Et fælles værdigrundlag for kommunikation
Med udgangspunkt i kommunens vision, politikker og strategier udstikker kommunikationspolitikken de overordnede retningslinjer for, hvad der er god kommunikation i Mariagerfjord Kommune. Kommunikationspolitikken gælder for hele Mariagerfjord Kommune og danner derfor grundlag for kommunikation i alle fagenheder, enheder, centre, afdelinger og institutioner.
Som kommune har vi mange interessenter, som vi kommunikerer med. Når vi kommunikerer, gør vi det for at informere, engagere, gå i dialog og give dem indsigt i vores aktiviteter.
Politikken rummer syv principper for god kommunikation, som du skal følge for
at understøtte kommunens mål og beslutninger.
Principper for god kommunikation
Vi har et ansvar
Det vi siger, det vi gør og den måde, vi ser ud på, har afgørende betydning for, at vores interessenter oplever os som imødekommende og professionelle. Det gælder uanset, hvor vi arbejder, og hvad vi beskæftiger os med. Derfor har du et ansvar for at føre kommunikationspolitikken ud i livet.
Vi er til at forstå
Derfor anvender vi et klart og tydeligt sprog, som tager udgangspunkt i modtagerens forudsætninger og situation. Vi bruger en venlig tone, der passer til lejligheden. Vi har nemlig et særligt ansvar for, at alle forstår, hvad vi vil fortælle og føler sig godt behandlet.
Vi er skarpe
Derfor stiller vi skarpt på, hvem vi henvender os til og overvejer nøje, hvad de skal vide eller har lyst til at høre. Det gør vi, fordi det skaber engagement, når vi kommunikerer om det, som betyder noget for vores interessenter.
Vi er i rette tid
Derfor sørger vi for at give rettidigt besked og svar, der tager hensyn til modtagerens situation og muligheder. Vi tager også stilling til, hvordan og hvornår vores historier skal ud på forskellige medier, så de får mest mulig opmærksomhed.
Vi er grundige
Derfor formulerer vi os korrekt. Vi sørger for, at indholdet er sprogligt gennemarbejdet og præsenterer sig i vores fælles designlinje. Det styrker tilliden til os og gør os lette at genkende.
Vi søger samtalen
Derfor spørger vi nysgerrigt om, hvad vores interessenter har på hjertet. Deres bidrag har nemlig værdi for os, fordi vi bliver klogere på, hvad de oplever og mener. Det gør vi, fordi vi tror på, at vi finder de bedste løsninger sammen.
Vi klæder hinanden på
Derfor sørger vi for, at vores kolleger har de informationer, de skal bruge til at udføre deres arbejde. Det kræver, at vi prioriterer intern kommunikation og deler viden med hinanden, før vi kommunikerer eksternt.