Arbejdsgiver
Er du arbejdsgiver og har du en medarbejder der er sygemeldt? Så klik her, for at finde ud af hvad det betyder for dig og din medarbejder.
Indhold
Her kan du få hjælp til, hvad du skal gøre når din medarbejder bliver sygemeldt, med fastholdelse under sygemeldingen og i overgangen tilbage til arbejdspladsen.
Hvad er godt at vide i forbindelse med din medarbejders sygemelding?
Når din medarbejder har sygemeldt sig, kan du som arbejdsgiver anmode din sygemeldte ansatte om en mulighedserklæring. Formålet er at finde ud af, hvad medarbejderen stadig kan selvom vedkommende er syg, samt hvilke tilpasninger der eventuelt kan laves for at din medarbejder kan vende tilbage. Den første halvdel udfyldes i dialog mellem dig og medarbejderen. Den anden halvdel udfyldes af en læge på baggrund af en samtale med medarbejderen.
Læs mere om mulighedserklæringen hér
Som arbejdsgiver er du forpligtet til at afholde en sygefraværssamtale med din sygemeldte medarbejder, senest 4 uger efter første sygedag.
Senest 8 uger efter sygemeldingen holder jobcentret en personlig opfølgningssamtale med medarbejderen, hvor der lægges en plan for, hvordan medarbejderen kan komme godt tilbage til arbejde.
Jo længere én af dine medarbejdere er sygemeldt, jo sværere bliver det for dem at komme igen. Hvis du står med en sygemeldt medarbejder, der ser ud til at have et langt sygeforløb (mere end 8 uger), så kan I sammen snakke om det kan være gavnligt med et fast track forløb. I et fast track forløb får du og din medarbejder hjælp til tidlig opfølgning. Din medarbejder vil blive kontaktet af jobcentret, med henblik på en opfølgningssamtale senest 2 uger fra anmodningen er modtaget.
Læs mere om fast track forløb hér.
Hvis du betaler løn til din medarbejder, skal du melde sygefraværet og anmode om refusion af sygedagpenge senest 5 uger efter første sygefraværsdag.
Hvis du ikke betaler løn til din medarbejder under sygefraværsforløbet, skal du melde sygefraværet senest 1 uge efter første sygefraværsdag.
For at søge refusion, skal du logge ind på virk.dk
En fastholdelsesplan kan være et effektivt redskab til at fastholde medarbejdere der står over for et længere sygefravær. Planen giver mulighed for at I i fællesskab, kan finde nogle løsninger, der gør det muligt for medarbejderen gradvist at vende tilbage i arbejde, eventuelt med midlertidige skånehensyn eller justeringer af opgaver.
Fastholdelsesplanen udarbejdes i fællesskab mellem en arbejdsgiver og den sygemeldte medarbejder.
Se mere om hvordan man laver en fastholdelsesplan på cabi.dk
hvis din medarbejder er ved at være klar til at komme tilbage på arbejde, men har behov for at starte på nedsat tid, kan I sammen indgå en aftale om at begynde på nedsat tid.
Du kan som medarbejder få refunderet en del af lønudgifterne for de timer hvor din medarbejder er fraværende eller under delvis raskmelding. Der skal dog være mindst 4 timers sygefravær om ugen, for at der kan udbetales refusion.
Godt at vide
Læs mere om, hvordan du som arbejdsgiver kan arbejde med sygefravær: cabi.dk/arbejdsgiver
Jobcentret kan hjælpe arbejdsgivere med at fastholde sygemeldte medarbejdere og skabe en god vej tilbage til arbejdet. Vi råder om mulighederne for delvis raskmelding, skånehensyn og støtteordninger, og vi deltager i rundbordssamtaler. Sammen finder vi løsninger, der tager hensyn til både medarbejderens helbred og virksomhedens behov.
Har du spørgsmål eller har du brug for hjælp? Så kontakt:
Beskæftigelseskonsulent Heidi Johnson på tlf. 9711 3542
Beskæftigelseskonsulent Anne Sofie Johansen på tlf. 9711 3702
Beskæftigelseskonsulent Christina Mortensen på tlf. 9711 3376