Gå til hovedindhold

NemID og MitID

NemID og MitID er dine sikre log-in til digitale selvbetjeningsløsninger, hvad enten du skal en tur i netbanken, tilgå oplysninger hos det offentlige eller gå i dialog med en af de mange virksomheder, der tilbyder log-in med NemID.

Indhold

    28.09.2022 09.42

    NemID

    NemID er dit sikre log-in til digitale selvbetjeningsløsninger, hvad enten du skal en tur i netbanken, tilgå oplysninger hos det offentlige eller gå i dialog med en af de mange virksomheder, der tilbyder log-in med NemID. 

    NemID består af et personligt bruger-id, en adgangskode og et nøglekort med en række nøgler (engangskoder).

    Med nøglekortet i hånden har du mulighed for at få adgang til hele din digitale hverdag, fx sygehusjournal, ejendomsoplysninger, status på venteliste til vuggestue osv., og du kan sikkert tilgå din netbank på sikker vist fra både computer, tablet eller smartphone med netadgang – fx derhjemme, på arbejdet eller på biblioteket.

    NemID nøgleapp

    NemID fås også som applikation, NemID nøgleapp, til tablets og smartphone og er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.

    Film om NemID nøgleapp

    På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du introduktionsfilm om NemID nøgleapp.

    Du kan få NemID, når du:

    • er fyldt 15 år, dvs. er 15 år eller derover.
    • har et dansk cpr-nummer.
    • kan opfylde legitimationskravene.

    Bemærk: Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en postadresse, som dine NemID-nøglekort kan sendes til.

    Se krav til legitimation på nemid.nu.

    Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice, eller du kan registrere dig online og hente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.

    Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på 260 kr. (2022) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.

    Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark. Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.

    Som borger kan du få NemID på følgende måder:

    • Bestil NemID ved personlig henvendelse i kommunens borgerservice. Du skal huske at medbringe gyldig legitimation
    • Bestil NemID via din bank. Her kan du få NemID til banken. Hvis du ønsker at tilgå offentlige tjenester, skal du bede om NemID med offentlig signatur
    • Hvis du bor i udlandet, kan du bestille NemID online på nemid.nu. Du skal efterfølgende afhente din midlertidige adgangskode hos en dansk repræsentation. 

    Du kan også få NemID som app til tablets og smartphones. Nøgleappen er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Det er nødvendigt, at du har et NemID nøglekort med mindst to resterende ubrugte nøgler på, inden du kan få NemID nøgleapp.

    Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play.

    Hvis du allerede har et NemID og skal have et nyt nøglekort, er det bedst, at du venter på, at du automatisk modtager det med posten. Det bliver som standard sendt, når du har 20 nøgler tilbage. Alternativt kan du bestille et nyt nøglekort på nemid.nu.

    Hvis du skal have et NemID for første gang

    Hvis du skal have NemID for første gang, kan du møde personligt op i borgerservice.

    • Bestil tid til personlig betjening på kommunens hjemmeside
    • Mød op på din bestilte tid og husk at tage gyldigt legitimation med
    • Du skal besvare 2-4 kontrolspørgsmål korrekt eller stille med et vitterlighedsvidne. Alternativt vil dit nøglekort blive sendt til din folkeregisteradresse inden for 3-11 hverdage
    • Aktivér dit NemID på nemid.nu/aktiver. 

    Har du brug for hjælp til NemID, kan du kontakte NemID-supporten, hvor medarbejderne via e-mail, telefon eller chat kan besvare spørgsmål og f.eks. guide igennem en onlinebestilling af NemID eller få hjælp til installation af NemID nøgleapp.

    Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har et NemID?

    Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have et NemID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af NemID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt et NemID.

    Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden et NemID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden NemID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har et NemID.

    Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en ydelse uden brug af NemID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med NemID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af NemID.

    Hvilke muligheder har jeg?

    Skal du som borger foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan disse tjenester tilgås via blanketter gennem fremmøde i et borgerservicecenter. Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af NemID. Har du, fx af din praktiserende læge, modtaget en henvisning til en speciallæge, kan du frit lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med NemID.

    Eksempelvis kan du som studerende foretage uddannelsesvalg gennem optagelse.dk med og uden brug af NemID. Skal du søge SU, er det muligt at ansøge om dette via post til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan disse fremskaffes via kontakt til det pågældende sygehus eller gennem henvendelse til egen læge.

    Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge eget NemID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger  – fx din netbank – skal du kontakte den relevante virksomhed direkte.
    Læs mere om Digital Fuldmagt: 

    Den digitale postkasse

    Borgere i Danmark bliver tilknyttet en digital postkasse, når de fylder 15 år. Denne postkasse tilgås som udgangspunkt ved brug af NemID, men har du ikke et NemID, kan du igennem borgerservice ansøge om at blive fritaget for Digital Post fra offentlige myndigheder. Dette betyder, at du i stedet for at modtage post fra offentlig myndigheder i din digitale postkasse, vil modtage post i brevform. Du skal dog leve op til ét af dem fem fritagelseskriterier. Læs mere om fritagelse fra Digital Post:

    Alternativt har du mulighed for at give en anden person læseadgang til din digitale postkasse. Læs mere om læseadgang til Digital Post:

    NemID nøgleapp, der er en app til tablets og smartphones, er et digitalt og gratis supplement til dit NemID nøglekort. Det vil derfor være muligt at logge ind med NemID, uanset om postforsendelserne til det land, du er bosat i, er påvirket af den aktuelle situation, eller om din lokale borgerservice i Danmark har åbent. 

    Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.

    Når du vælger at bruge din NemID nøgleapp på hjemmesider og i applikationer (apps), får du en meddelelse på din smartphone eller tablet med en anmodning, som du godkender med et swipe.

    Du kan anvende nøgleappen til at logge ind med alle de steder, hvor du normalt bruger dit NemID nøglekort, eksempelvis din netbank eller borger.dk.

    Hent NemID nøgleapp

    Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play

    Husk at beholde dit nøglekort

    Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm. Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.

    Få hjælp eller læs mere om nøgleappen:

    Du skal forny dit NemID hvert tredje år, og det får du automatisk besked om, når det er tid.

    Du kan få besked på forskellige måder:

    • når du logger på en offentlig eller privat hjemmeside med dit NemID, eller
    • ved at du modtager en mail eller et brev om at forny dit NemID.

    Hvis du har en nøgleviser, skal du være opmærksom på, at du skal bruge dit nøglekort, når du fornyer dit NemID, også selvom du plejer at bruge din nøgleviser, når du logger på med NemID.

    Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrelsens vejledning.

    NemID nøgleapp er et gratis og digitalt supplement til nøglekortet, som du kan bruge på din smartphone eller tablet.

    Med NemID nøgleapp kan du få adgang til fx din bank, til offentlige hjemmesider som borger.dk og private aktørers hjemmesider som fx visse forsikringsselskaber og fagforeninger.

    Du kan bruge din NemID nøgleapp alle de steder, hvor du anvender dit nøglekort i dag.

    Der er en række fordele forbundet med nøgleappen, der gør det nemmere at bruge dit NemID 
    • du har altid dit NemID ved hånden
    • du godkender login og underskrift med NemID med et ”swipe” i stedet for at indtaste en nøgle 
    • du løber aldrig tør for nøgler, som du gør på dit nøglekort
    • du kan ikke blive lokket eller presset til at udlevere dine NemID-oplysninger til svindlere, da der ikke er nogen nøgler/koder 
    • du kan se, hvor du logger på med dit NemID.

    Af sikkerhedshensyn er det nødvendigt at bruge et trykt nøglekort den første gang, du skal bruge NemID nøgleappen.

    Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play
    Husk at beholde dit nøglekort

    Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm. Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.

    Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at du følger disse tre råd om, hvordan du passer på dit NemID:

    1. Del aldrig dit NemID-brugernavn, -adgangskode eller -nøglekort med andre
    2. Vælg et stærkt og unikt kodeord til dit NemID
    3. Hent NemID nøgleappen, så du kan bruge NemID fra din smartphone eller tablet. Nøgleappen kan hentes i App Store eller på Google Play.
    Hvad skal du gøre ved mistanke om misbrug af dine oplysninger?

    Hvis du har mistanke om, at nogen har fået kendskab til dine NemID-oplysninger, så sørg for at standse skaden hurtigst muligt. Det gør du på følgende måde:

    1. Spær dit NemID. Hvis du ved eller har mistanke om, at nogen misbruger dit NemID, skal du straks spærre din adgangskode. Det gør du ved at ringe til NemID-supporten på telefon 72 24 70 50 eller selv spærre det på nemid.nu
    2. Kontakt din bank for at sikre, at der ikke er sket misbrug af din konti.
    3. Anmeld det til politiet. Du bør altid melde det til politiet, hvis dine personlige oplysninger er blevet stjålet.

    Hvis du har mistet dit NemID nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.

    Ja, på NemID.nu under selvbetjening kan du bestille op til tre ekstra nøglekort. Ved henvendelse i banken eller hos kommunens borgerservice kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.

    NemID er din personlige signatur, og det betyder, at du ikke må give andre adgang til at bruge dit NemID.

    Hvis du er under værgemål, skal din værge anvende sit eget NemID til at logge på den tjenesteudbyder (fx Skatteforvaltningen eller netbank), som du ønsker hjælp til.

    Tjenesteudbyderen skal herefter give din værge mulighed for at vælge, om værgen agerer på egne vegne eller på vegne af dig. 

    Det er endnu ikke alle systemer, som tilbyder den mulighed, og det er op til den enkelte tjenesteudbyder, om det skal være muligt i netop deres løsning.

    Hvis du har fået NemID via din bank, skal du knytte offentlig digital signatur til dit NemID, før du kan bruge NemID på offentlige og private tjenester.

    Læs mere om at knytte offentlig digital signatur til dit NemID

    Start bestilling af offentlig digital signatur til dit NemID:

    Den 1. januar 2021 indførte bankerne nye krav til onlinehandel som følge af EU-direktivet Payment Services Directive 2 (PSD2). Det betyder, at du ikke længere kan anvende NemID nøglekort til godkendelse af betalinger ved onlinehandel, men i stedet skal benytte NemID nøgleapp eller NemID nøgleviser. Kravene gælder kun handel på nettet, og du kan derfor fortsat bruge nøglekortet som hidtil andre steder, herunder i offentlige tjenester.

    Hvis du ikke ønsker at bruge NemID nøgleapp eller nøgleviser til onlinebetaling, kan du benytte en SMS-engangskode samt et personligt kodeord. Opsætningen af dette kræver som udgangspunkt NemID, men her kan også NemID nøglekort anvendes. Alle mobiltelefoner, som kan modtage SMS, kan anvendes til denne løsning.

    Hvis du ønsker at benytte personlige kode samt SMS-engangskoder, skal du opsætte dette til dit betalingskort.  

    For hjælp til opsætningen kan du kontakte Nets på +45 4489 2929.

    Hvis du ikke har mulighed for eller ikke ønsker at anvende NemID nøgleapp, NemID nøgleviser eller SMS-engangskode, opfordrer vi dig til at tage kontakt til din bank for at få hjælp.  


    Nye nøglekort bliver sendt til din folkeregisteradresse. Hvis du ønsker nøglekortet sendt til en anden adresse, fx fordi du flytter til udlandet, kan du selv anføre en alternativ adresse i selvbetjeningen på NemID.nu.

    Hvis du benytter alternativ adresse, skal du huske at holde adressen opdateret, så nøglekort og evt. en midlertidig adgangskode sendes til den korrekte adresse. 

    Har du oplevet, at der står 'ung under 18' på din digitale signatur, selvom du er over 18, er forklaringen formentlig den, at du har fået dit NemID, før du blev 18 år.

    For at ændre det skal du gå ind på selvbetjening for NemID. Klik på 'Forny NemID' nederst i menuen til venstre og følg vejledningen. Vær opmærksom på, at du skal logge på igen, før ændringen er slået igennem.

    Har du problemer med dette, kan du kontakte supporten hos NemID.

    Du har mulighed for at klage over en afgørelse, hvis du er blevet nægtet at få udstedt et NemID, eller dit NemID er blevet spærret.

    For at klage skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen på en af følgende måder: 

    • Ringe på telefonnummer 33 92 52 00
    • Sende en mail til: info@digst.dk
    • Sende et brev til: Digitaliseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1301 København med titlen ”Klage over NemID”.

    I din klage bedes du oplyse: 

    • Navn
    • Telefonnummer
    • Beskrivelse af klagen 

    Læs mere om reglerne for NemID

    Pr. 1. juli 2018 trådte lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske enheder i kraft.

    Læs mere om lovgivningen for NemID  

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    03.10.2022 08.52

    MitID

    Få MitID nu - direkte via din netbank. 

    Har du ikke fået MitID endnu, så log på din net- eller mobilbank. Der bliver du guidet til, hvordan du får MitID nemt og sikkert. 

    Du kan også få MitID på MitID.dk. 

    Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

    Du kan få MitID igennem din net- eller mobilbank. Vær opmærksom på den tidsfrist, du får oplyst i net- eller mobilbanken – især fordi de forskellige trin kan tage lidt tid, afhængig af hvad du vælger at gøre. Du skal have fået MitID inden for den tidsfrist, der fremgår i din net- eller mobilbank – ellers kan du ikke logge på banken.

    Har du brug for hjælp, skal du tage kontakt til din bank.

    Der er nogle trin du skal igennem. Afsæt god tid til at gennemføre processen. 

    For at få MitID skal du bruge: 

    • En computer, tablet eller smartphone
    • Dit NemID – nøglekort eller app
    • Adgang til SMS eller e-mail. 
    Trin 1: Få MitID i din net- eller mobilbank

    Log ind i din net- eller mobilbank og klik dig hen til det sted, hvor du kan få MitID. 

    Trin 2: Accepter vilkårene

    Du skal læse og acceptere vilkårene for brug af MitID.

    Trin 3: Vælg MitID app – eller et af alternativerne

    Du skal nu vælge, hvordan du vil bruge MitID. For langt de fleste vil MitID app være det bedste og mest enkle valg. For dem, der ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

    Trin 4: Indtast kontaktoplysninger

    Du skal indtaste dine kontaktoplysninger (e-mailadresse eller telefonnummer) , så du senere kan få besked om MitID. 

    Trin 5: Vælg bruger-ID

    Du skal nu finde på et bruger-ID, som du skal bruge, hver gang du anvender MitID. Det må ikke være dit CPR-nummer. Find på en sammensætning af tal, bogstaver og specialtegn, som er svært for andre at gætte, men nemt for dig at huske. Dit bruger-ID fra NemID er allerede reserveret til dig i MitID, dog ikke, hvis det er dit CPR-nummer.

    Trin 6: Download eller bestil MitID

    Hvis du har valgt at bruge MitID app, skal du downloade den nu i Google Play eller App Store. Har du valgt MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser, skal du bestille den med posten eller hente den i borgerservice.

    Trin 7: Aktivér MitID

    Nu skal du aktivere MitID. Du aktiverer MitID app ved at følge trinene i net- eller mobilbanken. MitID kodeviser eller -kodeoplæser aktiverer du ved at følge trinene i det medfølgende brev, som du modtager sammen med kodeviseren- eller oplæseren.  

    Husk at beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset, også selvom du har fået MitID.

    Hvis du hverken har net- eller mobilbank, kan du få MitID via MitID.dk. Det forudsætter, at dine ID-oplysninger i NemID er opdaterede. Hvis du skal opdatere dine ID-oplysninger, har du formentligt allerede modtaget besked om det fra Digitaliseringsstyrelsen.

    Du kan få hjælp på MitID.dk eller ved at kontakte MitID support. Du finder kontaktoplysningerne her Support til MitID (nyt vindue)  

    Læs mere på MitID.dk

    Hvis du hverken kan få MitID via net -eller mobilbanken eller MitID.dk, kan du få MitID i din lokale borgerservice. Husk at booke tid.

    Måske har du tidligere fået besked på, at du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID. Har du et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, kan du nu på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID i MitID appen.

    Har du ikke et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, så kan du læse mere om de andre måder at få MitID på, fx ved at bestille tid i Borgerservice.

    Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have been notified via Digital Post from the Danish Agency for Digital Government or your Danish bank.

    You will need a MitID app, a valid Danish, Greenlandic or Faroese passport and a phone to scan the passport. To get MitID with the MitID app you need:  

    • Your passport  
    • A smartphone that can scan your passport or ID-card (NFC-reader).Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwords you need to install the MitID app on your own device.

    How to get MitID through the MitID app:

    1. Download the MitID app in App Store og Google Play 
    2. Open the MitID app 
    3. Open ‘Settings’ (top left) 
    4. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport or ID-card when you create your personal MitID in the app. Your passport or ID-card is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

    This is an alternative to a visit in a Citizen Service. 

    If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.

    When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witnesser, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witness.

    To find your municipality and book an appointment, please go to 'Find en myndighed' (in Danish):

    To read more about how to update your personal information in NemID, please go to lifeindenmark.dk (in English):

    Har du brug for hjælp til at få eller bruge MitID, skal du kontakte din bank. De står klar til at hjælpe dig. Alternativt kan du gå på MitID.dk eller kontakte MitID support.   

    Find direkte telefonnummer til din banks telefonsupport på MitID.dk/bank

    Kontaktoplysninger til MitID supporten finder du ligeledes på 
    MitID.dk

    Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

    • dine koder
    • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
    • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

    På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

    Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

    På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

    Hvis du ikke har CPR-nummer eller NemID, kan du henvende dig i borgerservice. Husk at booke tid.

    MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

    1. Vis aldrig dine koder til andre
    2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
    3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
    4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
    5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

    Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset. Du får besked, når du ikke længere skal have NemID.

    Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

    Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

    Hvis du har mistet din telefon med din MitID app, og du ikke har et alternativ som f.eks. en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder; du kan enten scanne dit danske pas og ansigt med MitID appen og på den må få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

    Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice.

    Læs mere på MitID.dk 

    Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hver jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. Her skal I bruge jeres personlige MitID app PIN-kode i stedet.

    Hvis du i dag har et NemID, skal du også have et MitID. Du kan få MitID via din net- eller mobilbank eller på MitID.dk.

    Hvis du ikke har NemID i dag, kan du besøge borgerservice, næste gang du er i Danmark. Medbring dit danske pas, dit danske kørekort eller to ud af følgende tre dokumenter:

    • Personattest
    • Dåbsattest
    • Fødselsattest.

    Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

    Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 10 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

    MitID vil understøtte udenlandske mobilnumre.    

    Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. Du kan få MitID i din net- eller mobilbank eller på MitID.dk. 

    Hvis du i dag bruger dit private NemID, når du skal benytte digitale tjenester i forbindelse med din virksomhed, kan du fremover også bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng. Det gælder fx, hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed. Det er den løsning, der i dag hedder NemID privat til erhverv og som bliver til MitID privat til erhverv.

    Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

    Virksomheder og foreninger får ny erhvervsløsning i 2022

    Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i en forening, der skal kunne agere digitalt på vegne af virksomheden/foreningen, kan de også i fremtiden bruge deres private MitID. Det sker via den nye erhvervsløsning MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur. MitID Erhverv lanceres i 2022.   

    Hvis du repræsenterer en forening, kan du benytte dit private MitID, når MitID erstatter NemID.

    Som noget nyt kan du som foreningsrepræsentant i frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger fra efteråret 2021 også benytte dit private NemID, og siden MitID, når MitID erstatter NemID. Foreningen kan registrere én foreningsrepræsentant i CVR-registret, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private NemID og siden MitID.       

    Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt på borgerservice.

    Du kan læse om lovgivningen bag MitID på retsinformation.dk.

    MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til, fx logge på netbanken eller borger.dk.

    MitID kommer til at afløse NemID i løbet af 2021 og 2022. Det sker, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. NemID er en god og sikker løsning i dag, men MitID er med til at styrke sikkerheden endnu mere. 

    Med MitID bliver du godt beskyttet mod identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en selvbetjeningsløsning.

    Det er gratis at få og bruge MitID.

    Der vil være en løbende overgang fra NemID til MitID. Husk derfor at beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset.

    Du kan læse mere om MitID på MitID.dk

    Du kan bruge MitID appen, som du bruger NemID nøgleapp i dag. Med et enkelt swipe kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet. Du kan sagtens bruge MitID app, selvom du ikke bruger NemID nøgleapp i dag.

    Alternativer til appen

    Der findes to alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

    Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.

    MitID kodeviser

    MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

    MitID kodeoplæser

    MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Sidst opdateret: 4. oktober 2022