Gå til hovedindhold

NemID og MitID

NemID og MitID er dine sikre log-in til digitale selvbetjeningsløsninger, hvad enten du skal en tur i netbanken, tilgå oplysninger hos det offentlige eller gå i dialog med en af de mange virksomheder, der tilbyder log-in med NemID.

Indhold

    04.05.2023 14.59

    NemID

    NemID har siden 2010 været dit sikre login-in til digitale selvbetjeningsløsninger. MitID er dog godt i gang med at erstatte NemID. Alle NemID-brugere, der har behov for også fremadrettet at kunne benytte digitale selvbetjeningsløsninger, skal overgå til MitID. 

    MitID erstatter NemID

    Den 31. oktober 2021 lukkede de danske banker ned for brugen af NemID. Det betyder, at du ikke længere kan bruge NemID til at komme ind i din net- eller mobilbank, og du kan heller ikke godkende kortbetalinger på nettet med NemID. 

    Over en periode vil du opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID. Når NemID udfases på andre private og offentlige hjemmesider og selvbetjeninger, vil du ikke kunne bruge disse, før du har fået MitID. Har du NemID i dag, og vil du gerne fortsætte med at betjene dig selv på nettet, så skal du have MitID. Den endelige nedlukning af NemID sker den 30. juni 2023. 

    Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice, eller du kan registrere dig online og hente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.

    Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på 260 kr. (2022) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.

    Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark. Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.

    MitID er ved at erstatte NemID. Du skal derfor som udgangspunkthave et MitID i stedet for et NemID.

    Hvis du dog alligevel ønsker et NemID, fx fordi du skal tilgå en tjeneste, hvor man endnu ikke kan benytte MitID, så kan du stadig få udstedt et NemID lidt endnu. 

    Du få NemID på følgende måder:

    • Bestil NemID ved personlig henvendelse i kommunens borgerservice. Du skal huske at bestille tid og medbringe gyldig legitimation.
    • Hvis du bor i udlandet, kan du bestille NemID online på nemid.nu. Du skal efterfølgende afhente din midlertidige adgangskode hos en dansk repræsentation. 

    Du kan få NemID, når du:

    • er fyldt 15 år, dvs. er 15 år eller derover.
    • har et dansk cpr-nummer.
    • kan opfylde legitimationskravene.

    Bemærk: Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en postadresse, som dine NemID-nøglekort kan sendes til.

    Se krav til legitimation på nemid.nu.

    Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have et NemID eller MitID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af NemID eller MitID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt et NemID eller MitID.

    Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden et NemID eller MitID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden NemID eller MitID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har et NemID eller MitID.

    Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en ydelse uden brug af NemID eller MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med NemID eller MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af NemID eller MitID.

    Hvilke muligheder har jeg?

    Skal du som borger foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan disse tjenester tilgås via blanketter gennem fremmøde i et borgerservicecenter. Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af NemID eller MitID. Har du, fx af din praktiserende læge, modtaget en henvisning til en speciallæge, kan du frit lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med NemID eller MitID.

    Eksempelvis kan du som studerende foretage uddannelsesvalg gennem optagelse.dk med og uden brug af NemID eller MitID. Skal du søge SU, er det muligt at ansøge om dette via post til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan disse fremskaffes via kontakt til det pågældende sygehus eller gennem henvendelse til egen læge.

    Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge eget NemID eller MitID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger  – fx din netbank – skal du kontakte den relevante virksomhed direkte.
    Læs mere om Digital Fuldmagt: 

    Den digitale postkasse

    Borgere i Danmark bliver tilknyttet en digital postkasse, når de fylder 15 år. Denne postkasse tilgås som udgangspunkt ved brug af NemID eller MitID, men har du ikke et NemID eller MitID, kan du igennem borgerservice ansøge om at blive fritaget for Digital Post fra offentlige myndigheder. Dette betyder, at du i stedet for at modtage post fra offentlig myndigheder i din digitale postkasse, vil modtage post i brevform. Du skal dog leve op til ét af dem fem fritagelseskriterier. Læs mere om fritagelse fra Digital Post:

    Alternativt har du mulighed for at give en anden person læseadgang til din digitale postkasse. Læs mere om læseadgang til Digital Post:

    Du skal forny dit NemID hvert tredje år, og det får du automatisk besked om, når det er tid.

    Du kan få besked på forskellige måder:

    • når du logger på en offentlig eller privat hjemmeside med dit NemID, eller
    • ved at du modtager en mail eller et brev om at forny dit NemID.

    Hvis du har en nøgleviser, skal du være opmærksom på, at du skal bruge dit nøglekort, når du fornyer dit NemID, også selvom du plejer at bruge din nøgleviser, når du logger på med NemID.

    Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrelsens vejledning.

    NemID nøgleapp er et gratis og digitalt supplement til nøglekortet, som du kan bruge på din smartphone eller tablet.

    Du kan bruge NemID nøgleapp alle de steder, hvor du anvender dit nøglekort i dag. 

    Af sikkerhedshensyn er det nødvendigt at bruge et trykt nøglekort den første gang, du skal bruge NemID nøgleappen.

    Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play
    Husk at beholde dit nøglekort

    Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm.

    Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at du følger disse tre råd om, hvordan du passer på dit NemID:

    1. Del aldrig dit NemID-brugernavn, -adgangskode eller -nøglekort med andre
    2. Vælg et stærkt og unikt kodeord til dit NemID
    3. Hent NemID nøgleappen, så du kan bruge NemID fra din smartphone eller tablet. Nøgleappen kan hentes i App Store eller på Google Play.
    Hvad skal du gøre ved mistanke om misbrug af dine oplysninger?

    Hvis du har mistanke om, at nogen har fået kendskab til dine NemID-oplysninger, så sørg for at standse skaden hurtigst muligt. Det gør du på følgende måde:

    1. Hvis du ved eller har mistanke om, at nogen misbruger dit NemID, skal du straks spærre din adgangskode. Det gør du ved at ringe til NemID-supporten på telefon 72 24 70 50 eller selv spærre det på nemid.nu
    2. Du bør altid melde det til politiet, hvis dine personlige oplysninger er blevet stjålet.

    Hvis du har mistet dit NemID nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.

    Ja, på NemID.nu under selvbetjening kan du bestille op til tre ekstra nøglekort. Ved henvendelse i banken eller hos kommunens borgerservice kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.

    NemID er din personlige signatur, og det betyder, at du ikke må give andre adgang til at bruge dit NemID.

    Hvis du er under værgemål, skal din værge anvende sit eget NemID til at logge på den tjenesteudbyder (fx Skatteforvaltningen eller netbank), som du ønsker hjælp til.

    Tjenesteudbyderen skal herefter give din værge mulighed for at vælge, om værgen agerer på egne vegne eller på vegne af dig. 

    Det er endnu ikke alle systemer, som tilbyder den mulighed, og det er op til den enkelte tjenesteudbyder, om det skal være muligt i netop deres løsning.

    Nye nøglekort bliver sendt til din folkeregisteradresse. Hvis du ønsker nøglekortet sendt til en anden adresse, fx fordi du flytter til udlandet, kan du selv anføre en alternativ adresse i selvbetjeningen på NemID.nu.

    Hvis du benytter alternativ adresse, skal du huske at holde adressen opdateret, så nøglekort og evt. en midlertidig adgangskode sendes til den korrekte adresse. 

    Har du oplevet, at der står 'ung under 18' på din digitale signatur, selvom du er over 18, er forklaringen formentlig den, at du har fået dit NemID, før du blev 18 år.

    For at ændre det skal du gå ind på selvbetjening for NemID. Klik på 'Forny NemID' nederst i menuen til venstre og følg vejledningen. Vær opmærksom på, at du skal logge på igen, før ændringen er slået igennem.

    Har du problemer med dette, kan du kontakte supporten hos NemID.

    Du har mulighed for at klage over en afgørelse, hvis du er blevet nægtet at få udstedt et NemID, eller dit NemID er blevet spærret.

    For at klage skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen på en af følgende måder: 

    • Ringe på telefonnummer 33 92 52 00
    • Sende en mail til: info@digst.dk
    • Sende et brev til: Digitaliseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1301 København med titlen ”Klage over NemID”.

    I din klage bedes du oplyse: 

    • Navn
    • Telefonnummer
    • Beskrivelse af klagen 

    Læs mere om reglerne for NemID

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    25.05.2023 14.06

    MitID

    Der er flere måder at få MitID på: 

    Få MitID på MitID.dk:  
    • Du kan få MitID på MitID.dk, hvis du har NemID. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. 
    Få MitID med pas: 
    • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. 
    Få MitID i Borgerservice:
    • Du kan få MitID i Borgerservice. Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation. 

    Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

    Måske har du tidligere fået besked på, at du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID. Har du et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, kan du nu på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID i MitID appen.

    Har du ikke et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, så kan du læse mere om de andre måder at få MitID på, fx ved at bestille tid i Borgerservice.

    Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have been notified via Digital Post from the Danish Agency for Digital Government or your Danish bank.

    You will need a MitID app, a valid Danish, Greenlandic or Faroese passport and a phone to scan the passport. To get MitID with the MitID app you need:  

    • Your passport  
    • A smartphone that can scan your passport (NFC-reader). Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwards, you need to install the MitID app on your own device.

    How to get MitID through the MitID app:

    1. Download the MitID app in App Store or Google Play 
    2. Open the MitID app 
    3. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport when you create your personal MitID in the app. Your passport is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

    This is an alternative to a visit in a Citizen Service. 

    If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.

    When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witness, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witness.

    To find your municipality and book an appointment, please go to 'Find en myndighed' (in Danish):

    To read more about how to update your personal information in NemID, please go to lifeindenmark.dk (in English):

    Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.  

    Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.

    Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

    • dine koder
    • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
    • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

    På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

    Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

    På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

    Hvis du ikke har CPR-nummer eller NemID, kan du henvende dig i borgerservice. Husk at booke tid.

    MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

    1. Vis aldrig dine koder til andre
    2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
    3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
    4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
    5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

    Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig kan få brug for NemID. Du får besked, når du ikke længere behøver at gemme dit NemID.

    Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

    Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

    Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som f.eks. en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit danske pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

    Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice.

    Læs mere på MitID.dk 

    Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. 

    Der er flere måder at få MitID på:

    Få MitID på MitID.dk 
    • Hvis du har NemID, kan du få MitID på MitID.dk. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. 
    Få MitID med pas 
    • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. Passet skal være dansk/grønlandsk eller færøsk. 

    MitID understøtter udenlandske mobilnumre.

    Alternativt kan du få MitID i borgerservice:

    Du kan også få MitID i borgerservice, næste gang du er i Danmark. På MitID.dk kan du læse om gyldig legitimation, som du skal medbringe.

    Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

    Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 10 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

     Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

    Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. 

    Hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed, kan du nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal tjekke Digital Post, indberette moms eller betale faktura på vegne af din virksomhed. Det er den løsning, der hedder MitID privat til erhverv.

    Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

    MitID Erhverv til virksomheder og foreninger

    Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i din forening, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen. Så skal I fremover benytte MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur.

    I frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger kan foreningsrepræsentanten nøjes med at benytte sit private MitID. Foreningen skal registrere én foreningsrepræsentant i CVR, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private MitID. 

    Registrér en foreningsrepræsentant på Virk

    Skal flere medlemmer i foreningen læse Digital Post og logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af foreningen skal de gøre brug af MitID Erhverv. Foreninger med begrænset ansvar (erhvervsdrivende foreninger) skal også anvende MitID Erhverv.  

    Læs mere på MitID Erhverv

    Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt i borgerservice.

    MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til fx at logge på netbanken eller borger.dk.

    MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. 

    Med MitID er du godt beskyttet mod identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en selvbetjeningsløsning.

    Det er gratis at få og bruge MitID.

    Selvom du har fået MitID, skal du stadig beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset i sommeren 2023.

    Du kan læse mere om MitID på MitID.dk

    Med et enkelt swipe i MitID appen kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet. 

    Alternativer til appen

    Der findes to alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

    Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.

    MitID kodeviser

    MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

    MitID kodeoplæser

    MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Sidst opdateret: 27. maj 2023