Gå til hovedindhold

Folkeoplysningsstrategi

Vi ønsker at give kommunens borgere mulighed for at leve et aktivt og oplysende foreningsliv. Det skal skabe grundlaget for engagerede fællesskaber, sunde borgere og et rigt og varieret udbud af aktiviteter til alle.

Indhold

    Formål

    Formålet med strategien er at fastlægge hvilken vej vi vil følge for at nå de mål, vi har formuleret i vores Folkeoplysningspolitik.

    For at sikre, at vi følger strategien i vores daglige arbejde, mødes Kultur og Fritidsudvalget og Foreningsrådet en gang om året og drøfter de hidtidige og kommende indsatser på området.

    Mariagerfjord – et godt sted at være forening

    Visionen for Mariagerfjord Kommune er at være et attraktivt sted at bo, leve og arbejde. Derfor skal området naturligvis også være et godt sted at være forening.

    Målsætning for deltagelse i voksenundervisning og foreninger

    i ønsker at give kommunens borgere mulighed for at leve et aktivt og oplysende foreningsliv. Både i forhold til lærings- og aktivitetstilbud. Det skal skabe grundlaget for engagerede fællesskaber, sunde borgere og et rigt og varieret udbud af aktiviteter til alle uanset alder, handicap, forudsætninger og interesser.

    Vi ønsker et stærkt foreningsliv forankret i de frivillige traditioner og værdier. Samtidigt ønsker vi at skabe forudsætninger for at foreninger og aktiviteter på området kan udvikle sig i takt med samfundsudviklingen og befolkningens ændrede livsmønstre og organiseringsformer.

    Der skal være muligheder for aktiviteter på alle niveauer – både bredde, talent og elite.

    Det vil vi gøre ved at:

    • Sørge for gode rammer for folkeoplysningen.
    • Etablere en udviklings- og talentpulje, som sikrer udviklingen i foreningslivet.
    • Støtte op om partnerskaber på tværs af politikområder.
    • Sikre et demokratisk opbygget foreningsliv.
    • Sørge for den bedst mulige brugerinddragelse

    Rammer for folkeoplysning

    Vores Folkeoplysningspolitik fastslår, at det skal være attraktivt, nemt og fleksibelt at være frivillig leder i kommunen. Vi vil udforme alle regler, rammevilkår og administrative ordninger med det for øje.

    Vi yder derfor: 

    • Tilskud til lederuddannelser og foreningskurser for frivillige ledere indenfor nærmere fastsatte retningslinjer.
    • Aktivitetstilskud i form af medlemstilskud til børn og unge.
    • Lokaletilskud til både voksenundervisnings- og aktivitetsforeningers lokaleudgifter på baggrund af aktivitetstimer.
    • Tilskud til lærer- og lederløn til foreninger der tilbyder voksenundervisning.
    • Anviser kommunale lokaler, hvor det er muligt.

    Vi motiverer til samarbejde på tværs mellem foreninger der tilbyder voksenundervisning og aktivitetsforeninger, f.eks. i kursusregi, hvor voksenunderviningsområdet kan levere den kvalitet i undervisningen til bestyrelse og instruktører som aktivitetsforeningerne forventer.

    Børn og unge

    Vi ønsker især at give børn og unge gode muligheder for at være foreningsaktive for at sikre et sundt og aktivt børneliv. Derfor prioriterer vi tilskud til børn og unge over tilskud til voksne.

    Vi vil blandt andet yde medlems- og lokaletilskud til foreningernes aktiviteter for børn og unge.

    Voksne og ældre

    Vi ønsker også at give voksne og ældre medborgere gode vilkår for at være foreningsaktive gennem hele livet. 

    Det vil vi gøre ved at arbejde for gode, fleksible og tilgængelige faciliteter for foreningsaktiviteter i både kommunale og privatejede lokaler

    Handicap

    Vi vil i videst muligt omfang indtænke personer med handicap i aktivitetsmulighederne - både med henblik på inklusion og tilgængelighed. 

    Som ekstra motivation og støtte til foreninger, der arbejder med handicapidræt, yder vi dobbelt medlemstilskud til aktiviteter for denne gruppe, både til børn og voksne.

    De fysiske rammer

    Vi ønsker at kommunens faciliteter både indendørs og udendørs skal udgøre en attraktiv ramme, der kan samle befolkningens aktiviteter.

    Derfor iværksætter vi tiltag for at sikre, at faciliteterne udvikles løbende både hvad angår fysiske rammer, tilgængelighed for handicappede, organisering, økonomi og personale.

    Ønsket om at skabe rammerne for dyrkelse af fællesskaber betyder, at kommunen vil arbejde for at samle så mange aktiviteter som muligt under fælles tag, frem for at understøtte en spredning af aktiviteterne i individuelle klubhuse og lokaler.

    Hvor det ikke er muligt at tilbyde kommunale lokaler, vil vi gennem støtteordninger tilstræbe stabile og ensartede tilskudsmuligheder til selvejede og lejede foreningslokaler.

    Samspil mellem folkeoplysning og selvorganiserede aktiviteter

    Vi ønsker at sikre midler og rammer til en bred udvikling af nye foreningsaktiviteter, organiseringsformer og udvikling af talentarbejdet indenfor området.

    Det vil vi gøre ved at reservere et årligt beløb til udvikling af nye projekter og aktiviteter på området i en udviklings- og talentpulje. 

    Puljen kan søges af alle, som har nye tiltag og ideer til udvikling af aktiviteter på folkeoplysningsområdet, samt de foreninger der arbejder målrettet med talentudvikling.

    Puljen kan også anvendes af Foreningsrådet selv til iværksættelse af større fælles projekter på foreningsområdet. 

    Ansøgninger behandles og indstilles af Foreningsrådet efter nærmere fastsatte bestemmelser. Endelig godkendelse sker i Udvalget for Kultur og Fritid

    Puljen kan søges til udviklings- og talentarbejde,

    • der har et folkeoplysende sigte.
    • der giver nye lærings- og aktivitetsmuligheder for borgerne i Mariagerfjord Kommune.
    • der kan motivere borgere, der ikke i forvejen er aktive på fritidsområdet til at være aktive fremadrettet.
    • nye tværgående samarbejder og til nye organisationsformer, der kan give borgerne nye aktivitetsmuligheder.
    • der støtter talentudvikling i kommunen.
    • der arbejder med udvikling af talenter særligt på tværs af klub- fag- og bygrænser.

    Folkeoplysning og andre politikområder – herunder partnerskaber

    Vi vil støtte op om partnerskaber mellem aktører på foreningsområdet og andre aktører, som arbejder med relevante samfundsmæssige opgaver. 

    Vi vil arbejde med aktiviteter indenfor folkeoplysningen på tværs af kommunens forskellige politikområder.

    Dette skal altid ske med respekt for de frivillige foreningsledere, deres ressourcer og interesser.

    Sundhed

    Vi vil arbejde aktivt for at integrere sundhed og foreningsliv på de områder, hvor det er muligt.

    Sådan definerer vi folkeoplysning

    Vi vil sikre at de folkeoplysende aktiviteter er baseret på det frivillige, demokratisk opbyggede fællesskab.

    Vi vil sikre at etablering og drift af folkeoplysende foreninger foregår på et demokratisk ikke kommercielt grundlag, med henblik på at styrke og udvikle disse fællesskaber.

    Brugerinddragelse

    Vi ønsker at sikre den bedst mulige inddragelse og demokratiske indflydelse for brugergrupperne inden for området. 

    Brugerinddragelsen organiseres i et Foreningsråd, der sammensættes for en 2 årig periode på følgende måde: 

    • 2 udpeget af Byrådet - minimum 1 fra udvalget for Kultur og Fritid
    • 3 for idræt
    • 1 for øvrige aktive
    • 1 for BUS (Børne- og Ungdomsorganisationers Samråd)
    • 1 for voksenundervisningsområdet
    • 1 for Handicaprådet
    • 1 for Integrationsrådet
    • 1 for selvorganiserede

    Hvor det er muligt udpeger de respektive aktivitetsområder deres repræsentanter til foreningsrådet. De øvrige indkaldes via kommunalt opslag. Et evt. valg styres af fagenhedens medarbejdere.

    Det er et bærende princip, at opgaver og kompetence i videst muligt omfang flyttes ud i brugernes egne råd og organisationer for at give mest mulig indflydelse og direkte demokrati på foreningsområdet.

    Foreningsrådet nedsættes for første gang i 1. kvartal 2013. De skal på deres første møde udfærdige en målsætning for rådet og beskrive nogle indsatsområder, som rådet ønsker at arbejde med i valgperioden

    Kompetenceplan

    Kompetenceplanen viser, hvornår Foreningsrådet (FR) og Kultur– og Fritidsudvalget (KFU) henholdsvis høres, indstiller, beslutter og orienteres.

    Opfølgning og evaluering

    Folkeoplysningspolitikken og strategien blev vedtaget i 2013 og er sidst evalueret i 2019. Vi ajourfører løbende tilskudsordninger og ansøgningsmateriale på området. Målet er at have de bedste og mindst bureaukratiske ordninger.

    Sidst opdateret: 14. oktober 2025