Kvalitetsstandarder og tilsynsrapporter
Mariagerfjord Kommune laver i overensstemmelse med lovgivning årlige kvalitetsrapporter, kvalitetsstandarder samt tilsyn.
Indhold
Kvalitetsstandarder og rammebeskrivelser
Generel information om kvalitetsstandarder
Hent kvalitetsstandard for rehabiliteringsforløb
Hent kvalitetsstandard for praktisk hjælp
Hent kvalitetsstandard for personlig hjælp og pleje
Hent kvalitetsstandard for madservice til udbringning
Hent kvalitetsstandard for genoptræning
Hent kvalitetsstandard for vedligeholdende træning
Hent kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug
Forventninger til samarbejdet
Den støtte og hjælp vi tilbyder, bygger på et tæt samarbejde mellem dig og de medarbejdere, der kommer i dit hjem samt evt. dine pårørende og netværk.
Gensidige forventninger:
- Vi udviser hinanden gensidig respekt i samarbejdet.
- Du skal forholde dig til, at dit hjem bliver vores arbejdsplads (se mere nedenfor).
Hvad kan du forvente af os:
- Du vil få medindflydelse på hvordan, din støtte og hjælp skal planlægges i hverdagen inden for den bevilgede hjælp. Det sker i tæt dialog med dit faste team.
- Det faste team følger løbende dit behov for hjælp. Hvis medarbejderne oplever, at dit behov ændrer sig, vil det faste team sammen med dig revurdere dit behov for hjælp.
- Det faste team består blandt andet af sosu-hjælpere, sosu-assistenter, sygeplejersker, terapeuter og visitatorer, der arbejder tæt sammen. Det betyder også, at vi i samråd med dig, deler viden med hinanden for at skabe sammenhæng i hjælpen.
- Hvis der opstår akutte situationer, som har betydning for din hjælp, handler vi hurtigst muligt og kontakter dig, pårørende eller evt. læge efter aftale med dig.
Hvad forventer vi af dig:
- Du deltager aktivt, når medarbejderne er i dit hjem ud fra de ressourcer, du har. Vi arbejder løbende på, at du bliver uafhængig af hjælpen eller kan opnå og bevare mest mulig selvstændighed og livskvalitet i din hverdag.
- Du forventes at deltage aktivt i den løbende vurdering og revurdering af din hjælp, hvis dit behov ændrer sig.
- Du sørger for at give besked, hvis du ikke kan modtage hjælpen som planlagt.
Hvis du ønsker at aflyse eller flytte hjælpen
- Er du forhindret i at modtage hjælp den aftalte dag, er det vigtigt, at du melder afbud til det faste team så hurtigt som muligt.
Hvis du glemmer at aflyse hjælpen
- Hvis du glemmer at melde afbud, vil vi forsøge at få kontakt til dig eller evt. dine pårørende. Kan vi ikke det, kan vi være nødt til at rekvirere en låsesmed for at komme ind i dit hjem – denne udgift betaler du
Samarbejde med pårørende, frivillige fælleskaber og aktiviteter i lokalområde
- Pårørende er en vigtig samarbejdspartner, og hvis du ønsker det, inddrager vi dem aktivt i forløbet, da deres støtte og kendskab til din hverdag kan bidrage positivt til din trivsel og livskvalitet.
- Vi vil gerne hjælpe dig med løbende at se på muligheder for, at du kan deltage i frivillige fællesskaber og lokale aktiviteter, som kan bidrage til trivsel og livsglæde.
Når dit hjem bliver vores arbejdsplads
Når du får støtte og hjælp fra Mariagerfjord Kommune, kan dit hjems indretning have betydning for medarbejdernes arbejdsmiljø.
Det betyder blandt andet at:
- Hjemmet skal være indrettet, så medarbejderen kan udføre arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
- Der er behov for arbejdsmiljøvenlige hjælpemidler og arbejdsredskaber for at kunne udføre arbejdet og forebygge arbejdsskader.
- Det kan være nødvendigt at ommøblere i dit hjem, før du kan få hjælp – eksempelvis ved at fjerne tæpper og/eller installere tekniske hjælpemidler i dit hjem såsom udskiftning af seng med en plejeseng.
- Som udgangspunkt er det dig, der skal sørge for, at de nødvendige arbejdsmiljøvenlige arbejdsredskaber er tilgængelige eller at nødvendige ændringer i dit hjem bliver gennemført – for eksempel med hjælp fra pårørende.
- Vi vurderer både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø, da den hjælp og støtte, vi tilbyder dig, bygger på et samarbejde, hvor vi udviser hinanden gensidig respekt.
- Husdyr skal være i aflukkede rum, når medarbejderne er i dit hjem.
- Vi gør os umage for at sikre en tryg og professionel indsats for alle. Vores medarbejdersammensætning er mangfoldig både i forhold til køn, etnicitet, faglig baggrund og lignende.
Tilsynsrapporter
Læs tilsynsrapporten for Bernadottegården.
Læs tilsynsrapporten for Fjordvang.
Læs tilsynsrapporten for Hobro Alderdomshjem.
Læs tilsynsrapporten for Myhlenbergparken.
Læs tilsynsrapporten for Skovgården.
Læs tilsynsrapporten for Solgaven
Læs tilsynsrapporten for Teglgården.
Sygeplejen Vest
Sundhedsfagligt, planlagt - udgående tilsyn
Sundhedsfagligt, planlagt - udgående tilsyn (maj 2025)
Sygeplejen Øst
Sundhedsfagligt, planlagt - udgående tilsyn
Hjemmeplejen Als
Ældretilsyn
Hjemmeplejen Hobro Syd
Læs tilsynsrapport for Hjemmeplejen Hobro Syd.
Hjemmeplejen Mariager og Rehabiliteringsteam
Ældretilsyn
Sundhedsfagligt tilsyn, blodfortyndende medicin
Hjemmeplejen Hadsund
Ældretilsyn
Sundhedsfagligt tilsyn, insulin
Dagplejens rapport for KvaLID tilsyn 2023
Tilsynsrapporter dagtilbud
- Dagtilbud område Nord
- Dagtilbud område Midt
- Dagtilbud område Øst
- Dagtilbud v/Assens skole
- Dagtilbud v/ Havbakkeskolen