grunde gælder følgende:
- Arbejdsmiljø-hjælpemidler må kun benyttes af personalet i Mariagerfjord Kommune.
- Pårørende, frivillige og borgere o.a. må ikke anvende disse hjælpemidler, da de ikke er omfattet af arbejdsmiljølovgivningen og dermed ikke er dækket af kommunens arbejdsskadeforsikring, hvis der skulle ske en ulykke i forbindelse med brug.
- Brug af hjælpemidler uden korrekt instruktion kan medføre alvorlige risici både for den enkelte og for borgeren.
Af hensyn til alles sikkerhed og for at undgå uheld, beder vi derfor om, at arbejdsmiljø-hjælpemidler alene benyttes af det fagligt instruerede personale.
Har du som pårørende eller frivillig et behov for støtte i en konkret situation, er du meget velkommen til at kontakte personalet, så vi sammen kan finde en forsvarlig og sikker løsning.
KVIK-service - Hvad og hvordan?
KVIK-Service er et tilbud om hurtig sagsbehandling af ansøgninger på et standardhjælpemiddel.
Du kan få råd og vejledning af en ergoterapeut, som vurderer din funktionsevne på stedet og taler med dig om årsagen til din funktionsnedsættelse.
Hvis du findes berettiget til et hjælpemiddel tilstræber KVIK-Service, at du kan få udleveret hjælpemidlet med det samme. Du får samtidig vejledning i indstilling og anvendelsen af hjælpemidlet.
Der kan være situationer, hvor ergoterapeuten skal indhente yderligere oplysninger for, at kunne behandle din ansøgning på den bedste måde.
Du kan søge om almindelige standardhjælpemidler som f.eks. gang hjælpemidler, rollatorer, visse typer kørestole og småhjælpemidler.
I KVIK-Service kan du også:
- få vejledning i indstilling og anvendelse af hjælpemidler
- få udført justeringer og mindre reparationer
- aflevere hjælpemidler, som skal repareres eller udskiftes
- aflevere hjælpemidler, som du ikke mere har behov for
Borgere i Mariagerfjord Kommune, som har en varigt nedsat funktionsevne. Der skal ikke blot være tale om en midlertidig helbredstilstand, som f.eks. et brækket ben.
Ved en varig funktionstilstand er der ikke yderligere mulighed for behandling, forbedring eller genoptræning. Det er en betingelse at du har et væsentligt behov for hjælpemidlet, jævnført Servicelovens §112.
Vi kan ikke tilbyde KVIK-Service på ansøgninger om:
- boligændringer
- handicapbiler
- børnehjælpemidler
- teknologiske hjælpemidler
- kommunikationshjælpemidler
- synshjælpemidler
- kropsbårne hjælpemidler
- eller andre særlige eller specialiserede hjælpemidler.
Adresse
Hjælpemiddeldepotet, Tempovej 3, 9560 Hadsund.
Åbningstid:
- Torsdage kl. 12.30-14.30
Faste lukkedage
KVIK-Service holder lukket:
- på helligdage
- mellem jul og nytår (19/12 2024 - 2/1 2025)
- 3 uger i sommerferien (uge 28-29-30)
Frit valg
Boligindretning
- Du har mulighed for at vælge andre materialer end dem Mariagerfjord Kommune har bevilget dig.
- Du har mulighed for at få din boligindretning udført af en anden håndværker end den, Mariagerfjord Kommune har valgt.
- Det er en betingelse at boligindretningen og materialerne opfylder de krav, Mariagerfjord Kommune har opstillet. Det er dit ansvar at sikre dette.
- Det er en betingelse at håndværkeren er faglært og momsregistreret. Det er dit ansvar at sikre dette.
Hjælpemiddel
- Du har mulighed for at købe et hjælpemiddel hos en anden leverandør.
- Det er dit ansvar at sikre, at hjælpemidlet opfylder de faglige krav til egnethed, som kommunen opstiller. Du mister retten til tilskud fra kommunen, hvis hjælpemidlet ikke opfylder kravene.
Boligindretning
- Du kan få støtte med et beløb der svarer til, hvad Mariagerfjord Kommune kan få den bevilgede boligindretning udført til.
- Hvis Mariagerfjord Kommune har en leverandøraftale, kan du få støtte med et beløb der svarer til Mariagerfjord Kommunes pris.
- Hvis du vælger dyrere materialer eller anden håndværker, skal du selv betale prisdifferencen.
- Håndværkeren afregner kommunens andel direkte med kommunen og din andel med dig.
- Du skal selv afholde udgifter til almindelig reparation og vedligeholdelse af boligindretninger.
Hjælpemiddel- Du kan få støtte med et beløb der svarer til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
- Hvis Mariagerfjord Kommune har en indkøbsaftale, kan du få støtte med et beløb der svarer til Mariagerfjord Kommunes indkøbspris.
- Køber du et dyrere hjælpemiddel, skal du selv betale prisdifferencen.
- Hvis der er indgået aftale om reetablering, har Mariagerfjord Kommune alene pligt til, at foretage reetablering i forhold til den boligindretning kommunen har ydet hjælp til. Yderligere udgifter til reetablering, som er opstået som følge af dit frie valg, skal du selv afholde.
- Hvis du som lejer vil benytte dig af frit valg, forudsætter dette derfor, at du indgår en aftale med din udlejer.
- Du kan få råd og vejledning efter behov.
- Vælger du selv materialer og håndværker har Mariagerfjord Kommune ingen udvidet forpligtigelse til rådgivning og vejledning.
- Du har ejendomsretten til boligindretningen.
- Hvis kommunen har indgået aftale med dig om tilbagelevering efter brug, og du har benyttet dig af retten til frit valg af materialer, har kommunen ikke pligt til at refundere de ekstra udgifter til materialer, som du evt. har haft.
Frit valg af hjælpemiddel eller boligindretning
Hvis du er bevilliget et hjælpemiddel eller boligindretning, kan du selv vælge, om det er kommunen eller en anden leverandør, der skal levere det bevilligede. Dette gælder dog ikke, hvis kommunen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er identisk med det, du selv har valgt.
Læs Mariagerfjord Kommunes kvalitetsstandarder
Kvalitetsstandarder og tilsynsrapporter
Mariagerfjord Kommune laver i overensstemmelse med lovgivning årlige kvalitetsrapporter, kvalitetsstandarder samt tilsyn.