Gå til hovedindhold

Action card for kriselederen

Kriselederen skal sikre overblik over og prioritering af de vigtigste opgaver efter aktiveringen af krisestaben.

Indhold

    Rolleformål

    Kriselederen skal sikre overblik over og prioritering af de vigtigste opgaver efter aktiveringen af krisestaben.

    Opgaver ved aktivering

    1. Beslut niveau for krisehåndtering og mødested

    • Vurdér kriterier for aktivering og omfanget af hændelsen

    • Beslut mødested

    • Underret relevante direktører, chefer og Borgmester om aktiveringen af krisestaben

    • Underret stabene med hensyn til bistand med indretning af mødestedet og andet praktisk

    2. Aktivering af krisestab

    • Aktivering af krisestaben sker med de kommunikationskanaler, der er mulige

    • Indkald om nødvendigt yderligere personer til krisestaben

    • Hvis muligt uddel ved indkaldelse de forskellige roller, der skal udpeges til krisestaben

    Opgaver ved første møde

    3. Dagsorden

    • Anvend eventuelt bilag 1 til beredskabsplanen

    4. Rolle

    • Du er mødeleder, og du skal styre mødet i henhold til dagsordenen.

    • Du skal være særligt opmærksom på at sikre, at de andre roller bliver håndteret. Sørg for, at spørge ind til de andre i krisestaben

    • Du beslutter, om der er behov for udskiftning i krisestaben

    Opgaver ved efterfølgende møder

    5. Opfølgende møder

    • Løbende mødeledelse

    • Opsamling på mellemliggende hændelser og det aktuelle situationsbillede

    Sidst opdateret: 18. december 2025