Beboerklagenævn
Beboerklagenævnet er en klageinstans, der kan behandle sager, hvor der er opstået en tvist mellem udlejer og lejer i et almennyttigt boligbyggeri i Mariagerfjord Kommune.
Indhold
Om nævnet
Beboerklagenævnet er en klageinstans der kan behandle sager, hvor der er opstået en tvist mellem udlejer og lejer i et almennyttigt boligbyggeri i Mariagerfjord Kommune.
Sager vedrørende erhvervslejemål henhører under Boligretten, Boligretten i Aalborg, Badehusvej 17, 9000 Aalborg.
Beboerklagenævnets sammensætning
Beboerklagenævnet består af en formand, som er jurist samt af to andre medlemmer, der kender til almennyttige lejeforhold. De to sidstnævnte er valgt af Byrådet efter indstilling fra de almene boligorganisationer og lejeforeninger. I husordenssager tiltrædes Beboerklagenævnet af en social sagkyndig (Helle Lassen).
Formand er Michael Bech Jørgensen.
De to øvrige medlemmer er Nikoline Brohus Sørensen (lejerrepræsentant) og Kim Vilsted Fælled (udlejerrepræsentant).
Medlemmerne er valgt for perioden den 1. januar 2022 til den 31. december 2025.
Sager hos Beboerklagenævnet
De hyppigste forekommende sager, hvor Beboerklagenævnet træffer afgørelse, er følgende:
- Lejeforhøjelser
- Boligens stand ved indflytning
- Manglende vedligeholdelse
- Istandsættelse ved fraflytning
- Tilbagebetaling af beboerindskud
- Betaling af varme, vand og lignende
- Bytte, fremleje og fortsættelse af lejemålet
- Husordensovertrædelser
- Lovligheden af beslutninger truffet af beboerdemokratiet
Beboerklagenævnet kan bl.a. ikke træffe afgørelse inden for følgende områder:
- Huslejens størrelse
- Opsigelse og ophævelse af lejeaftaler
Sager, som nævnet ikke må afgøre, kan indbringes for Boligretten i Aalborg, Badehusvej 17, 9000 Aalborg.
Beboerklagenævnets sekretariat
Beboerklagenævnets sekretariat kan udelukkende vejlede om, hvordan en lejer/udlejer indbringer en sag for Beboerklagenævnet. Nævnet yder derfor ikke råd og vejledning. Som lejer kan man få råd og vejledning omkring Almenlejeloven og Lov om boligforhold ved at rette henvendelse til en advokat, en lejerorganisation, en retshjælpsordning eller en privat rådgivningsvirksomhed.
Beboerklagenævnets sekretariat kan kontaktes på tlf. 97114070:
Tirsdag kl. 09.00-10.00
Torsdag kl. 14.00-15.00
Uden for telefontid kan henvendelser sendes pr. mail til huslejenaevn@mariagerfjord.dk.
Adressen er: Beboerklagenævnet, Mariagerfjord Kommune, Adelgade 30B, 9500 Hobro.
Klager
Her finder du information om, hvordan du indgiver en klage og hvordan den behandles:
Når en sag indbringes skal klager betale et gebyr på 169 kr. (2025). Gebyret reguleres årligt.
Gebyret overføres til reg.nr. 9070, kontonr. 2071978586 med tydelig angivelse af navn og lejemålets adresse samt eventuelt journalnummer. Sagen påbegyndes først, når gebyret er modtaget. Uanset sagens udfald vil gebyret ikke blive refunderet.
Når gebyr og klage er modtaget, sendes klage og bilag til udtalelse hos modparten.
Hvis modparten ikke svarer, kan Beboerklagenævnet lægge den anden parts oplysninger til grund ved sagens afgørelse.
Beboerklagenævnet har mulighed for at indhente oplysninger hos såvel private som offentlige myndigheder, herunder f.eks. By- og Landskabsforvaltningen og Borgerservice.
Beboerklagenævnet kan også beslutte at tage ud og se lejemålet ved en besigtigelse eller i sjældne tilfælde indkalde parterne til møde i nævnet.
Sagsbehandlingstiden varierer meget fra sag til sag, men typisk tager det mellem 2-3 måneder. Hvis Beboerklagenævnet ikke har afgjort sagen senest 4 uger fra det tidspunkt, hvor enten lejers eller udlejers svarfrist er udløbet, kan klageren indbringe sagen for Boligretten uden at afvente nævnets afgørelse.
Beboerklagenævnets afgørelse sendes til såvel lejer som udlejer (eller deres repræsentanter).
Hvis en af parterne er uenig i afgørelsen, kan denne inden 4 uger efter, at afgørelsen er fremsendt, indbringe afgørelsen for Boligretten (anlægge en almindelig retssag/udtage stævning).
Beboerklagenævnet kan ikke hjælpe med at inddrive et eventuelt tilgodehavende hos en modpart. I et sådant tilfælde må man eventuelt rette henvendelse til en lejerorganisation, en advokat, en retshjælpsordning, fogedretten eller lignende.
Klager indleveres skriftligt til Beboerklagenævnets sekretariat enten via mail eller almindelig post.
Klagen skal som minimum indeholde følgende:
• En kort beskrivelse af, hvad det er, nævnet skal tage stilling til.
• Dokumentation for, at sagen er forelagt modparten inden sagens indbringelse for nævnet.
• Kopi af bilag der dokumenterer klagen.
• En kopi af lejekontrakten.
• Fuldmagt fra øvrige lejere, hvis flere er registreret på lejekontrakten.
• Klagers nuværende adresse og telefonnummer.
• Dokumentation for indbetaling af gebyr (kvittering af overførslen).
Som udgangspunkt tager nævnet ikke imod lyd- og videooptagelser samt DVD’er, USB-stik m.v. – dette af bevis- og sikkerhedsmæssige årsager.Hvis der fremsendes mange bilag, er det vigtigt, at de bliver nummereret, og at der laves en fortegnelse over bilagene.
Ved fremsendelse af udskrift af sms-korrespondance skal det tydeligt angives, hvilken betydning disse har for sagen.Ved fremsendelse af eventuelle fotos skal de nummereres, og det skal anføres, hvornår de er taget, og fra hvilket rum i lejemålet de er taget. Der skal endvidere vedlægges en fortegnelse over billederne.
Telefontid
Mandag | Lukket |
---|---|
Tirsdag | 09:00 – 10:00 |
Onsdag | Lukket |
Torsdag | 14:00 – 15:00 |
Fredag | Lukket |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Tlf.: 97 11 40 70
Uden for telefontid kan henvendelser sendes pr. mail til huslejenaevn@mariagerfjord.dk.
Send sikkert med Digital post til Mariagerfjord Kommune (borger).
Send sikkert med Digital post til Mariagerfjord Kommune (virksomhed).