Gå til hovedindhold

Huslejenævnet

Huslejenævnet er en klageinstans for private lejere og udlejere i Mariagerfjord Kommune. Huslejenævnet behandler kun uenigheder inden for det private boligområde.

Indhold

    Om Huslejenævnet

    Huslejenævnet er en klageinstans for private lejere og udlejere i Mariagerfjord Kommune. Huslejenævnet behandler alene uenigheder inden for det private boligområde. Tvister omkring rene erhvervslejemål henhører under Boligretten i Aalborg, Badehusvej 17, 9000 Aalborg.

    Huslejenævnets sammensætning

    Huslejenævnet består af en formand, som er jurist samt af to andre medlemmer, der kender til lejeforhold. De to sidstnævnte er valgt af Byrådet efter indstilling fra lejer- og udlejerorganisationer. I husordenssager tiltrædes Huslejenævnet af en social sagkyndig (Helle Lassen).

    Formand er Michael Bech Jørgensen.

    De to øvrige medlemmer er Camilla Løgsted Hedemann (lejerrepræsentant) og Jan Bastrup Pedersen (udlejerrepræsentant).

    Medlemmerne er valgt for perioden den 1. januar 2022 til den 31. december 2025.

    Sager hos Huslejenævnet

    Typiske sager hos Huslejenævnet vedrører:

    • Huslejens størrelse
    • Lejeforhøjelser
    • Depositum
    • Forudbetalt leje
    • Pligt til renholdelse, vedligeholdelse og fornyelse
    • Istandsættelse
    • Forbedringsarbejder
    • Varme-, vand- og antenneregnskaber
    • Indvendig og udvendig vedligeholdelse
    • Tilsidesættelse af god skik og orden
    • Mangler

    Sager som Huslejenævnet normalt ikke behandler:

    • Spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejeaftaler
    • Tvister om fremleje, bytte og retten til at fortsætte lejeaftaler
    • Forholdsmæssigt afslag i allerede betalt leje som følge af mangler ved det lejede
    • Inddrivelse af pengekrav
    • Overholdelse af regler om energimærke (se i stedet Energistyrelsens hjemmeside under 'Udlejning')

    Sager, som nævnet ikke må afgøre, kan indbringes for Boligretten i Aalborg, Badehusvej 17, 9000 Aalborg.

    Huslejenævnets sekretariat

    Huslejenævnets sekretariat kan udelukkende vejlede om, hvordan en lejer/udlejer indbringer en sag for Huslejenævnet. Nævnet yder derfor ikke råd og vejledning. Som lejer kan man få råd og vejledning omkring Lejeloven og Lov om boligforhold ved at rette henvendelse til en advokat, en lejerorganisation, en retshjælpsordning eller en privat rådgivningsvirksomhed.

    Huslejenævnets sekretariat kan kontaktes på tlf. 97114070:
    Tirsdag kl. 09.00-10.00
    Torsdag kl. 14.00-15.00

    Uden for telefontid kan henvendelser sendes pr. mail til huslejenaevn@mariagerfjord.dk.

    Adressen er: Huslejenævnet, Mariagerfjord Kommune, Adelgade 30B, 9500 Hobro.

    Forhåndsgodkendelse af husleje

    Hvis en udlejer har en ejerbolig eller en andelsbolig, kan denne bede Huslejenævnet om en forhåndsgodkendelse af den leje, som udlejer lovligt vil kunne opkræve for den pågældende bolig. Men udlejer må ikke have andre udlejede boliger på ansøgningstidspunktet.

    Udlejer skal betale et gebyr på 602 kr. (2025). Udlejer skal overføre gebyret til reg.nr. 9070, kontonr. 2071978586 med tydelig angivelse af navn og lejemålets adresse samt eventuelt journalnummer. Sagen påbegyndes først, når gebyret er modtaget.

    Udlejer skal udfylde et bestemt skema til brug herfor, og skemaet skal sendes til Huslejenævnet. Skemaet kan hentes her.

    Klager

    Her finder du information om, hvordan du indgiver en klage og hvordan den behandles: 

    Når en sag indbringes skal klager betale et gebyr på 361 kr. (2025). Gebyret reguleres årligt.

    Gebyret overføres til reg.nr. 9070, kontonr. 2071978586 med tydelig angivelse af navn og lejemålets adresse samt eventuelt journalnummer. Sagen påbegyndes først, når gebyret er modtaget. Uanset sagens udfald vil gebyret ikke blive refunderet.

    Når gebyr og klage er modtaget, sendes klage og bilag til udtalelse hos modparten.
    Hvis modparten ikke svarer, kan Huslejenævnet lægge den anden parts oplysninger til grund ved sagens afgørelse.

    Huslejenævnet har mulighed for at indhente oplysninger hos såvel private som offentlige myndigheder, herunder f.eks. By- og Landskabsforvaltningen og Borgerservice.
    Huslejenævnet kan også beslutte at tage ud og se lejemålet ved en besigtigelse eller i sjældne tilfælde indkalde parterne til møde i nævnet.

    Sagsbehandlingstiden varierer meget fra sag til sag, men typisk tager det mellem 2-3 måneder. Hvis Huslejenævnet ikke har afgjort sagen senest 4 uger fra det tidspunkt, hvor enten lejers eller udlejers svarfrist er udløbet, kan klageren indbringe sagen for Boligretten uden at afvente Huslejenævnets afgørelse.

    Huslejenævnets afgørelse sendes til såvel lejer som udlejer (eller deres repræsentanter).
    Hvis én af parterne er uenig i afgørelsen, kan denne inden 4 uger efter, at afgørelsen er fremsendt, indbringe afgørelsen for Boligretten (anlægge en almindelig retssag/udtage stævning).

    Huslejenævnet kan pålægge udlejer et gebyr, hvis lejer får fuldt medhold i sagen, jf. Lov om boligforhold § 82, stk. 2. Pr. 1. januar 2025 udgør gebyret 6.896 kr.

    Huslejenævnet kan ikke hjælpe med at inddrive et eventuelt tilgodehavende hos en modpart. I et sådant tilfælde må man eventuelt rette henvendelse til en lejerorganisation, en advokat, en retshjælpsordning, fogedretten eller lignende.

    Klager indleveres skriftligt til Huslejenævnets sekretariat enten via mail eller almindelig post.

    Klagen skal som minimum indeholde følgende:

    • En kort beskrivelse af, hvad det er, nævnet skal tage stilling til.
    • Dokumentation for, at sagen er forelagt modparten inden sagens indbringelse for nævnet.
    • Kopi af bilag der dokumenterer klagen.
    • En kopi af lejekontrakten.
    • Fuldmagt fra øvrige lejere, hvis flere er registreret på lejekontrakten.
    • Klagers nuværende adresse og telefonnummer.
    • Dokumentation for indbetaling af gebyr (kvittering af overførslen).

    Som udgangspunkt tager nævnet ikke imod lyd- og videooptagelser samt DVD’er, USB-stik m.v. – dette af bevis- og sikkerhedsmæssige årsager.

    Hvis der fremsendes mange bilag, er det vigtigt, at de bliver nummereret, og at der laves en fortegnelse over bilagene.Ved fremsendelse af udskrift af sms-korrespondance skal det tydeligt angives, hvilken betydning disse har for sagen.Ved fremsendelse af eventuelle fotos skal de nummereres, og det skal anføres, hvornår de er taget, og fra hvilket rum i lejemålet de er taget. Der skal endvidere vedlægges en fortegnelse over billederne.