Gå til hovedindhold

Flytning

Du skal melde flytning til den kommune du flytter til, senest fem dag efter du er flyttet.

Indhold

    28.11.2022 13.22

    Flytning i Danmark

    Du har pligt til at oplyse din nye adresse senest fem dage, efter du har skiftet bopæl. Flyttedatoen er den dag, du faktisk er flyttet ind. Det vil sige, når du har flyttet dine ejendele og overnatter på adressen.

    • Du kan melde flytning for dig selv og for de øvrige beboere i husstanden.
    • Du kan tidligst anmelde flytning fire uger, før du skifter adresse.
    • Du skal melde din flytning digitalt, og du vælger samtidigt din læge.
    • PostNord får automatisk besked om din flytning, når den træder i kraft. (Dog ikke, hvis du har navne- og adressebeskyttelse.)
    • Husk at sætte navn på din nye brevkasse. Mindst efternavnene på de postmodtagere, der anvender brevkassen, men også gerne fornavnene, for det mindsker risikoen for fejl.
    Midlertidig adresseflytning

    Har du i en afgrænset periode brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.

    Navne- og adressebeskyttelse

    Hvis du ønsker navne- og adressebeskyttelse, skal du huske at søge om det i forbindelse med din flytteanmeldelse.

    Bemærk også, at du selv skal give besked til PostNord, hvis du har eller vil have navne- og adressebeskyttelse hos dem. Dermed frabeder du dig videregivelse af information til andre distributionsselskaber end PostNord.

    Obligatorisk digital selvbetjening

    Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice.

    Bøde

    Hvis du ikke anmelder din flytning i tide, kan du få en bøde.

    Hvad er en c/o-adresse?

    Hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer, og dit eget navn ikke står på døren, skal du angive ejerens eller lejerens navn i feltet 'Hos (c/o er en forkortelse for det engelske udtryk "Care of")'. Du kan ikke registreres i CPR på en c/o-adresse, hvis du ikke rent faktisk også bor der.

    Kommunen kan kræve, at ejeren/lejeren med en logiværtserklæring bekræfter, at du bor hos ham eller hende.

    I nogle kommuner er det i nogle situationer ikke muligt at bruge den digitale løsning. Du skal i stedet kontakte kommunens borgerservice.

    Det kan fx være, hvis du:

    • flytter fra en ukendt til en fast adresse eller omvendt
    • bliver løsladt fra et fængsel og skal flytte til en ny adresse
    • er værnepligtig
    Flytning til eller i udlandet

    Flytter du til udlandet i mere end seks måneder, skal du melde flytning digitalt, og hvis du flytter adresse i udlandet, kan du også melde din nye udenlandske adresse digitalt.

    Kan ikke selv melde flytning
    Hvis du ikke selv er i stand til at melde flytning, kan du give en fuldmagt til en pårørende.

    Det er gratis at skifte læge, når det sker samtidigt med din flytteanmeldelse til kommunens folkeregister. Du kan frit vælge en læge eller klinik, der har åbent for tilgang af nye patienter.

    Du kan læse mere om reglerne for at skifte læge på siden 'Valg af læge'.

    Har du netop meldt flytning - og har du lavet en fejl - så kan du selv slette flytningen, så længe den ikke er blevet sagsbehandlet.

    Du logger på med NemID/MitID samme sted, som du loggede på med, da du anmeldte flytningen.

    Er flytningen endnu ikke blevet sagsbehandlet, vil du på første side under 'Igangværende flytning' kunne klikke på 'Slet flytning'.

    Kommunen har ret til at ændre dine oplysninger, hvis:

    • det kan bevises, at du ikke bor på den adresse, du er registreret med i CPR
    • eller du nægter at ændre din adresse.

    Hvis du skal være logerende og dit eget navn ikke kan stå på døren eller postkassen, skal du i den digitale flytteanmeldelse oplyse:

    • ejeren/udlejerens, dvs. logiværtens, navn i feltet ”c/o Navn”
    • om den eller de nuværende beboere bliver boende på adressen

    Forkortelsen c/o kommer fra det engelske udtryk ”care of” og svarer til 'boende hos'.

    Når du registrerer dig på en c/o-adresse, betyder det, at du tilmelder dig, bor, sover og jævnligt opholder dig fysisk på adressen.

    Logiværtserklæring

    Kommunen kan bede ejeren/udlejeren, dvs. logiværten, om at bekræfte, at du bor og sover på adressen. Det sker ved, at ejeren/udlejeren udfylder en logiværtserklæring.

    Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner, kan du få posten bragt til din dør. Der gælder ingen særlige regler for folkepensionister på området, men fælles er, at du skal søge kommunen om at få posten bragt til døren.

    Læs mere om reglerne på siden om post til døren.

    Når du har meldt flytning, bliver breve, aviser, blade og magasiner automatisk eftersendt til din nye adresse de følgende seks måneder.

    Dog eftersender PostNord ikke pakker. De bliver sendt retur til afsenderen.

    Har du i en afgrænset periode brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.

    Du kan tidligst melde flytning til dit elselskab, 2 måneder før du flytter. Vær opmærksom på, at du hæfter for elforbruget på din gamle adresse, indtil dit elselskab har registreret, at du er flyttet. 

    Når du flytter ud

    Når du flytter ud, skal du melde din flytning til dit elselskab, senest 10 hverdage før du flytter, hvis du vil undgå at betale for den nye beboer.

    Har du boet til leje? Så er din flyttedato den sidste dato, du hæfter for husleje – inkl. opsigelsesperioden. Har du solgt din bolig? Så er din flyttedato, den dag du overdrager boligen til den nye ejer. 

    Når du flytter ind

    Når du flytter ind, skal du melde din flytning til dit elselskab senest den dag, du overtager boligen.  Hvis du endnu ikke har en digital, fjernaflæst måler, skal du aflæse din elmåler, når du flytter.

    På dit elselskabs hjemmeside kan du læse mere om, hvad der præcist gælder for dig.

    Find oplysninger om alle el-leverandører via Elpris.dk:

    Find oplysninger om alle gas-leverandører via Gasprisguiden:

    Hvis det er relevant, skal du også aflæse målere og melde flytning til din varme-, gas- og vandleverandør.

    Når du flytter hjemmefra, har du pligt til senest fem dage efter flytningen at melde flytning til kommunen.

    Du kan sende en flyttemeddelelse til kommunen via selvbetjeningsløsningen 'Anmeld flytning til folkeregistret'. PostNord får automatisk besked om din nye adresse.

    Meddel selv adresseændring til dine øvrige kontakter. Fx: Din arbejdsgiver, blodbanken, diverse abonnementer, fritidsaktiviteter, konto- og medlemskort, din tandlæge og andre.

    Under 18 år

    Det er dine forældre, som bestemmer, hvor du skal bo, indtil du bliver myndig som 18-årig. Hvis du skal flytte adresse alene, skal din forælder med forældremyndighed lave flytteanmeldelsen.

    Hvis det går dårligt derhjemme, kan du få hjælp i kommunen. Børnetelefonen kan guide dig til den bedste hjælp. Ring til Børnetelefonen på 116 111.

    Et barn skal, ligesom voksne, være registreret på den adresse, hvor det opholder sig mest. Det gælder også, hvis I som forældre bor hver for sig, og uanset hvem af jer, der er bopæls- eller samværsforælder.

    Hvis barnet bor hos dig, og du ønsker at ændre barnets bopælsadresse, skal du varsle det til den anden forælder senest seks uger, før flytningen finder sted. Dette gælder både, hvis I har fælles forældremyndighed, eller hvis én af jer har forældremyndigheden alene.

    Hvordan anmelder jeg adresseændring for mit barn?

    Når dit mindreårige barn skal flytte adresse, skal det anmeldes i den kommune, hvor barnet skal bo. Inden flytningen af dit barn kan blive registreret i CPR, skal kommunen tage stilling til, om den anmeldte flytning kan accepteres. Kommunen skal fx partshøre den forælder, der ikke flytter med, hvis han / hun ikke over for kommunen har accepteret flytningen.

    Den anden forælder får et brev fra kommunen, et partshøringsbrev.

    • Ved enighed mellem forældrene registrerer kommunen den nye adresse for barnet.
    • Ved uenighed mellem forældrene beder kommunen om flere oplysninger om barnets faktiske ophold. Derefter træffer kommunen en afgørelse
    Hvilke konsekvenser har registreringen af barnets bopæl?

    Registreringen har både betydning for tildelingen af offentlige ydelser og tilskud og for jeres bidrag til forsørgelsen af barnet.

    Bopælspligt indebærer, at du som ejer af en helårsbolig har pligt til at sørge for, at boligen er beboet mindst 180 dage om året – enten af dig selv eller udlejet til en anden.

    Bopælspligten er reguleret i Boligreguleringslovens kapitel 7 om benyttelse af boliger. Grænsen på de 180 dage nævnes ikke i loven, men er praksis pga. Skattestyrelsens regler om skattepligt.

    Kommunen fastlægger i lokalplaner, hvilke helårsboliger inden for kommunegrænsen, der har bopælspligt.

    Bopælspligten er indført for at undgå affolkning i landdistrikterne, at modvirke dannelse af ”sommerhuskvarterer” i områder, der er tiltænkt til helårsbeboelse samt at forhindre uhæmmet spekulation i boligmarkedet

    Undtagelser

    Der er dog undtagelser fra reglen om bopælspligt:

    • Bopælspligten gælder ikke, hvis du er ved at sælge din helårsbolig. Du må altså gerne flytte til en anden bolig – også selv om du kommer til at overskride de 180 dage.
    • Nybyggede boliger bliver ofte først omfattede af bopælspligt, når de er blevet benyttede til helårsbolig – dvs med tilmelding til folkeregistret.
    • Flexboliger er helårsboliger, hvor kommunen har givet tilladelse til anvendelse som fritidsbolig.
    • Kommunen kan også vælge at sløjfe bopælspligten for særlige områder – eller endda for hele kommunen.

    Kontakt altid kommunen for at finde ud af, om der er bopælspligt på en bestemt helårsbolig – eller om boligen fx har status som flexbolig.

    Ønsker du at klage over kommunens afgørelse i forbindelse med ændring af din adresse, skal du sende klagen til din bopælskommune.

    Kommunen vil herefter sende klagen videre til CPR-kontoret, hvis kommunen fastholder afgørelsen.

    Skrevet af borger.dk

    10.11.2022 12.47

    Flytning til Danmark

    Du kan registreres som tilflyttet Danmark fra udlandet i CPR, hvis:

    • du allerede opholder dig i Danmark og skal opholde dig her i landet i over 3 måneder,
    • du har erhvervet en bopæl eller et fast opholdssted i Danmark, og
    • du har lovligt ophold i Danmark.

    Det sidstnævnte krav betyder, at alle, der ikke er nordiske statsborgere, skal have en opholdstilladelse/-bevis for at blive bopælsregistreret i Danmark.

    Du skal anmelde din tilflytning til tilflytningskommunen senest fem dage efter, du har fået en bopæl eller et fast opholdssted samt en opholdstilladelse/-bevis i Danmark.

    Kommunen kan kræve, at du møder personligt frem, samt at du foreviser den fornødne dokumentation for bl.a. de oplysninger, der skal registreres. Det er op til kommunen at vurdere, hvilken dokumentation, der må anses for nødvendig.

    Hvis du ønsker yderligere information om procedure m.v., kan du søge det på din tilflytningskommunes hjemmeside.

    På denne side kan du læse hvilke regler, der gælder for dig i forhold til dit statsborgerskab.

    Du har pligt til at anmelde din indrejse til Danmark til tilflytningskommunen, når: 

    • du ved, at opholdet her i landet skal vare over 6 måneder, og
    • du har erhvervet en bopæl eller et fast opholdssted i Danmark.

    Hvis du er tilflytter fra et andet nordisk land, uanset dit statsborgerskab, eller statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz (samt dine familiemedlemmer fra tredjelande) har du pligt til at anmelde indrejse til Danmark til tilflytningskommunen, når:

    • du ved, at opholdet her i landet skal vare over 6 måneder,
    • du har erhvervet en bopæl eller et fast opholdssted i Danmark, 
    • du har fået en opholdstilladelse /-bevis eller en bekræftelse fra udlændingemyndighederne, og om at du er fritaget herfor.

    Du har pligt til at anmelde din indrejse til Danmark til tilflytningskommunen, når:

    • du ved, at opholdet her i landet skal vare over 3 måneder,
    • du har erhvervet en bopæl eller et fast opholdssted
    • du har fået en opholdstilladelse/-bevis eller en bekræftelse fra udlændingemyndighederne, om at du er fritaget herfor.

    To notify change of address to the national registration office, please use the self service 'Change of Address - when living in Denmark'

    For more information about changing of address and housing in Denmark:

    Du skal oplyse om dit sygesikringsland, hvis du er over 18 år og flyttet til Danmark, og du:

    • er statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz
    • har boet i et EU/EØS-land eller Schweiz, lige før du kom til Danmark

    Du skal oplyse om dit sygesikringsland, selvom du er dansk statsborger, hvis du er flyttet til Danmark fra et andet EU/EØS-land eller Schweiz.

    Du skal give oplysningerne, for at Udbetaling Danmark kan afklare, hvilket land der skal betale, når du bruger det danske sundhedsvæsen. EU-regler betyder, at det i nogle tilfælde er et andet europæisk land end Danmark, der skal betale. Det land kaldes dit sygesikringsland.

    Du skal oplyse om dit sygesikringsland, selvom du mangler oplysninger eller dokumentation. Du kan eftersende dokumentationen til Udbetaling Danmark, Kongens Vænge 8, 3400 Hillerød.

    Ønsker du at klage over kommunens afgørelse i forbindelse med ændring af din adresse, skal du sende klagen til den kommune, du flyttede fra i Danmark.

    Kommunen vil herefter sende klagen videre til CPR-kontoret, hvis kommunen fastholder afgørelsen.

    Skrevet af CPR-kontoret i samarbejde med Udbetaling Danmark

    15.11.2022 09.03

    Udrejse fra Danmark i mere end 6 måneder

    Hvis du har bopæl i Danmark og flytter til udlandet i mere end 6 måneder, skal du inden du forlader landet sørge for at anmelde udrejsen.

    • Du skal anmelde udrejsen til den kommune, som du bor i.
    • Du behøver ikke kende din adresse i udlandet. Du kan senere anvende selvbetjeningen til at oplyse din udlandsadresse.
    • Du skal anmelde flytningen inden udrejsen.

    Anmeldelsen skal foretages digitalt. Ikke alle anmeldelser om flytning registreres med det samme. Du modtager besked fra kommunen, når flytningen er registreret i CPR.

    Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp på borgerservice eller biblioteket. 

    Vær opmærksom på, at en flytning til Grønland ikke betragtes som en fraflytning til udlandet.

    Flytningen skal anmeldes til tilflytningskommunen i Grønland som en almindelig flytning.

    Hvis du opholder dig mindre end 6 måneder i udlandet, kan du bede kommunen om fortsat at være registreret med bopæl i Danmark. Det kræver, at du har fuld rådighed over din bolig, hvilket vil sige, at den ikke må være fremlejet, lånt eller lejet ud.

    Har du ikke fuld rådighed over boligen, kan du bede kommunen om at lave en konkret vurdering af, om du stadig kan være registreret med bopæl i Danmark under dit ophold i udlandet.

    Uanset længden af dit udlandsophold er det en god idé at lade dig registrere på den danske ambassade i det land, du er flyttet til, samt på Danskerlisten.

    Anmeldelse af fraflytning

    Flytter du fra Danmark eller Grønland til et af de andre nordiske lande, skal du inden udrejsen anmelde din udrejse til din danske eller grønlandske fraflytningskommune.

    Det gælder ved fraflytning til disse lande:

    • Finland
    • Færøerne
    • Island
    • Norge
    • Sverige

    Da flytning til Grønland ikke betragtes som en fraflytning til udlandet, skal du ikke anmelde flytningen til din fraflytningskommune i Danmark.

    Anmeldelse af tilflytning

    Når du flytter til et andet nordisk land, skal du anmelde din tilflytning til registreringsmyndigheden i det andet nordiske land.

    Det gælder, når du flytter fra Danmark eller Grønland til disse lande:

    • Finland
    • Færøerne
    • Island
    • Norge
    • Sverige

    Når du anmelder indrejsen i det nordiske tilflytningsland, skal du huske at medbringe legitimation, som viser dokumentation for dit statsborgerskab, pas, og dokumentation for dit personnummer i Danmark/Grønland.

    Din tidligere bopælskommune i Danmark eller Grønland kan først registrere dig som udrejst i CPR, når de har fået besked fra myndighederne i det andet nordiske land om, at du nu står registreret hos dem.

    Når du flytter mellem de nordiske lande, er du omfattet af den såkaldte internordiske folkeregistreringsaftale. Aftalen betyder, at du kun kan være tilmeldt folkeregistret ét sted i Norden.

    Hvis du skifter adresse, mens du opholder dig i udlandet, har du ret – men ikke pligt – til at få den nye udlandsadresse registreret i CPR.

    Vær opmærksom på, at du i den digitale selvbetjening skal vælge den kommune, du flyttede fra, da du udrejste fra Danmark.

    Oplys om:

    • dit fulde navn
    • dit danske CPR-nummer
    • din gamle adresse i udlandet
    • din nye adresse i udlandet
    • dato for flytning.

    Når kommunens folkeregister har modtaget dine oplysninger, kan den registrere din nye adresse i CPR.

    Hvis du ikke har NemID/MitID, skal du skrive eller ringe til den kommune, du flyttede fra, da du udrejste fra Danmark.

    Ønsker du at klage over kommunens afgørelse i forbindelse med ændring af din adresse, skal du sende klagen til den kommune, du flyttede fra i Danmark.

    Kommunen vil herefter sende klagen videre til CPR-kontoret, hvis kommunen fastholder afgørelsen.

    Skrevet af CPR-kontoret

    Sidst opdateret: 29. november 2022